Benzin helyett gázolaj? Mit kell tenni?
Csak Németországban az elmúlt évben az ADAC német autóklubot közel ötezer alkalommal riasztották téves tankolás miatt.
Csak Németországban az elmúlt évben az ADAC német autóklubot közel ötezer alkalommal riasztották téves tankolás miatt. Mi lehet az oka a téves tankolásoknak? Az autóklub összegyűjtötte a lehetséges válaszokat:
• Egyre több üzemanyagfajtával találjuk szembe magunkat a kutakon (multi-adagoló oszlopok), ahelyett, hogy helyileg elkülönítenék a benzint és a dízelt, mint ahogy az korábban volt jellemző
• A benzinbetöltő pisztoly a dízel autó betöltő nyílásába is befér
• A modern dízelmotorokat a motorzaj alapján gyakran már csak nagyon nehezen lehet megkülönböztetni a benzinesektől
• A reklámmatricák a töltőpisztolyon gyakran nagyobbak, mint maga az üzemanyag jelzés
• Könnyen összetéveszthető termékmegnevezések (a prémiumfajták, mint a „V power” vagy az „Evo” benzinben és dízelben is kapható)
• apró vagy hiányzó figyelmeztető felirat a tanksapkán az üzemanyagra vonatkozóan
• az autósok figyelmetlensége
Az ADAC több száz aktuális járműmodellt vizsgált meg: néhány BMW, Ford és LandRover kivételével az összes dízel jármű (a kisebb átmérőjű töltőpisztoly miatt) benzinnel is megtankolható volt. Az alábbi benzineseket – a többi vizsgált modellel ellentétben – tévesen dízellel is meg lehetett tankolni: Chrysler 300 C, Citroen C1, C4, Lexus IS 250, RX 400H, Mazda 5, Mitsubishi Colt, Nissan 350 Z, Peugeot 107, Seat Toledo II, Skoda Octavia II, Smart forfour, Toyota Aygo, VW Golf V.
Különösen ügyeljünk az üzemanyag fajtájára, ha benzinkannából töltjük a tankba: ezek a kannák általában kisebb betöltőcsővel vannak ellátva, mely egyaránt illik a benzin és a dízel tankok betöltőnyílásába. Ilyenkor érdemes biztosra menni, hogy valóban a megfelelő üzemanyagot használjuk. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább használjunk egy üres kannát, amit magunk töltünk meg a megfelelő üzemanyaggal.
Dízel helyett benzin
Már kis mennyiségű rossz üzemanyag tankolása esetén se indítsuk be a motort, vagy ha már megtörtént, akkor azonnal állítsuk le. Lapozzuk fel az autó kezelési útmutatóját: ha egy régebbi dízeljárműről van szó (örvény-, vagy előkamrás dízel, nem direktbefecskendezős), ebben az esetben néhány liter benzin a maradék dízelmennyiséggel keveredve a legtöbb esetben nem káros.
Másképp van ez a common-rail és az adagolófúvókás hajtóműveknél (kb. 2000 óta a piacon): semmi esetre se hagyjuk a motort járni. Ezután a gyártó előírásának megfelelően járjunk el. Ha el sem indítottuk a motort a rossz üzemanyaggal, adott esetbenelegendő lehet a benzin-dízel keverék kipumpálása a tankból. Ha már a motor járt, szükségessé válhat a teljes befecskendező rendszer cseréje a magasnyomású pumpa, a befecskendezők, az üzemanyagcsövekkel és a tankkal együtt. Ez többszázezer forintba is kerülhet. Egy ilyen drága javítás különösen szükséges, ha forgácsok képződtek az üzemanyagrendszerben. Ha a motor járt, a magasnyomású befecskendező rendszer elemei megsérültek, mert a benzin azonnal a szükséges dízel kenőréteget lemossa. Ez gyakran a pumpa teljes megrongálódásában mutatkozik meg.
Széles körben elterjedt az a tévhit, hogy a benzin a dízelben nem káros és télen akár a dízel besűrűsödése ellen is használható. Ez ma már nem igaz. Szakemberek hangsúlyozzák, ne keverjünk télen gázolajhoz benzint a folyékonyság javítására. Ha a hőmérséklet olyan alacsonyra süllyedne, hogy a téli dízel kocsonyásodik, ilyenkor a jármű kezelési útmutatója szerint járjunk el.
Benzin helyett dízelt tankoltunk
Még kis mennyiségnél se indítsuk el a motort, illetve azonnal álljunk meg és állítsuk le. Nézzük meg a kezelési útmutatót: ha ott nem találunk erre vonatkozó utalást, hívjuk a jármű szakszervizét. Motortól és a rossz üzemanyag mennyiségétől függően vagy óvatosan autózzunk tovább (és többször tankoljuk utána a megfelelő üzemanyagot) vagy szivattyúzzuk ki a tankot. A befecskendező szerkezet sérülése nem zárható ki.
91-es benzint tankoltunk 98-as helyett?
Állítsuk le a motort és nézzük meg a jármű kezelési útmutatóját. Legtöbbször nem szükséges a tank kiszivattyúzása, ha a motort nem késztetjük nagy teljesítményre (maximális sebesség, hegymenet, utánfutó húzásának a mellőzése) és ha a megfelelő üzemanyagot utántankoltuk, nem lesz baj.
A piacon számos utólag beszerelhető termék kapható. Ha ezek csak egy akusztikus figyelmeztetést adnak a tanksapka nyitásakor, vajmi kevés. A tanksapkára utólag felszerelhető fedeleknél (pl. SoloDiesel, OnlyDiesel, X-CAP) figyelembe kell venni a jogszabályi előírásokat (benzingőz elleni szigetelés, túlfolyásgátlás stb.).