Gyorshajtás, parkolás - sokat fizetnek a cégautókat üzemeltetők
A LeasePlan Hungária flottakezelő évről-évre statisztikát készít a cégautó bírságokról. Bár a büntetések meghatározó részét a mozgásban levő autók által begyűjtött közigazgatási bírságok teszik ki, jelentős mennyiségű pénzbüntetést kapnak az egy helyben álló autók is.
A LeasePlan ügyfeleinek összesített bírság statisztikái idén kismértékű csökkenést mutatnak az előző év első félévéhez képest. A szabálytalanságok megoszlása azonban érdekes arányokat mutat. A flottakezelő adatai szerint a parkolási büntetések összege 2009 első félévéhez viszonyítva, az idei év első felében közel 14 százalékkal csökkent. A csökkenés ellenére azonban minden hetedik bírságra költött forintot várakozás közben kapott büntetésekre kellett befizetni az üzemeltetőknek.
Jelentősen csökkent az autópályán kapott büntetések mértéke is. Sok esetben figyelmetlenség okozza az érvényes autópálya matricák hiányát. Ezt felismerve a flottaüzemeltető már az éves matricák lejárta előtt igyekszik felhívni ügyfelei figyelmét az időben történő vásárlás fontosságára. Ennek is köszönhető, hogy a két félév összehasonlítását figyelembe véve e bírságok összege körülbelül a fele volt a korábbiaknak.
A LeasePlan statisztikái szerint növekedett viszont a közigazgatási bírságok összege, az ilyen jellegű büntetésekre 2010 első félévében - az előző év azonos időszakához képest - közel 13,5 százalékkal fizettek ki többet a járművek használói. Mivel a közúti ellenőrzések és a sebességmérések gyakoriságának változásáról adatok nem elérhetők, ezért a változás leginkább a vezetők óvatlanságával magyarázható. A vállalat adatai szerint a vizsgált cégautó sofőrök által kapott bírságok háromnegyedét a közigazgatási bírságok tették ki.
A rendőrség országos, összesített adatai szerint az autóvezetők általában óvatosabbak, kevesebb a szabálysértés és a baleset idén az utakon. 2010 első hat hónapjában az összes szabálysértési eljárásban történt feljelentések száma 7,9 százalékkal csökkent, míg a 12,2 százalékkal kevesebben kaptak pénzbírságot.
A hazai adatok mellett érdekes több külföldi kutatás eredménye is, amelyek a szabálytalanságok hátterét vizsgálták. Ezek szerint a magukat szabálykövetőnek tartó vezetők több mint felének gyakran nehézségekkel jár a sebességhatárok betartása. A brit IAM (Institute of Advanced Motorists) a gyorshajtások okát tanulmányozva jutott arra a megállapításra, hogy a vezetők tisztában vannak ugyan a közlekedési szabályokkal, nagy részük be is tartja azokat, azonban a közlekedésben résztvevők egyes esetekben szabályszegésre késztetik a követőket is.
Az Európai Bizottság az unió többi tagállamában is vizsgálta a közlekedési balesetek okait és arra jutottak, hogy a legnagyobb közúti biztonsági probléma a gyorshajtás. A megengedett sebességhatárt túllépők a közúti halálesetek 30 százalékért felelősek. Ezek az eredmények összecsengnek más kutatásokkal, amelyekből megtudható, hogy a gépjármű vezetők mintegy 40–50 százaléka hajt a megengedett sebességnél gyorsabban, 10–20 százaléka pedig több mint 10 kilométer/órával lépi túl a sebességkorlátozást.