2008. április. 04. 15:32
MTI/hvg.hu
Utolsó frissítés: 2008. április. 04. 15:18
Autó
Bioetanol: meghátrált a kormány, mégsem lesz kötelező az E10
A német kormány leállította azokat a terveket, hogy 10 százalékra emeljék 5 százalékról a bioetanol keverési arányát a motorbenzinben.
A bioetanollal hajtott Ford Focus © hvg.hu |
- Környezetvédelmi politikánk nem óhajt felelősséget vállalni sokmillió autós pénztárcájának megterheléséért - kommentálta a döntést pénteken a német környezetvédelmi miniszter, Sigmar Gabriel. A legföljebb 5 százalékos keverési arányt ezentúl is fenntartják.
A német bioüzemanyag-gyártók szövetsége (VDB) is üdvözölte a döntést, mert annak nyomán legalább nem nő az importnyomás. "A döntés a klímavédelmi érdekeket is szolgálja, mert a keveréshez szükséges, évi 3 millió tonna bioetanol nem szerezhető be európai forrásokból"- áll a szövetség közleményében. A VDB már korábban is panaszolta, hogy a Németországban keverésre használt bioetanol nagy része felzárkózó gazdaságú országokból, például Brazíliából származik, ahol alkalmasint erdőirtással bővítik a vetésterületet azon növények számára, amelyekből a bioüzemanyag készül. "Az importnál nem szavatolható, hogy a behozott termékeket környezetbarát módon állítják elő", a VDB pénteki közleménye szerint.
A VDB egyszersmind sürgette a kormányt, hogy a szennyező gázok kibocsátásának csökkentése - és az EU-büntetés elkerülése végett - támogassa a biodízelt, amely nem okoz olyan műszaki problémákat, mint a bioetanollal kevert benzin. Németországban a kötelező minimális keverési arány jelenleg 4,4 százalék biodízel, a megengedett legnagyobb arány 7 százalék, de a szövetség szerint akár 30 százalék biodízel a dízelolajban is még "egészséges" lenne a dízelmotoros járművek számára. A VDB szerint a biodízel kötelező keverési arányát kellene emelni, amíg meg nem oldódnak a bioetanollal kapcsolatos gazdasági és környezetvédelmi problémák.
Németországban a biodízel-termelő kapacitás évi 5 millió tonna, de mióta a kormány az idén megadóztatta, a kapacitás-kihasználtság 10-20 százalékra csökkent, kereslethiány miatt.
A német bioetanol-termelők pedig az olcsó importtal küzdenek nehezen. Egyes vélemények szerint a világnépesség és a világkereslet növekedésén, a természeti katasztrófákon és a gyenge tavalyi terméseken kívül a bioüzemanyag-gyártás is okolható az élelmiszerek jelentős drágulásáért és az egyes afrikai és ázsiai országokban újabban látható, vészes élelmiszerhiányért, ugyanis a szükséges növények termesztése területet von el az élelmi növényektől.
Autó
hvg.hu
2008. március. 31. 12:42
Immár tíz helyen tankolhatunk bioetanolt
Tech
hvg.hu
2008. január. 09. 08:30
Szinte nem bocsát ki szén-dioxidot a második generációs bioetanol
Autó
2007. július. 24. 14:32
Bioetanol-gyár épül Békéscsabán
Gazdaság
MTI
2008. március. 06. 08:03