2007. május. 11. 13:05 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:56 Autó

Az intelligens autók felveszik a versenyt a hibridekkel

Az intelligens autók - melyeket szenzorokkal és fedélzeti számítógéppel láttak el, hogy elkerüljék a közlekedési dugókat - üzemanyag gazdálkodás szempontjából felveszik a versenyt a hibrid járművekkel – állítják ausztrál mérnökök.

A Prius az egyik legsikeresebb hibridautó
© Toyota
A hibrid járművek, mint például az Egyesült Államok szerte igen népszerű Toyota Prius - melyet elektromos motorral szereltek a hagyományos benzines mellett a benzintakarékos városi közlekedés érdekében – egy friss összehasonlítás szerint nem takarékosabbak, mint az intelligens autóknak nevezett járművek. Ezek fő jellemzője, hogy a városi közlekedést támogató információs rendszer segítségével a legoptimálisabb útvonalon közlekednek, kikerülve a dugókat, minimalizálva a fogyasztást - írja Breitbart.com

Az üzemanyag-felhasználást ugyanis leginkább az dobja meg, hogy minden piros lámpánál nulláról gyorsul a jármű, ez pedig zabálja a benzint. Az intelligens járműveket telematikus rendszer támogatja, egy olyan hálózat mely folyamatosan informálja az autó fedélzeti számítógépét, hol mekkora a forgalom, tájékoztat a lezárásokról, aktuálisan fennakadást okozó balesetekról, s arról, hogy két pont között melyik a legrövidebb út.

A telematikus rendszerek kialakításán több évtizede dolgoznak, ennek ellenére csak néhány kísérleti szakaszon vannak üzemben, és egyelőre számos biztonsági kérdésre nem kaptak még választ a szakemberek.

A University of Melbourne mérnökei most összevetették a hibrideket a telematikus rendszerek által vezérelt kocsikkal fogyasztás tekintetében. A kísérelthez egy átlagos szedán autót választottak, melyet három kísérleti pályán is tesztelek, imitálva az ausztrál, az amerikai és az európai vezetési és közlekedési sajátosságokat. Abból indultak ki, hogy a hibrid kocsi 15-25 százalékkal takarékosabb a hagyományos benzines autóknál.

A hibrid autó előnye azonban elillant az ausztrál tesztkörön, mihelyt a hagyományos kocsit egy alapszintű telematikus rendszerrel vértezték fel, mely hét másodperccel előre tájékoztatta a vezetőt az előtte lévő forgalomról.

Az amerikai és európai tesztpályán a hibrid hatékonysága egyperces közlekedés-előrejelzés mellett válik semmissé. Számításaik szerint, ha sikerül feltornázni az előrejelzés időtartalmát három percre, akkor a hagyományosan közlekedő autók esetében akár 33 százalékkal takarékosabban is működhetne a közlekedés a telematikus rendszerrel.

A kutatók remélik, hogy a szenzorokkal és jeladókkal szerelt közlekedés révén hatékonyan csökkenthető az üvegház hatású gázok légkörbe kerülése. A valódi zöld alternatívát persze az jelentené, ha a fosszilis tüzelőanyagokat szintén használó hibrideket is hasonló rendszerekkel szerelnék fel a jövőben.

Hirdetés