Mazda3 teszt: hatoska nagy étvággyal
Semmi bajom a Mazda3 szedánnal, de a kétliteres motor még az i-stoppal sem kellene: lomha és iszákos. Az autó az előnyére változott, sokkal szebb lett, mint versenytársaihoz szürkült elődje. A négyajtós változat erősen emlékeztet a hatosra.
Ideális cégautó a Mazda3, de amióta 1,6 liternél húzták meg a határt, jobban járnak a cégek, ha a kisebb motorral választják. Az is sokat fogyaszt, de legalább olcsóbb. A legjobb választás így látatlanban a dízel 1,6-os, amelyet hamarosan tesztelni is fogunk. Sajnos a kisebb benzines változathoz nem társítják az i-stop rendszert.
Hogy mi is az i-stop? Álló, alapjáraton üzemelő autónál, ha üresbe tesszük a váltót, majd felengedjük a kuplungot, az i-stop aktiválódik, a motor leáll, és a sebességmérőn lévő i-Stop zöld jelzőfény kigyullad. A motor újraindítása a kuplung ismételt lenyomásával kezdeményezhető, a gépkocsi 0,35 másodpercen belül újraindul. A leállástól az elindulásig 0,35 másodperc telik el, ami a Mazda szerint a piacon jelenleg kínált egyik leggyorsabb rendszerré teszi az i-stopot. Más rendszerekkel szemben az i-stop a motor leállításának folyamata során figyeli és szabályozza a dugattyúk helyzetét. Az egyik henger ideális újraindítási helyzetben történő leállításával, és kompressziójának megtartásával, a motor ennek a hengernek a begyújtásával késedelem nélkül újraindítható. Az indítómotor csak az újraindítás kiváltásában kap szerepet.
A rendszert a műszerfal mellett lévő i-stop On/Off gombbal lehet kikapcsolni, főleg akkor szükséges, ha meredek lejtőn araszolunk lefelé. Ekkor a jelzőfény narancs színnel világít, és a motor nem fog leállni üresjáratban. A motor hideg állapotára kék ikon figyelmeztet, ilyenkor illik kímélni az erőforrást.
Nem mindig működik azonban a stop/start. Az alább felsorolt feltételeknek teljesülniük kell, mielőtt a motor leállna:
- a motor megfelelően felmelegedett.
- az akkumulátor jó állapotban van
- a szélvédő jégmentesítése, a hátsó ablak jégmentesítése, és a szélvédő fűtése ki van kapcsolva
- nincs nagy különbség a jármű belső terének hőmérséklete és az automata légkondicionálás beállított hőmérséklete között
- a légkondicionálás hőmérsékletét a vezető nem állította sem a leghidegebb, sem a legmelegebb helyzetbe
- a tengerszint feletti magasság 1800 méter alatt van
- a környezeti hőmérséklet -10°C és +50°C között van
- a motorháztető és a vezető ajtaja zárva van
- avezető biztonsági öve be van kötve
- a kormányt nem forgatja a vezető.
A motor automatikusan újraindul, bár a tengelykapcsoló pedál nem lett felengedve, ha:
- a gépjármű elkezd gurulni
- a légkondicionálás hőmérsékletét a vezető a leghidegebb, vagy a legmelegebb helyzetbe állította
- növekszik a különbség a jármű belső terének hőmérséklete és az automata légkondicionálás beállított hőmérséklete között
- ha vagy a szélvédő jégmentesítését, vagy a hátsó ablak jégmentesítését, vagy a szélvédő fűtését bekapcsolja
- az akkumulátor kezd nagyon lemerülni.
A Mazda saját tesztjei azt mutatják, hogy a 2,0 literes motor i-stop technológiája jelentősen hozzájárul az akár 14 százalékos, azaz 100 kilométerenként 1,1 literes, üzemanyag-megtakarításhoz a korábbi 2,0 literes Mazda3 modellhez képest. Én nem tudom, hogy a korábbi kétliteres mennyit fogyasztott, de azt igen, hogy az új elég sokat. A 10 literes átlagtól csak az mentett meg, hogy negyed tankkal vittem az autót és úgy is kérték vissza. Minden centin meggondoltam, hogy gurulok, vagy gázt adok. Többnyire gázt adtam és gurultam, nem előztem és autópályán sem mentem a megengedett sebesség fölött. Dugóban araszolva szépen és valóban gyorsan, biztonságosan és rángatás nélkül dolgozott az i-stop. A végső elszámolásnál nem is lett magas a fogyasztás. A háromszáz kilométeres tesztelés során 8,6 litert fogyasztott 100 kilométerenként átlagban az autó, vegyes (város és országút) és téli üzemben. Csak dicsérni tudom az i-stopot, de közben a saját vállamat is veregetem. Az emberi tényező ebben az esetben többet nyomott a latba.
Amikor szúrós tekintettel közöltem az adatot, a mazdások megkönnyebbülten sóhajtottak fel: hisz ez egy fantasztikusan jó eredmény. Én megnyugodtam, de a Mazda3 vásárlók jobban teszik, ha a kisebb és gyengébb benzinessel vagy dízelmotorral választják az autót.
A Mazda3 kényelmes autó, ergonomikus a műszerfala, új a kormány (a CX-7-ből ismerős), a középkonzol, de akárcsak az elődben, vörösben izzik a műszerfal és a sebességmérő. A kátyúkon kíméletes az egyébként sportos futómű, a váltó és a kormányzás precíz, ahogy azt egy Mazdától elvárjuk. Jó vezetni, kanyarokban stabil, nagyobb gáznál halljuk a kipufogó hangját, egyébként nagyon halk az autó.
Biztonsága példás, a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) és a dinamikus menetstabilizátor (DSC) alapfelszereltség minden új Mazda3-ban. A keréknyomás-ellenőrző rendszer automatikusan figyelmeztet, ha lecsökken az abroncsnyomás, a fűthető szélvédő pedig nem csupán kényelmes, de jelentősen csökkenti a nehézkes kilátás okozta balesetek esélyét. Nem gondoltam volna, hogy március közepén még hasznát veszem, de a kései havazások után könnyebb volt az elindulás. Este, főleg esőben azonban zavaró a szélvédőben futó fémszálakon megtörő fény. Az utastérben 8 légzsák képezi alapfelszereltség részét, a fejtámlák kialakítása a hátsó ütközések okozta sérülések csökkentését szolgálja.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.