Az Audinál már csak DNS-minták maradtak a legendás Audi Coupéból, amit 27 éve forma- és technikabontóan quattro összkerék-hajtással dobtak a piacra. 1980-ban a 200 lovas öthengeres izomautóból 400 gyártását tervezték, a ciklus végén mégis 11 ezer 560-an örülhettek lendületes erejének és biztonságos úttartásának. A Giugiaro tervezte formát negyed évszázaddal később egy másik olasz, az Alfa Romeót és a Seatot formailag megreformáló de’Silva gondolta és rajzolta újra.
© hvg.hu |
A középkategóriás 80-as és 90-es modellekre épített kupé kezdetben 200 lovas volt, később a 20V modell már 220 paripát mozgósított az öt hengerből. Félelmetes belegondolni is, hogy mit tud az S5-ös a maga 354 lóerejével. Én ezt a félelmet átéltem és túléltem. Az S5 ördögi autó, tudni kell kezelni, tudni kell uralni. A Verona környéki tesztút során három életveszélyes helyzetbe kerültem, egyik sem az autó hibájából vált azzá, hanem mert a vakmerőség és a tapasztalatlanság két olyan jellemző, amelyet nem tűr ez a gép.
|
Az elegancia, a sportosság és a tradíciók köré épült új Audi egy létező igényt elégít ki. A hazánkban épülő TT izgalmas ugyan, de méreteiben, kényelmében és erejében nem tud versenyre kelni a középkategóriás kupékkal. A Magyarországon még ismeretlen R8 túl sportos, túl drága, túl elérhetetlen, a Lamborghinik, Ferrarik, Porschék, Aston Martinok, Bugattik világába vackolta be magát. Az A5-ös azoknak készült, akik egy A4-es kategóriájú kupéra vágytak. A kocsi hossza 4,62 méter, tengelytávja 2,75 méteres. Ennek ellenére a hátsó sor nem felnőttek kéjutazására való, a sportos ülések hosszú távon nem kényelmesek, ráadásul a kilátás erősen korlátozott, a nyakunkat pedig nem tudjuk kinyújtani. Az S5 sportülésébe fészkelődve az első erősebb fékezésnél lefejeltem a tető szélvédőbe torkoló belső peremét, ahonnan a napellenző is kihajtható. Kollégáim szerint túl magasra emeltem az elektronikusan állítható bőrülést, szerintem meg kicsi a fejtér.
|
Az autó belseje új, a Bluetooth-szal is kommunikáló MMI-kezelőfelület maradt a régi, a középkonzol a vezető felé fordul, a hangrendszer Bang&Olufsen, a klíma háromzónás, az ergonómia hibátlan. Az A5-öshöz új kulcsot terveztek, ez a szokásos kulcsnélküli indítás és ajtónyitás funkciók mellett az autó futásadatait és szervizinformációit is rögzíti. A fényszórók ledes csíkját a Q7-ben és az R8-ban ismerhettük meg. Az A5-ös komoly csomagtérrel rendelkezik, a 455 literes, egy méter széles puttony jól pakolható, ajtaja pillekönnyű. Az A5-öst alapban 17 hüvelykes könnyűfém kerekekkel, az S5-öst 18-assal szerelik, vörös tesztautómon természetesen 19 hüvelykes kerekek feszítettek.
Az A5 motorkínálata a forgalmazás elején 2,7 literes és háromliteres hathengeres dízelből, valamint egy 3,2 literes FSI benzinesből áll; a csúcson természetesen a 4,2-es V8-assal, amelynek 354 lovas erejéhez 440 Nm-es nyomaték is társul. A vadállat 5,1 másodperc alatt gyorsul százra, úgy hörög és úgy bugyborékol közben, hogy nem tudjuk élünk-e vagy már a mennyben vagyunk, ahol az angyalok és kerubok kórusa túlharsogja az ördögök üvöltését.
[[ Oldaltörés: Az erő, és ami uralja (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
A quattro összkerékhajtás az erőt szokás szerint 40-60 arányban osztja el az első és a hátsó tengelyek között. Ám a hosszú tengelytáv miatt az autó enyhén alulkormányozott. Igaz ez csak extrém helyzetben - például százzal befékezve a hajtűkanyar bejáratánál – derül ki. A farát azonban semmilyen körülmény között nem tolja ki, a 8.1-es ESP-rendszer (mely az ABS-t, a hidraulikus fékerőelosztót, az elektronikus differenciálzárat, a kipörgésgátlót és menetstabilizálót foglalja magában) magabiztosan segít, ameddig tud. Az S5 végsebességét 250-nél elektronika szabályozza le, mi csak 240-et mentünk vele, igaz zuhogó esőben, viharban.
© hvg.hu |
A legkisebb gázadásra kiszakítja a kezünkből az akaratot az autó, a V8-as közvetlen befecskendezéses moci nyomatékgazdálkodása szinte hihetetlen: 1100-as fordulatnál elektronika jelzi a műszerfalon, hogy váltsak már fel hatosba. Azt hihetnénk, ha ezt megtesszük, nem marad már erő a gyorsulásra. Á, dehogy. A bivalyerős nyomaték 85 százaléka 2000-es fordulatnál is rendelkezésünkre áll, így hatosban is úgy beindul a gépezet, hogy autó legyen a talpán, akit nem tudunk 1200-as fordulatról felpörögve lenyomni. A gyári adatok szerint 12,4 literes átlagfogyasztással számolhatunk, nekem nem volt időm erre figyelni, örültem, hogy legalább minden második közlekedési táblát észrevettem. Mondjuk, elolvasni úgysem tudtam. Ha a sebesség maximumát az S5-ösnek nem tapasztalhatjuk meg (szerintem kikapcsolt elektronikával a 270-280 simán elérhető), a fordulat-letiltást percről-percre megtapasztalhatjuk. 7200-7300-nál már nagyon visít a motor, a kéjes hörgés leginkább a 4-5 ezres fordulaton élvezhető, meg akkor, ha lassú haladásnál magas fokozaton finoman, egyenletesen nyomjuk a gázt. A 65 literes tank háromnegyedig volt, amikor a 350 kilométeres vadulásról hazatértünk, tehát 14-15 liternél nem fogyaszthatott többet átlagban az autó.
© hvg.hu |
Aki szereti a dízel nyomatékát, az örülhet a háromliteres hathengeres 7,2 literes fogyasztásának (gyári adat) és 500 Nm-es nyomatékának. Gyorsulása nem sokkal marad el az S5-től, a 240 lóerős A5-ös 5,9 szekundum alatt van százon. Az új kupéhoz legolcsóbban októberben juthatunk, az 1,8 literes TFSI-motorral szerelt változat 9,5 millióba kerül, januárban érkezik a 9,8 millióért rendelhető kétliteres 170 lovas négyhengeres dízel, illetve a 11,9 millióért kapható kétliteres, 211 lovas TFSI quattro, a 2,7 literes 190 lovas TDI júliustól rendelhető 12 millióért, a 265 lovas 3,2-es quattro hajtással már rendelhető 13,7 millióért. A háromliteres dízel 13 millióba kerül, az S5 ára 17,9 millió forint.
B. Cs.[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]
Audi S5 |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 4163 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 354 lóerő 7000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 440 Nm 3500-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2751 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4635/1981/1369 |
Csomagtér | 455 liter |
Saját tömeg (kg) | 1630 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 5,1 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 17,8 |
Országúti | 9,2 |
Vegyes | 12,4 |
Tesztfogyasztás | kb. 14-15 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 298 |
ÁRA | A tesztelt autó alapára 17,9 millió forint forint |