Skoda Fabia S2000 próba: a WRC hozzá képest luxusautó
Már értem, miért olyan vidám emberek a ralipilóták, miért tapadt Herczig Norbert arcára mosolya. Két perc csupán, ennyi volt, de felért azzal az élménnyel, amit életem eddigi legnagyobb G-terhelése okozott a torinói bobpályán. Akkor nagyon féltem, most nagyon boldog voltam.
Fabia-tulajdonosként és újságíróként is égő lett volna, ha engedek ösztöneimnek, és kihagyom ezt a nem mindennapi tesztet. Ezzel győzködtem magam, miközben már az autó látványától összeszorult a gyomrom, elöntött a gőz és olyan ideges lettem, mint még soha. Szinte pánikroham tört ki rajtam, nem szeretek veszélyes autókban ülni, ha nincs előttem a kormány. A kollégák lelkesedése és Norbi mosolya áttörte bennem a gátakat, és lesz, ami lesz alapon engedtem a nyomásnak. Kedvesen bepréseltek az ülésbe, becsatoltak úgy, hogy levegőt csak módjával kaptam. Próbáltam kommunikálni a magyar bajnokkal, de csak mosolygott. Mondtam, csak lassan, mert már most rosszul vagyok. Válasz: mosoly.
Nehezen kattant hátramenetbe az autó, egy csapattag navigálta a rükvercet. Már nem volt visszaút, magam elé engedtem a karjaimat és koncentráltam, arra, hogy előre nézzek. Felüvöltött a motor, de olyan hangon, amit nem lehet leírni - elnyomta még a Hungaroringen köröző Formula Renault-os autókat is – majd hangos robbanások, csattanások, az autóversenyzés hőskorát idéző zajok között megindult a veszedelem. Az első kanyarban elájultam, az egyenes emelkedőn mire kinyitottam a szemem, már féktávon lógtam az övön magatehetetlenül. Csak a nyálam ne csöppenjen – erőlködtem, aztán észrevettem, hogy könnyű lett hirtelen minden és vigyorgok. Hú, de állati jó: jobbra, majd balra repültünk, megint fék, megint kanyar, visszafordító, lejtő, egy kis homokos csúsztatás, aztán csak a hörgő, az alapjáratot elvesztő motor hangja szólt az agyamban. Függő lettem, veszélyt nem éreztem, csak mérhetetlen örömöt, kiegyensúlyozottságot, boldogságot.
Dobogó a cél
A februárban bemutatkozott Skoda Rally Team Hungaria (Herczig Norbert és Baranyai László) számára nem ment olyan jól a szezon, mint amire számítottak, de a magyar bajnoki harmadik elérhető a Mecsek ralin. Erre adottak a feltételek, hiszen az olasz partner erre a futamra elhozta a Fabia továbbfejlesztett Evo II-es, 270 lovas változatát. Ehhez hasonló gyári autót vezetnek az IRC bajnokai.
Herczig Norbert ralipályafutását a Mlada Boleslav-i márkával kezdte 1997-ben, két évet autózott egy Škoda Favorittal. Ebből a korszakból kiemelkedő a Vredestein Rallyn aratott győzelme, amikor csaknem másfél perces előnnyel végzett az A5-ös géposztály első helyén. A pilóta 1999-re is hű maradt a Škodához, ám egy erősebb, úgynevezett kit-car-ra cserélte a gépet. A „csere” bejött, mert unokatestvére, Herczig Róbert navigálásával – már az A6-os géposztályban – ezüstérmesek lettek. Egy évet – a büdzsé hiánya miatt – kihagytak, de 2001-ben visszatértek egy Felicia kit-carral. Ismét nyertek két versenyt és újra két második helyet – is – szereztek a bajnokságban, így az év végén bronzérmesek lettek. A Veszprém Rally-n három évvel később, de már egy Škoda Octavia WRC-vel is győzni tudott Herczig Norbert. Ám ez az első hely már nem géposztályban, hanem az abszolút sorrendben aratott diadala volt.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.