Hol korlátozzák a büdös autókat Németországban?
A környezetvédelmi zónák száma Németország városaiban harminckettőre emelkedett. Ezekben a belső kerületekben csak azok az autók közlekedhetnek, amelyeknek van úgynevezett zöld- vagy finompormatricájuk.
© Autómenedzser |
Egy évvel ezelőtt elsőként csak három német város – Berlin, Hannover és Köln – csatlakozott ahhoz az elképzeléshez, hogy a belső kerületeket környezeti zónákra osszák. Eszerint a szabályozott katalizátor nélküli benzines autók, illetve az idősebb dízelmodellek, amelyek nem teljesítik az Euro 2-es kibocsátási normát (NOx 0,9 gramm/kilométer, PM - szálló por - 0,1 gramm/kilométer) nem mehetnek be ezekbe a kerületekbe. Időközben aztán további 29 város követte a példát, így mára már több millió autósnak korlátozzák a közlekedési szabadságát Németországban. A szigor nem csupán a németekre vonatkozik, hanem bárkire, így a magyar autósokra is.
Berlin |
A lakosság tájékoztatásáért, a tanácsadásért és az adminisztrációs költségekért a városok 20 (Hannover és Köln) és 600 (Berlin) euró közötti összeget számolnak fel autósonként. Ehhez képzett szakemberekre is szükség van, akiknek a bére összesen 10,6 millió euró körül mozog. Kölnben például emiatt nyolc embert kellett felvenni a városházára. Mannheimban pedig a 120 környezetvédelmi tábláért 200 ezer eurót kellett elkülöníteni a költségvetésből.
A legnagyobb összeg mégis az a becslések szerint 12,1 milliárd euró vagyoni veszteség, amely közel 7 millió német autóst érint. Azok az autók ugyanis, amelyeknek nincs matricájuk, átlagban 2000 eurót veszítenek értékükből. A piros matricások 1500 euróval, a sárgák pedig 100 euróval érnek kevesebbet.
Németország kizöldül |
Ha pedig nemcsak a személyautókat nézzük, hanem a haszongépjárműveket is, akkor a teljes kár még magasabbra szökhet. Ettől kezdve ugyanis nemcsak a kisiparosok és kisvállalkozások kerülhetnek az anyagi csőd szélére, mert az öreg transzporterük nem kapta meg a matricát. Hanem azok a cégek is, amelyek a helyi forgalomba állították speciális járműveiket: például italszállítók, építkezéseken használt járművek, mozgó daruk. Ezeket ugyanis nagyon drága lenne ellátni a szükséges részecskeszűrőkkel. Egy nagy teherautónál ez az összeg 5-15 ezer euró között van.
A berlini közlekedési vállalat igyekszik jó példát mutatni, 800 autóbuszukat felszerelték koromszűrővel. A beruházás közel 4,4 millió euróba került. Az adófizetők pedig majd gondoskodnak arról, hogy a városi cég ne menjen tönkre.
Az előzetes számítások szerint a rendszer környezetvédelemre gyakorolt kedvező hatása – ha egyáltalán van ilyen – igen elenyésző, ha a gigantikus kiadásokhoz mérjük. A tavalyi adatokat nézve egyelőre nem mutatható ki jelentős eltérés a károsanyag-koncentráció tekintetében. Jürgen Resch – a környezetvédelmi intézet (DUH) vezetője – elismerte: a korlátozásoknak egyelőre nem mutatható ki a pozitív hatása. Csak néhány év múlva derül ki, milyen hatással volt az intézkedés a környezetre. Hiába csökken a mért érték, az még nem jelent semmit: 2007-ben például – amikor még nem voltak a zónák – a szálló por koncentrátumának értéke 35 napon lépte át a megengedett 50 mikrogramm/ köbméterenkénti határt. Pedig összesen 385 ponton mérték. Egy évvel korábban 99 nap volt ilyen. A 2008-as adatok összesítése március közepére várható.
Környezetvédelmi zónák Németországban
01.01.2008 | Berlin, Hannover, Köln |
12.01.2008 | Dortmund (Brackeler Straße) |
01.03.2008 | Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Reutlingen, Schwäbisch-Gmünd, Stuttgart, Tübingen |
01.08.2008 | Pleidelsheim |
01.10.2008 | Bochum, Bottrop, Dortmund, Duisburg, Essen, Frankfurt/Main, Gelsenkirchen, Mülheim an der Ruhr, München, Oberhausen, Recklinghausen |
01.01.2009 | Augsburg, Bremen, Herrenberg, Karlsruhe, Nürnberg, Pforzheim, Ulm |
15.02.2009 | Düsseldorf |
01.01.2010 | Dresden, Freiburg (Breisgau), Heidelberg, Mühlacker |
04.01.2010 | Osnabrück |
Nincs dátum | Braunschweig, Darmstadt, Gera, Jena, Leipzig, Magdeburg, Neu-Ulm, Pfinztal, Regensburg, Ruhr-vidék |