Ádáz küzdelmet vív a BMW és az Audi a kínai autópiacon
A BMW egyre több autót szeretne gyártani Kínában. Tavaly 38 százalékkal, idén pedig már a tervekhez képest 20 százalékkal növelte eladásait a kontinensnyi országban a müncheni autógyártó. A bajorok között még az Audi vezet, de a BMW-nek nagy tervei vannak.
A BMW X1-et várhatóan a Senjang tartományban lévő Tiexiben is gyártják majd – ezt Norbert Reithofer BMW-főnök a Pekingi Autószalonon jelentette be. A gyár történetében nem ez lesz az első kínai gyártású modell, hiszen korábban már az 5-ös és a 3-as BMW-t is gyártották itt. Ősszel megindul az új, hosszított 5-ös BMW gyártása, Kínában ugyanis nemcsak sokan vezetnek, hanem egyre nagyobb azok száma, akik sofőröket alkalmaznak. Az ötös modell elődjéből 2006 óta több mint 70 ezret adtak el Kínában.
Az autógyárak szövetsége (VDA) szerint 2009-ben 480 000 prémium kategóriás autót adtak el Kínában, 2020-ra pedig ez a szám elérheti az 1,5 millió darabot. Németország, az USA, Nagy-Britannia után a BMW-nek a negyedik legnagyobb piacot jelenti Kína. Idén a cég közel 100 000 autót kíván eladni ott. Erre megvan minden esélyük, hisz 2009-ben 91 000 autót adott el a gyár, ami 38 százalékkal több, mint az azt megelőző évben. Ez a fajta növekedés az utóbbi időben csak a Kínai Népköztársaságra volt jellemző, amely egyébként a 7-es BMW legnagyobb piaca.
A legjobban keresett márka Kínában azonban továbbra is az Audi. Az ingolstadti gyár számára Németország után Kína jelenti a legnagyobb piacot. Tavaly például 159 000 autót adtak el. „Terveink szerint 2012-2013-ra 250 000 autót adunk el” – nyilatkozta Pekingben a sajtónak Peter Schwazenbauer, az Audi marketingvezetője. És hol marad a harmadik nagy német cég, a Mercedes-Benz? A stuttgarti gyár 2009-ben 70 000 autót adott el Kínában, amivel 65 százalékkal növelte eladását az előző évhez képest. Joachim Schmidt, a cég vezetője 100 000 eladott járgánnyal számol 2010-ben. 2010 első negyedévében a Mercedes a leggyorsabban fejlődő prémiummárka lett Kínában.
A BMW szeretné minél előbb behozni az Audit. A kínai Brillance partnerrel együtt a bajor cég közel 560 millió eurót invesztált a gyárba. A második kínai BMW-gyár építése a tervek szerint júniusban kezdődik, a termelés 2012-ben indul. A cég ezzel 1000 új munkahelyet teremt, és már meg is kezdték 600 munkatárs toborzását. Az első BMW-gyárat a Brillance-szal együtt 2004-ben nyitották meg. 2009-ben 17 ezer BMW 3-ast és 26 500 BMW 5-öst gyártottak. A kínai leányvállalat jelenleg 480 embert foglalkoztat, míg a Joint-Venture Brillance további 4000-et.