2009. március. 10. 09:55 MTI Utolsó frissítés: 2009. március. 10. 10:50 Autó

Olasz, japán és brit dizájnerekkel szabatja át autóit a Chrysler

Külföldi tervezőkkel igyekszik feldobni járműveit a tavaly év végén kis híján csődbe ment és jelenleg drasztikus átszervezést végrehajtó Chrysler amerikai autógyár - írta a The Wall Street Journal.

Búcsú az agresszív külsőtől
A Chrysler - a legnagyobb amerikai autógyárak, a detroiti hármak egyike - kockázatos vállalkozásba kezdett: a hazai tervezési költségeken takarékoskodva külföldi gyártókkal fog együttműködni az új gépjárműmodellek megalkotásában. A cég 24 vadonatúj vagy áttervezett modellt dob piacra az elkövetkező két évben. A legtöbb kocsi formaterve az olasz Fiat, a japán Nissan, valamint a brit Group Lotus műhelyéből fog származni. A Chrysler külföldi modelleket vagy terveket alapul véve meg akarja spórolni az évekig tartó fejlesztés költségét, amely egy új modell esetében akár dollár milliárdokra is rúghat.

A gazdasági újság szerint azért kockázatos a Chrysler vállalkozása, mert az amerikai piac a múltban nem fogadta kitörő örömmel az európai márkákat. A Fiat már negyedszázada nincs jelen az Egyesült Államokban, a Volkswagent és a BMW-t pedig korábban sok bírálat érte például azért, mert kocsijaikban kevés a pohártartó, ami a gyorsétkezdéket látogató amerikaiak számára elengedhetetlen.

Annak ellenére, hogy az amerikaiak szerelmesek a külföldi luxusautókba, a múltban már sok olyan kísérlet kudarcot vallott, amikor valamelyik detroiti gyártó európai modellt próbált meghonosítani az amerikai piacon. A 80-as években a Ford által importált német sportkocsiból, a Mercury Merkurból kevés fogyott, később az európai modellek alapján tervezett Ford Contour és Mercury Mystique sem volt népszerű. A Chrysler két legkevésbé kelendő modellje, a Chrysler Sebring és a Dodge Avenger alapvetően japán tervezés, a Mitsubishi Motors munkája; belterük kicsinek bizonyult az amerikai fogyasztóknak.

Az ízlésen túl ugyancsak gondot jelent az európai modellek megfeleltetése a szigorú amerikai biztonsági előírásoknak. Ehhez gyakran különféle elemekkel, merevítőkkel kell ellátni a kocsikat, ami megdrágítja a gyártást és ront a fogyasztáson.

A borúlátó elemzők szerint a Chrysleren már nem segíthet a külföldi vérátömlesztés; a gyár nem élheti túl a jelenlegi krízist. A Chrysler mindenesetre úgy számol, hogy az első Fiat alapú modellek - egy kis dzsip, egy kis szedán, valamint egy miniautó, amely a Fiat 500-asra emlékeztet - 2011-től kerülhetnek piacra.

Hirdetés