Megkent vizsgabiztos, KRESZ-tudor klónok, jogsi két hét alatt
„A száraz vizsga ritka, mint a fehér holló.
„A száraz vizsga ritka, mint a fehér holló. A vizsgabiztosok zöme nemhogy visszautasítja, de elvárja a zsebpénzt” – panaszolta az Autómenedzsernek egy neve elhallgatását kérő vidéki oktató. „A vizsgabiztosok túlnyomó többsége becsületesen végzi a munkáját – mondja a vizsgabiztosokat felügyelő Szörcsök Sándor, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Stratégiai és Módszertani Igazgatóság Képzési és Vizsgáztatási Főosztályának vezetője – aki pedig nem így tesz, azt azonnal eltávolítjuk a szakmából.” Az utóbbi években a vizsgaeredmények kétségkívül romlottak. Néhány éve még 1,6 forgalmi vizsgaesemény jutott egy megszerzett vezetői engedélyre, ma ez a szorzó 1,85. Szerinte éppen azért van több sikertelen vizsga az elmúlt három évben, mert a hatóság igyekszik tartani a követelményszintet, az oktatók viszont az egyre élesedő piaci versenyben olyan alacsony árakon kínálják az oktatási órákat, hogy azért a pénzért oktatni már nem lehet.
Az 1980-as évek végén 5500 oktató képzett ki 180 ezer vezetői engedélyre váró tanulót. Ma évi 90 ezer tanulóra 6500 oktató jut a névjegyzékben, tehát nagy kapacitásfelesleg van a piacon. A törésvonal ma nem a képzés és a vizsgáztatás, hanem a jól és az inkorrekt eszközökkel dolgozó autósiskolák között húzódik. Emiatt néhány oktató, hogy jövedelmét kiegészítse, a tanulótól a régi trükkel „a vizsgabiztos részére” kér el pénzt, ami persze a vizsgabiztoshoz nem jut el. Szörcsök hangsúlyozottan említi, hogy a szakoktatóknak csak kis hányada él ilyen eszközökkel. A félreértések elkerülése végett: „a vizsgabiztosok és az NKH nem érdekelt a bukásban, a díj mértékét ugyanis a GKM a pénzügyminiszterrel egyetértésben rendeletben határozza meg”. A szakmai szabályozáson túlmenően a piaci viszonyokba (árak, hirdetések) a hatóság nem avatkozhat be.
A közúti járművezetői vizsgák díjai |
A vezetői engedély nemzetközi kategóriái (A1, C1, D1, A korl., A, B, C, D, B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E) Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga tárgyanként 2720 Ft Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 3760 Ft Gyakorlati vizsga kategóriánként és vizsgatárgyanként Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga (B+E) 1600 Ft Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga (C1, D1, C1+E, C, D, C+E, D1+E, D+E) 3660 Ft Rutinvizsga járműkategóriánként 1600 Ft Járműkezelési vizsga (A1, A korl., A, B) 3080 Ft Forgalmi vizsga (A1, A korl., A, B, B+E) 3660 Ft Forgalmi vizsga (C1, D1, C1+E, C, D, C+E, D1+E, D+E) 3660 Ft Forgalmi vizsga (D) 6690 Ft Vezetői engedély "M" nemzeti kategória Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 1600 Ft Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 2400 Ft Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként Járműkezelés vizsga 1600 Ft Forgalmi vizsga 1600 Ft Vezetői engedély "T" nemzeti kategória Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 1600 Ft Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 2600 Ft Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga 1600 Ft Rutinvizsga 1600 Ft Forgalmi vizsga 1600 Ft Vezetői engedély "K" nemzeti kategória szóbeli vizsgadíja 1600 Ft Vezetői engedély "Trolibusz" nemzeti kategória Az elméleti írásbeli és szóbeli vizsga szaktárgyanként 2090 Ft Számítógépes elméleti vizsga tárgyanként 3000 Ft Gyakorlati vizsga vizsgatárgyanként Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetési vizsga 1600 Ft Rutinvizsga 1600 Ft Forgalmi vizsga 3660 Ft Az új vizsgalap kiállítása 1045 Ft (Forrás: Nemzeti Közlekedési Hatóság ) |
Az Autómenedzser által megkérdezettek szerint ennél nagyobb gond, hogy a vezetői engedélyre pályázók egyre rövidebb idő alatt akarják megszerezni a jogosítványt, az autósiskolák egy része pedig kiszolgálja az ezirányú vágyakat. A kéthetes gyorsított és az egy hétvégés szuperintenzív tanfolyamokon ledarált – az NKH által kötelezően előírt – 30 órás elméleti képzés sokak szerint semmire sem jó. A korábbi gyakorlat, amelynek során egy-másfél hónapig is tartott az elméleti képzés, ma már korántsem kapós. „El kell fogadnunk, hogy egy ilyen világban élünk, ráadásul túlkínálat van a piacon, sokan fűt-fát ígérnek, csakhogy legyen kuncsaftjuk” – vélekedik Szabó Gábor, az egyik dél-pesti iskola munkatársa. (A jogostványt szerzők 85 százaléka 24 év alatti, hevesebb vérmérsékletű fiatal.)
Utánképzés |
Jóska két korsó sör elfogyasztása után indult hazafelé, s mivel csak három utcányira lakott törzshelyétől, hát volánhoz ült, mondván, úgyis cimboraságban van a helyi rendőri erőkkel, mi baja lehet? A második sarkon aztán – minden szabályt felrúgva – elévágott egy autó, ő telibe trafálta. A szabálytalankodó jobbján ülő hölgy lefejelte a szélvédőt, a két kocsi alaposan összetört. Jóskát – bár nem ő volt a hibás, csak ittassága okán – elmeszelték. Jogosítványa másfél évre ugrott. |
A KRESZ, illetve a sokak szerint alaposan elavult tudást számonkérő műszaki vizsga mellett a 29+1 órás kötelező vezetési gyakorlat is igen érzékeny pontja a jelenlegi vizsgarendszernek. Az iskolák a nagy árversenyben ugyanis főként a gyakorlati oktatók díján takarékoskodnak: sokak szerint megalázó az óradíj, az 1100-1500 forint nem fedezi az üzemanyag árát, a jármű amortizációját és az oktató megélhetését.
"A gyakorlati oktatók az autósiskoláknak kiszolgáltatottan dolgoznak, a jelenlegi szabályozás szerint ugyanis hiába a magánvállalkozói igazolvány, önállóan nem is tevékenykedhetnek. Igaz, vállalkozásba is csak kényszerből vágnak bele, az iskolák ugyanis többségüket nem főállásban, hanem csak szerződéssel foglalkoztatják. Nem véletlen, hogy egyre több a panasz azokra, akik arra alapoznak, hogy tanulóik csak annyit sajátítsanak el a vezetésből, amennyi az oktatónak még nem szégyen, de semmiképpen se legyen elég elsőre a sikeres vizsgához. Vagyis a tanuló legyen kénytelen pluszórákat venni 2-3 ezer forintért, ami már szinte teljes egészében az oktatóhoz kerül. És akkor még mindig benne lehet a pakliban egy újabb bukás, újabb vezetési díjjal.
Azok viszont, akik nem ezekkel az eszközökkel próbálnak pénzükhöz jutni, hajnaltól estig ülnek az autóban, naponta 10-12 órát nyomnak le tanulóikkal a tanpályán vagy a forgalomban. S ők azok, akik 110 ezer alatt nem ígérnek papírt senkinek. " (Forrás: Népszabadság Online)
Informátoraink szerint ugyanakkor a kusza viszonyokért maguk az oktatók is felelősek. „Érdektelenség és széthúzás jellemzi a szakmát, amire egyértelműen az anyagi és erkölcsi helyzetük a magyarázat” – véli Szabó. Az országban több mint tíz állítólagos érdekképviselet jut a 6500 oktatóra.
Büntetőpontok |
Az ősztől állítólag újra szigorodó büntetőpontrendszerben kizárólag olyan szabályszegés (bűncselekmény, szabálysértés) elkövetéséért lehet büntetőpontot kapni, amelyet egyébként – jogerős határozattal – a bíróság, illetve a szabálysértési hatóság is elbírált. Büntetőpont jár a helyszíni bírság kiszabásakor is, feltéve, hogy az elkövető tudomásul vette. Ha az érintett sérelmezi a helyszíni bírságot, az intézkedő rendőr szabálysértési feljelentést tesz. A feljelentés alapján a szabálysértési hatóság dönt a szabálysértés elkövetéséről, így a büntetés és a büntetőpont kiszabásáról is. Ezek szerint a sebességkorlátozás jelentős túllépése 3 pont az ittas vezetés szabálysértése 3 pont az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése 3 pont a vasúti átjárón áthaladás szabályainak megsértése 3 pont a közúti közlekedés rendjének megzavarása könnyű testi sértés okozása esetén 3 pont az engedély nélküli vezetés (közúti forgalomban gépi meghajtású jármű vezetése más kategóriába tartozó engedéllyel, illetve a jármű vezetésének átengedése engedéllyel nem bíró részére) 3 pont a járművezetés az eltiltás tartama alatt 3 pont a biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése üzemképtelen fék, kormányberendezés esetén 3 pont A közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértései közül a megengedett sebességhatár legalább negyedével történő túllépése 2 a megfordulás, hátramenet szabályainak megszegése autópályán, autóúton 3 a megállás kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, vagy a gyalogos-átkelőhely előtt 3 a forgalomirányító fényjelző készülék tilos jelzésén való áthaladás 3 a rendőr jelzésének figyelmen kívül hagyása 3 a megállás vasúti átjáróban, valamint a vasúti átjáró előtt 3 a gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megsértése kijelölt gyalogos-átkelőhelyen 3 a tilalmi jelzőtáblák utasításainak megszegése 3 a kézben tartott mobil rádiótelefon használata menet közben 1 a nem megfelelő sebesség alkalmazása (relatív sebességtúllépés) 1 a biztonsági öv, a bukósisak, valamint a biztonsági gyermekülés használatának elmulasztása 1 pontot ér. A 14-es ponthatár elérése után az érintett személy a büntetőpontjait önkéntes utánképzésen való részvétellel csökkentheti. A félreértések elkerülése végett: aki mind a 18 pontot összeszedte, azon már az önkéntes utánképzés sem segíthet, a vezetői engedélyét könyörtelenül visszavonják. Az utánképzés 14 pontig 9 ponttal, 15-17 pont között 5 ponttal csökkenti a meglévő pontokat. Ezt a lehetőséget azonban egy éven belül csak egyszer lehet igénybe venni. A közlekedési nyilvántartó a miheztartás végett minden esetben értesítést küld a csökkentés után megmaradt pontok számáról. Az utánképzés elvégzéséről szóló igazolást a Nyilvántartó Hivatalnál vagy az érintett személy lakóhelye (tartózkodási helye) szerint illetékes körzetközponti jegyzőjénél (okmányirodában) kell bemutatni. Ha a sorozatosan szabálytalankodó járművezető pontjainak száma eléri vagy meghaladja a 18-as határt, a nyilvántartó határozattal visszavonja a vezetői engedélyét, és törli az addig összegyűjtött pontokat. A visszavont vezetői engedélyt 6 hónap elteltével és csak akkor lehet visszaadni, ha az érintett járművezető igazolja, hogy az ekkor már kötelező utánképzésen részt vett, és vele szemben a vezetési jogosultság külön jogszabályban meghatározott egyéb feltételei (például egészségügyi alkalmasság) fennállnak. |
„Németországban vagy Ausztriában 2 ezer euró, azaz félmillió forint alatt nem lehet megúszni egy jogosítványt; ehhez képest a 120 ezer forintos, itthon soknak tartott ár bagatell” – dimenzionálja az olcsóság-drágaság kérdését a már idézett ceglédi vállalkozó. Szerinte azért sem árt tisztességgel végigcsinálni a képzést, mert a büntetőpontrendszer és az utánképzés bevezetésével még többe is kerülhet a hanyag – vagy épp kenőpénzes – jogosítványszerzés. (Lásd a pontrendszerről és az utánképzéséről szóló írásunkat.)
"A járművezetést oktatók jövedelmezőségi és munkabérproblémáit Szörcsök szerint - a piacgazdaság viszonyai között - a munkáltatóknak és a munkavállalóknak házon belül kell megoldaniuk úgy, hogy a tanulókat ne érje kár. Ugyankkor az mindenképpen aggályos, szakmai szempontból erősen kifogásolható, hogy a jelenlegi helyzet miatt az oktatók abban érdekeltek, minél kevesebbet mozogjanak járművükkel, és így takarékoskodjanak az üzemanyaggal - véli a szakértő." (Forrás: Népszabadság Online)
„Az alacsony óradíjak miatt manapság egyre több oktató a szájjal vezetés tudományát sajátíttatja el tanulóival, vagyis szóban és nem gyakorlatban adja át a tudását” – mondja Kocsis. Az NKH nem véletlenül tervezi, hogy az autósiskolákkal és az oktatókkal való konzultáció és a szükséges jogszabályi háttér megteremtése után olyan mérőeszköz (jelenlegi szakmai becenevén: oktaméter) bevezetését teszik kötelezővé a következő két évben, amely a tanulók vezetéssel eltöltött idejét és a megtett kilométereket ellenőrizné. Így lenne garancia arra, hogy a tanulók az oktatási időt ténylegesen a jármű vezetésével, ne egy helyben tartózkodással töltsék.