Erőltetik a dízelt, pedig sok kútnál nem lehet gázolajat tankolni
A Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW dízel modellekkel akarják meghódítani az amerikai piacot. A VW Jetta TDI például már el is nyerte az év Legjobb zöld autója kitüntetést Amerikában. A kísérlet méltányolandó, ám Los Angeles és San Francisco közötti útvonalon szinte képtelenség megtankolni az autót. Igaz, a dízelt nem is kell.
- Rá kellett azonban jönnöm, hogy sokkal drágább lenne nekem egy dízel, főleg most, hogy a benzinárak is egyre csak csökkennek – nyilatkozta a Die Welt riporterének. Az olyanok, mint Larry - vagyis az átlag amerikaiak - problémát jelentenek a német autóiparnak, amelynek bajban lévő képviselői dízelfronton akarják meghódítani a tengerentúli piacot. Ilyenkor a díjak nem sokat segítenek, éppen úgy, ahogy a tesztvezetési lehetőségek sem.
Los Angelestől San Franciscóig és vissza, összesen 1200 kilométer a távolság. A TDI modellek, amelyekből a VW évente negyvenezret kíván eladni az USA-ban, probléma nélkül megteszik ezt a távolságot, hiszen átlagosan 100 kilométeren 5,2 litert fogyaszt. Aki pedig betartja az előírt legmagasabb sebességet – vagyis a 112 kilométer/órát – az akár öt liter alatt is tarthatja az átlagfogyasztást száz kilométerenként. A gázolaj drágább ugyan, de még így is kevesebbe kerül a zöldebb Jetta tankolása, mint a benzines modelleké. A tankolás ugyanakkor nem egyszerű Kaliforniában. Az amerikai kutak 42 százaléka kínál csak olyan dízel üzemanyagot, amelyek a VW, a Mercedes és a BMW új járműveibe jó.
A VW, a Mercedes-Benz és a BMW szóvivői azonban remélik, hogy ez a nézet hamarosan változni fog. A három cég most azon van, hogy minél szélesebb körben megismertessék a dízel előnyeit és új vevőket szerezzenek. Az Audi is csatlakozott hozzájuk. Az Amerikába exportált autókhoz 1300 dolláros bónuszt kínálnak, ráadásul megpróbálják meggyőzni a környezetvédelem mellett kiálló hírességeket is, használják a német, környezetbarát autókat.
Kaliforniában rengeteg filmsztár japán, vagy amerikai gyárak hibridmodelljeivel jár. Az elektromos és benzines autók keveréke pillanatnyilag kedveltebb, mint a dízel, annak ellenére, hogy hosszú távon a dízel takarékosabb.
A német gyártók az Európában is engedélyezett dízel motorokat viszik Amerikában, mert csak így tudnak megfelelni az USA-ban érvényben lévő komoly kibocsátási előírásoknak.
A welt.de cikkében szereplő Larry Gardini a csökkenő benzinár miatt naponta több mint 170 kilométert is megtehet, mégis havonta legalább 300 dollárral kevesebbet költ benzinre, mint korábban. Ráadásul a VW Jetta TDI 21 ezer 990 dollárba kerül (4,4 millió forint), ami fölveszi a versenyt a Toyota Prius hibridmodelljével (22 ezer dollár). Ám a benzines, 2,5 literes, öthengeres Jetta csak 19 ezer 990 dollárba kerül. És ha ehhez hozzávesszük, hogy a benzin sokkal olcsóbb, mint a gázolaj – gallononként 1,50 dollár a különbség – akkor talán érthető, miért nem akarnak az amerikaiak áttérni a környezetkímélő megoldásra.