2009. január. 14. 20:41 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. január. 14. 20:52 Autó

Az autóipar dilemmája: takarékos autó vagy eladható kocsi?

2008 negyedik negyedéve globális szinten siralmas volt az autógyárak szempontjából. Az idei kilátások sem túl biztatóak. A szakma ugyanis kettős dilemma előtt áll: takarékos, környezetkímélő autókat gyártsanak, vagy az olcsó benzint kihasználva, továbbra is a benzinfaló izomautókat. Most éppen ismét ezek fogynak jobban.

© Autómenedzser
Az év az autóipar számára ismét Detroitban kezdődött. Ám most derű helyett borúval: a detroiti szalon nyitányán elhangzott, hogy az észak-amerikai autógyártás az elmúlt évben 2,5 millióval csökkent, 13 millió autó hagyta el a gyárkapukat.

Korábban az egyetlen esélyt a válság leküzdésére a takarékos modellekben látták. Ilyenek a kisautók, mint például a Ford Fiesta, illetve a Toyota, a Honda, a Mercedes-Benz, a BMW vagy a Mini új hibrid- vagy alacsony kibocsátású autói. Az új motorok talán megmenthetik az ipart. Kissé groteszk, de ezeket a takarékos autókat éppen Detroitban mutatták be, ott, ahol korábban a benzinzabáló modelleken kívül semmi másnak nem jutott hely. A kérdés már csak az, hogy a nagy befektetők, vajon látnak-e fantáziát a takarékos kisautókban az USA-ban? A fogyasztók egyre kevésbé, az amerikai visszaesés nagy vesztesei éppen a hibrideket gyártó Toyota és Honda voltak, az amerikai gyártókról nem is beszélve.

A Financial Times szerint tavaly novemberben az előző évhez képest 37 százalékkal csökkent a kereslet ezek iránt. A hibrid autók az USA-ban 3000-5000 dollárral kerülnek többe, mint a benzines modellek.

Egy gallon benzin az USA-ban átlagban kevesebb, mint 1,80 dollárba kerül, vagyis átszámítva literenként kevesebb, mint 0,47 dollár. Ilyen árak mellett szinte senki nem akar majd takarékos autót venni. Furcsa, de a hibridek jövője a benzintől függ.
Hirdetés