Kik vesznek és miért Magyarországon oldtimer autót?
A veterán autók, azaz az oldtimerek immár Magyarországon is egyre népszerűbbek. Az idős járművek birtoklása és használata sok helyen szinte „klubtagságiként” szolgál. A Prémium Autó Plusz 2009 cikke.
© Autómenedzser |
A Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (Mavamsz) szigorúan szabályozott feltételrendszer alapján működő minősítő bizottságai a legalább 30 éves (egészen pontosan a 30. évüket már betöltött) gépjárműveket minősíthetik hivatalosan „muzeális jellegű járműnek”. Bár elvárás a gyári vagy ahhoz közeli minőséget, de ma már a főegységek eredetisége sem alapfeltétel, így a típus azonos cseredarabokkal is át lehet jutni a minősítési szűrőn. Kötött rendszer alapján a járművek valamennyi részegységét vizsgálják, s ha történt felújítás, annak a minőségét is pontozzák. Sok apró hiba sem lehet, mert könnyen a léc alá csúszhat a portéka, és persze vannak szarvashibák: például az évjáratra nem jellemző fejlettebb elektromos rendszer, netán az önindító beépítése is bukást hozhat, sőt, egy nem gyári sportfelni is kizáró okként szerepelhet.
A szerencsések OT rendszámmal járnak
© Autómenedzser |
A muzeális autók egyébként a hétköznapi közlekedésben semmilyen hátrányos megkülönböztetésre nem számíthatnak, mind külföldön, mind belföldön a hétköznapiakkal azonos szabályrendszer szerint közlekedhetnek. Fontos, hogy zöldkártya-mentességet élveznek, így nem kell aggódniuk a kipufogógázok miatt. Az üzemeltetésük akár olcsónak is mondható, az OT rendszámmal ugyanis mentesülnek a korábbi súly- vagyis a mai teljesítményadó megfizetése alól, és kedvezményes kötelező, illetve casco biztosításra számíthatnak. A kötelező biztosítások gyakorlatilag tizedáron köthetők, a kedvezmény pedig közel azonos a minősítéssel nem rendelkező, de 25 évnél idősebb, egyes biztosító társaságok által „veterán jellegűnek” ítélt példányokra is.
© Autómenedzser |
Ha pedig valaki pénzkeresési szándékkal vág a veteránozásba, hamar csalódhat, szenvedély nélkül ez bizony nem megy – állítják a szakik. Egy felújítás mindig rejteget előre nem látható buktatókat, igazi profit csak a sokadik példány, vagyis a rutinszerzés után várható.
Kiállítások, versenyek
© Autómenedzser |
A talán leghiggadtabb, szinte önszerveződő, évről évre megrendezésre kerülő esemény a Veterán autóklub oldtimer túrája, amelyen a résztvevők valamilyen vidéki bázisról indulva a környék nevezetességeit tekintik meg, miközben féltett kincseiket is megtekinttetik a helyiekkel. Már verseny hangulatú, de csak az autók szépségét mérő rendezvény a hévízi Lotus-Retro Mobil Concours d’Elegance. A hétvége sokrétű: van benne sétakocsikázás és a tulajok előadásaival tarkított tárlat is, a zárás a szakmai zsűri és a közönség díjainak átadása.
Persze az is talál programot, aki komolyabban is versenyezne oldtimerével. Akadnak különálló versenyek, mint amilyen a Mavamsz által indított Klasszikusok Országos Bajnoksága vagy például az Oldtimer Szuperkupa sorozat. Ez az úgynevezett „1/100-as” versenysorozat 2006-ban indult, s a részvételnek egyetlen feltétele van csupán: a legalább 30 éves jármű érvényes műszaki vizsgája. A versenyek mérési pontjaihoz rajtidő szerint egy ismeretlen útvonalon, itiner alapján kell eljutni a megadott szintidő alatt. A túl korán érkezők a helyszínen bevárhatják idejüket, a késők azonban büntetőpontot kapnak. Az igazi megmérettetés az 1/100-as szakaszoké: azokat századmásodperc pontossággal kell időre teljesíteni a természetesen akkor olvasandó nyomvonalon. Alapszabály, hogy digitális stopper csak büntetéssel használható, a veteránokhoz természetesen mechanikus időmérő illik!
K. M.
További részletek a Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban.