Mit köszönhetünk 2008-ban az autóiparnak?
2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.
Ennek köszönhetően az egyre kisebb motorok (downsizing), az elektromos meghajtás és a NOx-katalizátorok egyre nagyobb jelentőséget kaptak. A biztonságról a kamerákkal kiegészített berendezések, az intelligens fény- és futómű-szabályozás, valamint az autók közötti kommunikációs rendszerek gondoskodtak tavaly.
Downsizing - Ahhoz, hogy kellő hatást érjünk el az autópiacon, egyszerűen újra fel kell találnunk az autógyártást – mondta Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz első embere. Mindenekelőtt azonban a belsőégésű motorok dominálnak egyelőre. Természetesen nem a régi formában, hanem új recepttel, ami nem más, mint a downsizing. Vagyis: kevesebb hengert alkalmaznak, kisebb hengerűrtartalommal, csökkentett belső súrlódással, kis fogyasztással, alacsony szén-dioxid-kibocsátással.
© hvg.hu |
Hibrid modellek A környezetbarát utazáshoz a Toyota az új Priust, a Honda a hibrid Civic mellett az Insight-ot kínálja. Számos európai és amerikai gyártó követi a japán utat: kombinálják a belső égésű és az elektromos motorokat. A GM tavaly két hibrid modellt is a piacra dobott, pár éven belül nálunk is fut majd a BMW X6 Active Hibrid, valamint a Mercedes-Benz ML 450 hibrid. 2012-ben az S-osztály, négy hengeres dízel-elektromotoros meghajtással jön a piacra. A Start/Stop technikának köszönhetően átlagos fogyasztása 7,9 liter lesz.
© Honda |
Elektromos autók Szinte üzemanyag nélkül, és így igen olcsón közlekedhetünk az úgynevezett e-autókkal. Egyre több fut az európai utakon, ám, hogy az egyszeri példányoktól mikor jutunk el a szériagyártásig, az egyelőre a jövő zenéje. Hátrányuk a rövid hatótávolság. A litium-ionos akkumulátorok ugyanis nem tudják önmagukat feltölteni menet közben és így sok energiát fogyasztanak. Működő alternatívát kínál viszont a Tesla Roadster. Már tesztelik az USA-ban, Németországban és Angliában az elektromos hajtású Mini E-t, valamint Berlinben az elektromos smart-ot.
Kamera és kommunikáció Mennyivel is lehet itt menni? – kérdezgetik sokszor a vezetők. Mostantól azonban már nem kell ezeket a kérdéseket feltenni maguknak, hiszen a hetes BMW-ben vagy az Opel Insigniában már elérhető tartozéknak számít a kamerás közlekedési táblafelismerő berendezés. Az éjjellátó berendezések (Mercedes-Benz, BMW) szintén jelentősen megkönnyítik a vezetést. Ennek köszönhetően valószínűleg jelentősen csökken majd a gyalogos balesetek száma, hiszen a kijelzőn az árnyalakok is megjelennek. Az intelligens világítás is sokat segíthet: hiszen az új Insigniában például az út és az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodik a fényszóró, de a BMW is használ automata távolsági fényt, az új Avensisnek is fejlett az intelligens világítási rendszere.
Balesetmegelőzés Az automatikus követési távolság, automatikus vészfékezés, sávtartó asszisztens, kanyarkövető fényszórók ma már tucatnyi márka több tucatnyi autójában elérhető. 2008-ban elterjedésük mellett tovább is fejlődtek. Az új Mercedes-Benz E-osztály a veszély felismerését követően 0,6 másodperc alatt avatkozik be egy esetleges baleset elkerülése érdekében vészfékezéssel. A Volvo XC 60-ban szériatartozék a City Safety koccanásgátló rendszer. A Mercedes-Benz E-osztály a vezetési stílusból, az utazás idejéből, és a tényleges időből képes kiszámítani a vezető fáradtsági mutatóját. A biztonságos vezetés csúcsa azonban az autók közötti kommunikáció lesz. Egy WLAN-hálózatban a sofőr látja a dugóban várakozókat, a szellemautókat (autópályán, egyirányú forgalomban rossz irányban közlekedőket), vagy akár megkülönböztető jelzésekkel közlekedő autókat.
© GM Media |
Elektronika 30 éve az ABS megjelenése óta az elektronikának igen fontos szerepe van az autóknál. Optimális biztonság, dinamikus kormányzás és a lehető legnagyobb komfort a cél. Mindezt pedig nem külön-külön berendezésekkel, hanem egy összefüggő rendszer segítségével lehet elérni. Vagyis a motorirányítás, a fékezés, a kormányzás, a rugózás mind egy összefüggő rendszer részei. Ehhez hasonló rendszert használ BMW a hetes szériában. De természetesen az Opel, a Volkswagen és még jó néhány felső kategóriás jármű alkalmazza már az egymással szinkronban működő különböző biztonsági berendezéseket.