Dacia Duster túra: éppen csak az nem lett sáros
Nem győzik a gyártást a pitesti-i munkások, az M0-áson naponta több dusteres konvojt lehet látni.
Nem győzik a gyártást a pitesti-i munkások, az M0-áson naponta több dusteres konvojt lehet látni. A Renault-Dacia frigy tíz éve során 1,25 millió autót értékesítettek Dacia néven Európában. A Dustertől 1 milliárd eurós bevételt várnak. Nem csoda, hisz jól néz ki és olcsó. Maga az autó is egy csoda. Hogyan lehet kisautó árban összkerékhajtású kompakt autót készíteni, ráadásul olyant, ami valódi terepen is elboldogul? Erre az egyik válasz a Dacia-Renault-Nissan barátság. Olcsó munkaerő, állami támogatás, Clio-alkatrészek és Nissan 4x4-es technika. Egy kis varázslat, máris kész az egyedi megjelenésű Duster.
4,31 méter hosszával és 1,82 méteres szélességével a városi környezetben és az aszfalttól távol is jól boldogul. 210 milliméteres hasmagassága, rövid túlnyúlásai (elöl 822, hátul 820 milliméter), kedvező terepszögei (30 fok elöl, 36 fok hátul, rámpaszöge 23 fokos) és kis tömege (a 4x4-es kivitel 1250 kilót nyom) valódi terepjáróvá emelik. Nem hittem a szememnek, így beültem Matyi, a profi terepes mögé, aki a nagyirtáspusztai erdőkben lombot és lengőkart nem kímélve bizonyította az újságíróknak, hogy nem hobbiautó a Duster. Bár nem lett volna szabad nekünk bemerészkedni az erdőbe, egy félreértés okán mégis betévedtem egy felázott lejtőre. Mondanom sem kell, egy kilométer múlva úgy beragadtam, hogy dönteni kellett: vagy elcsapjuk a villanypásztorral védett kerítést, vagy körbe rakjuk bójával a kocsit, otthagyjuk és megvárjuk a száraz évszakot. Szerencsére tízen voltunk, így egy szakavatottabb sofőrrel valamint tizennyolc karral és ugyanennyi lábbal kitúrtuk a veszélyzónából a Dustert. Később kiderült, úgy akadtam el vele, hogy nem is zártam az elektronikus differenciált. Mindannyian megállapítottuk: nem az egyórás szabadító akció volt a nehéz, hanem beragasztani a Dustert.
A futómű sokat kapott, de kibírta. Elöl a Logan és a Sandero modellekben megszokott keresztlengőkaros MacPherson rugóstagok találhatók megerősítve, hátul a 4x4-es kivitel többlengőkaros futóművet kapott. A 4x4-es változat hatfokozatú sebességváltójának első fokozata rövid, így a jármű egyenetlen talajon rendkívül lassan képes haladni.
Azért nem piskóta minden. A beltér silány, anyagai bántóak, a kapcsolók ósdiak, de van alapból négy légzsák, akár bőrözést is kérhetünk. A duda a megszokott helyen van, a bal oldali bajuszkapcsoló végén, az index régi hangján ketyeg.
A teszten kipróbált 110 lovas 1,5 literes dízelhez még ESP-t is rendelhetünk 80 ezer forintért. A Renault váltó pontosan dolgozik, a dízel Duster 3 személlyel, csomagokkal tempós erdei szakaszokkal, autópályás használatban 5,7 litert fogyasztott az alig száz kilométeres menetpróba átlagában. A kifejezetten rossz úton egy percig sem kellett aggódni, csak megszokásból kerülgettük a nagyobb kátyúkat, az előttünk csapató kolléga kifejezetten kereste azokat. A Duster bírta a gyűrődést, igaz a rossz utaknak mindek Dacia nagy barátja.
Az összkerekes változat csomagtartója 408 literes, a 4x2-esé 475 liter, amely 1636 literesre bővíthető. Az elsőkerékmeghajtású Dacia Duster akciós alapára 105 lovas 1,6 literes benzinmotorral 2,49 millió forint, az összkerekes változat 2,99 milliótól érhető el akciósan.
Biró Csongor
Dacia Duster dCi 110 4x4 | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1461 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 109 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 240 Nm 1750-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2673 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315/1822/1625 |
Csomagtér | 408-1570 liter (pótkerékkel) |
Saját tömeg (kg) | 1295 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 168 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 12,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 6,5 |
Országúti | 5,3 |
Vegyes | 5,6 |
Tesztfogyasztás | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 145 |
ÁRA | 3,99 millió forinttól |