Audi-teszt: a legszebb magyar autó
Ha lehetne három kívánságom, az egyik biztos ez a kocsi lenne.
Ha lehetne három kívánságom, az egyik biztos ez a kocsi lenne. Bevallom: lenyűgözött. Kezdjük a hibákkal: a váltó kar mögé építették az ESP, az elakadásjelző és a hátsó szárny kapcsolóját. Ezekhez váltás közben tenyérrel gyakran hozzáérünk, így véletlenül nyitogatjuk a szárnyat (ez 120 kilométer/órás sebesség fölött automatikusan kinyílik, 70 alatt visszahúzódik), kapcsolgatjuk a vészvillogót, de ami rosszabb az ESP-t is. Miután túl vagyunk e negatívum okozta sokkon, vegyük sorba, melyek azok az élményelemek, tulajdonságok, amelyek rövid autósszakmai ámokfutásom legszebb trófeájává emelték a TT Roadstert.
Az hogy Győrben készül és hogy piros még nem minden. Bár ezek sem elhanyagolható tényezők. Az R8-asban megismert agresszív tekintet, a Q7-essel elindított, süllyesztett hátsó fényszórók, a Walter da Silva féle single frame hűtőmaszk a márkaazonosságot hirdetik. A széles vállak, a GT-s hagyományokat ápoló kerek visszapillantók a sportkocsik álomvilágába kalauzolnak. A nyitott tető a szabadság mámorát mézesmadzagként húzza előttünk. Ha nem esett, mindig kabrióztam e gyönyörűséges piroskával. Ez a szín megvadított mindenkit, a járókelők még a szenvedélyes csókot is abbahagyták láttán, a szerkesztőség lányai pedig annyira bezsongtak, hogy (majdnem) bármire képesek lettek volna egy fuvarért. A TT Roadster legnagyobb baja ebből a szempontból, hogy csak kétszemélyes, és egynél mindig több a jelentkező.
A beltér minőségi, egyszerű, sportos, az S-modellek és az A3-as cockpitjának a keveréke vesz körül, kissé a vezető felé fordulva, ahogy illik. Ami nem bőr, az is kellemes tapintású. A kormány vágott, mint az R8-ban, multifunkciós. A kényelmi szolgáltatások az Audinál szinte végtelenné teszik az extralistát, az általam kipróbált autó érdemleges tartozékai: tempomat, sportkormány, esőérzékelős ablaktörlők, szépen szóló hatlemezes hifi, elektromos vászontető,ülésfűtés, xenon lámpák, bőrös sportülések jó oldaltartással, kovácsolt alumínium felnik. Az Audi Concert fedőnevű audiorendszere a kabriózás mellett a zene élményét is biztosítja.
Hülye aki Lamborghinit vesz, tuti, hogy annyian nem bámulják meg,mint ezt a vöröset. Budapest lakosságának egy tizedében örök emlékként vésődött be. Csajozni, pasizni kötelező ezzel az autóval. A lányok is megnézik ugyan, de a fiúk azok, akik kibújnak a bőrükből. Szinte sokkolt, amikor egy kopasz srác a lámpánál megállt mellettem és átkiáltott: szép a kocsi, imádom a vöröset!
Az első néhány óra kínszenvedés volt, mindenki belebámult a pofámba, éreztem, hogy kinéznek a kocsiból. Látni, ahogy megkívánják. Az a falat, amit megkívánnak, általában a földön köt ki, ezt a kocsit nem szerettem volna leejteni. Vigyáztam is rá rendesen, különleges bánásmódot igényelt, háromnaponta lemostam, hadd csillogjon, hirdesse, mit is tud a magyar ipar. Önmagában balesetveszélyes, olyan a közlekedést megzavaró látványelem, mint amilyen egy fedetlen női kebleket ábrázoló óriásplakát. Az autónak sok a feminin vonása, nőknek kifejezetten ajánlott. Ott, ahol a családi flottában van egy-két nagyobb Audi, biztos nem fog kilógni egy roadster sem a sorból.
A futómű cefetül ráz, rossz úton szinte kibírhatatlanul. Autópályán jóval a megengedett sebességhatáron túl is magabiztosan tapadnak a 17 hüvelykes felnikre húzott Pirelli gumik, a TT kanyarsebessége is kiváló. A kabriózás 160 kilométer/óra fölött nem túl kényelmes, a hátsó, gombnyomásra kinyíló szélfogó sem segít. A fogyasztás nagy sprintekkor megugrik, ám a délutáni büszke poroszkálásban alig eszik, így a kocsi hatszáz kilométeres átlagfogyasztás nem is volt nagyon riasztó: 10,7 liter naftát égetett el száz kilométerenként. A 200 lovas TFSI-motort sok autóban kipróbáltam már, de sehol sem volt ennyire pörgős, mind a TT-ben. Még a 240 lovas Cupránál is jobban szakítja az aszfaltot, ha nem is az adatok nyelvén, de érzésre. A TT kupéval 240-et is mentem, a kabrióval ennél jóval kevesebbet, de biztos, lecsukott tetővel 220-230-at ez is megy.
A hatsebességes kézi váltó nagyon pontos, élvezet használni, kell is, mert ha begerjedünk, legszívesebben kiszaladnánk a világból. Az összkerekes hathengeres változat jelenti a kínálat csúcsát, ám a kétliteres szerintem bőven elég minden szempontból. Igaz, elsőkerék-hajtású. Az ESP szerencsére végzi a dolgát.
Bármennyire is minőségi az autó, a kabriózásból fakadó zörgéseket nem tudták kiiktatni az Audinál sem, az ajtó nagy zörejjel csukódik. A napellenző annyira kicsi, hogy teljesen fölösleges, nincs rovarfogó hálónk sem, a márkatárs Eosban például van, de a panoráma tetős A3 Sportbackben is találkoztam vele.
A tetőnyitás egyszerű, lehet álló vagy járó motornál, alacsony sebességnél mozgásban is. A csukáskor és záráskor azonban nem ad hangjelzést, így előfordul hogy 80 százalékosan nyitott tetővel is elindulunk, igaz ilyenkor csipog a rendszer, hogy valami gáz van. A tető nem vesz el semmit a csomagtartóból. A kétüléses kabrióba így egy 100 literes hokiszsák kényelmesen befér, páros nyaraláshoz is ideális a Roadster.
B. Cs.
Audi TT Roadster 2,0 TFSI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1984 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 200 lóerő 5100-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 280 Nm 1800-5000-es fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2468 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4178/1842/1358 |
Csomagtér | 250 liter |
Saját tömeg (kg) | 1295 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 237 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 6,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 10,7 |
Országúti | 6,2 |
Vegyes | 7,8 |
Tesztfogyasztás | 10,7 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 186 |
ÁRA | Alapára 10,4016 millió forint, a tesztelt kocsi ára 12,8028 millió forint |