P+R, Liityntäpysäköinti, Transferium - parkolás Európában
Különbözőképpen kitáblázott, eltérően jelzett, néhol ingyenes, máshol olcsó, megint máshol drága – ez jellemzi a P+R létesítményeket Európában. Ugyanolyan színes az európai városokban a P+R ajánlat, mint maga az élet az egyes országokban. Ez lett az eredménye annak a felmérésnek, amit az ADAC német autóklub 22 európai nagyvárosban 19 ország autóklubjával közösen végzett, s amelynek során a tömegközlekedési vállalatok szakembereit és a várostervezőket kérdezték meg.
© sxc.hu |
A többi város is nagyon változatos képet mutat: az egyik sarkalatos kérdés a parkolók távolsága a tömegközlekedési megállóktól. A megvizsgált városok több mint a felében a parkolók és a tömegközlekedési megállók közötti távolság nem nagyobb 300 méternél. Kölnben különösen rövid elérési utak állnak rendelkezésre: 100 és 200 méter között van a távolság. Berlinben akár 800 méter gyaloglásra is fel kell készülniük a P+R ügyfeleknek. A górcső alá vett városokban a válaszadók 35, illetve 45 százaléka fontos biztonsági kritériumként jelölte meg a P+R létesítmények talajborítási adottságait és a világítást.
A parkolóhelyek kapacitásában mért különbségek sem hagyhatók figyelmen kívül. Miközben Ljubljanának pillanatnyilag egyetlen 217 férőhelyes létesítménye van, addig Rómában az autósoknak 31 létesítményben összesen közel 13 ezer parkolóhely áll rendelkezésre. Ha figyelembe vesszük a tágabb környéket, Párizs Európa éllovasának számít: Île-de-France-ban autósként 547 létesítmény és 100 ezer parkolóhely kínálata közül választhatunk. Ha figyelembe vesszük a városok parkolóhely-ajánlatát, Luxemburg vezeti a listát, ahol nem egészen 50 férőhely jut ezer lakosra, ezt követi Genf 26 parkolóhellyel. Az összes többi városban a színvonal még alacsonyabb, néhol az ezer lakosra jutó parkolók száma épp hogy eléri a hatot. Pozitívum, hogy a vizsgált városok 80 százalékában úgy nyilatkoztak, bővíteni kívánják a parkolóhel-kapacitást, több mint 70 százalékuk pedig ezen felül további létesítmények építését tervezi.
Genfben a legmagasabbak a P+R költségek európai viszonylatban. A Parc Relais Étoile téren található parkolóházban kell a legtöbbet fizetni: 24 óra parkolás 37 euróba kerül. Ehhez jön még a fejenkénti 2 eurós tömegközlekedési vonaljegy, amivel bejutunk a belvárosba. Másként van ez Ljubljanaban: napijegy egy euró, itt lehet a legolcsóbban parkolni – a belváros és a parkoló közötti szakaszra érvényes buszjegy az árban benne foglaltatik.
Jól körvonalazódik az árképzés és az üzemeltetési struktúra közötti összefüggés. A privát üzemeltetők alapvetően térítést kérnek, míg a városi létesítmények ingyenesek, vagy sokkal olcsóbbak. Gyakran előfordul, de nem mindig jellemző, hogy annál drágább a parkolás, minél közelebb esik a létesítmény a centrumhoz, kivételt képez Prága és Amsterdam, ahol a parkolási díj az egész város területén egységes.
A P+R létesítményekhez vezető utak kitáblázása egyáltalán nem egységes. A megvizsgált városok 35 százalékában a P+R létesítményeket legfeljebb a főbb bevezető utakon táblázták ki, nem egészen 20 százalékuk csak a létesítmények közvetlen közelében helyezett el táblát. A táblákat előszeretettel hanyagolók közé tartozik Róma, ahol a legtöbb P+R parkolóhely van.
24 órás parkolás ára euróban |
Hogyan vizsgált az ADAC? |
Az autóval elmegyünk a város széléig, leparkoljuk, átszállunk a tömegközlekedésre és irány a belváros. Így működik a P+R – praktikus ajánlat autósoknak. A P+R létesítmények feladata az lenne, hogy tehermentesítsék a várost a forgalomtól, és az autósoknak segítsenek időt és pénzt megtakarítani. De ahogy az lenni szokott, Európában az ilyen kínálat országról-országra másképp néz ki: jelölés, kitáblázás és árképzés jelentős különbséget mutatnak. Az ADAC az Euro-Test Program keretében 17 európai partnerklubbal, valamint a cseh és a magyar autóklubbal közösen részletesebben megvizsgálta a P+R létesítményeket. Elsősorban partnerklubok országainak fővárosait vették górcső alá. Kivételt képezett Nagy-Britannia és Sváj, ahol nem a fővárosra, hanem Sheffieldre és Genfre esett a választás. Londont nem lehetett figyelembe venni, többek között azért, mert ott P+R kínálat csak London nagytérségében van, nem a belvároshoz közelebb eső területeken. Svájcban Bern helyett azért Genfet vizsgálták, mert itt találhatók a nemzetközi szervezetek székhelyei, továbbá mert sok a francia ingázó. Németországban a fővároson kívül három további várost vizsgáltak. Összességében a következő városok szerepeltek a vizsgálatban: Amsterdam (Hollandia), Berlin, Hamburg, Köln és München (Németország), Bécs (Ausztria), Brüsszel(Belgium), Budapest (Magyarország), Genf (Svájc), Helsinki (Finnország), Koppenhága (Dánia), Lisszabon (Portugália), Ljubljana (Szlovénia), Luxemburg (Luxemburg), Madrid (Spanyolország), Oslo (Norvégia), Párizs (Franciaország), Prága (Csehország), Róma (Olaszország), Sheffield (Nagy-Britannia), Stockholm (Svédország), Zágráb (Horvátország). A városok összesen csaknem 80 ezer P+R parkolóhelyet kínálnak a belvároshoz közeli részeken, ahonnan az autósok tömegközlekedéssel utazhatnak a városcentrumba. A vizsgálatot két részre osztották: a P+R létesítmények nagysága és jellemzői, illetve összekötésük a tömegközlekedéssel. Súlypont volt a P+R létesítmények kapacitása, nemzetközi megjelölésük, a kitáblázás, illetve az árképzés. A P+R-re vonatkozó bővítési tervek is legalább annyit nyomtak a latban, mint az ilyen jellegű létesítmények létrehozására irányuló követelmények. Az ADAC az Erfurt-i IMK-t (piackutatási és tanácsadási intézet Erfurtban) bízta meg a vizsgálat értékelésével. Az adatgyűjtéshez a városi közigazgatás illetékes szakembereit, továbbá a helyi tömegközlekedési társaságokat írásban kérdezték meg. A vizsgálat kiegészült még a partnerklubokkal közösen végzett pótkutatásokkal, továbbá az internetes keresésekkel. A P+R parkolók minősége nem volt tárgya a vizsgálatnak. |