Vezettük a csúcsragadozót - itt a Jaguar XJ
A Hungaroringen tartott bemutatóval kezdetét vette az új Jaguar XJ hazai forgalmazása. A luxuslimuzin német vetélytársaival felveszi a versenyt. Kipróbáltuk, mit tud.
Szemből a Jaguar új stílusjegyeit viseli, hátulról erősen bentley-s és citroenes, de minden ízében minőségi az új XJ. Finom vonalai a beltérben is izgalmasak, a hátsó helykínálat azonban nem győzött meg, egy Skoda Superbben nagyobb a lábtér. Igaz, a hórihorgas vezetők számára hosszított tengelytávval is kínálja az XJ-t az indiai kézbe került brit gyártó.
Az Ian Callum által vezetett Jaguar dizájn stúdió első teljes egészében önálló terméke a 2006-ban bemutatott új XK sorozat volt. Ezt követte az XF kupészerű formája, amely ötvözi a sportkocsik stílusát és teljesítményét a luxusautók kifinomultságával, felszereltségével és belső terével. A Jaguar XJ immár több mint 40 éve a Jaguar zászlóshajója, megadatott neki az, ami autók között csak nagyon kevés modellnek adatik meg: igazi ikonná tudott válni. Bár a Jaguar XJ az előző hét generáció során külső megjelenésében viszonylag keveset változott, műszaki tartalmában, felszereltségében mindig is megfelelt az adott kor legmagasabb szintű elvárásainak.
Az XJ-be a Jaguar legkorszerűbb, leghatékonyabb erőforrásai kerültek. A motorpaletta csúcsán az 510 lóerő teljesítményű, 625 Nm nyomatékot leadó kompresszoros feltöltésű 5 literes benzines motor áll a kompromisszumok nélküli autózás szerelmeseinek. E motorral mindössze 4,9 másodperc szükséges álló helyzetből a 100 kilométer/óra sebesség eléréséhez. A közvetlen befecskendezésű 5 literes benzinmotor legnagyobb teljesítménye 385 lóerő, a kezdeti kellemes brummogás után teli gázzal igazi vadállat módjára üvölt. Az XJ elérhető a nemrég bemutatott, szekvenciális turbófeltöltővel működő 275 lovas háromliteres V6 dízel erőforrással is.
Az XF-ben korábban általunk is kipróbált automatikus váltó választógörgője teljesen egyedi, csak Jaguarban látni ezt a megoldást, az XJ-ben is a start gomb megnyomásával emelkedik ki a középkonzol meghosszabbításából, a sport fokozat bekapcsolásához kissé le kell nyomni.
A futómű kellemesen csillapít, nagy tempónál és éles kanyarban, szlalom közben is fekszi az utat az XJ, a hátsó tengely kitörését éber és okos menetstabilizáló elektronika felügyeli. Fékei baromi erősek, az övelőfeszítők beszögeznek az ülésbe, az XJ biztonsága biztató, vezetéssegítő rendszerek garmada támogatja a sofőr munkáját.
Az utasfülkében csak finom bőrrel, nemes fával és kellemes tapintású könnyűfémmel találkozunk, jó végigsimítani a teljesen bőrözött műszerfalon, amelynek középső dísze egy kékben pompázó analóg óra.
A vezetői információs rendszer lelke a 12,3 hüvelykes virtuális műszerfal, melynek képe, információtartalma alkalmazkodik a vezetőhöz és a körülményekhez. A kormányról vezérelve úgy érezzük, nem is egy autóban, hanem egy hatalmas szórakoztató rendszer vezérlőfülkéjében ülünk, első benyomásaink alapján kissé túlzásba vitték a testreszabható funkciók számát. A középkonzolon található nagyméretű, 8 hüvelykes érintőképernyő intuitív módon biztosítja a különböző funkciók gyors és kényelmes vezérlését. E kijelző rendelhető akár dual-view rendszerrel is, mely biztosítja, hogy a gépkocsi vezetője és első utasa egyidőben más-más képet nézhessen ugyanazon a képernyőn. Az új Jaguar XJ opcionális 1200 Watt teljesítményű Bowers & Wilkins audiorendszere a legjobb minőségű otthoni rendszerekkel is vállalja a versenyt.
A Jaguar XJ (3,0 V6 dízel) belépő ára 79 865 euró (plusz 1,466 millió forint regisztrációs adó), az ötliteres V8-assal szerelt nagymacskáért 100 535 eurót (plusz 3,2 millió forint regadó) kérnek el, a hosszított tengelytávú 510 lovas csúcsváltozat (5,0 V8 Kompressor Supersport) alapára 145 975 euró (plusz 3,2 millió forint regadó).
Műszaki adatok, képek és videó az Autómenedzser.hu autós portálon.