Testőrökkel védi magát az Il Ferro vezetője
Júniusban fizet ügyfeleinek az Il Ferro - legalábbis ezt ígéri az autóreklámokkal foglalkozó cég vezetője, aki testőrökkel védi magát, miután a napokban állítólag megfenyegették. A cégvezető az előző tulajdonosok által elkövetett hibákat és a konkurencia támadásait okolja azért, hogy nem tudnak fizetni nyolcezer ügyfelüknek. Több, a cég tevékenységével kapcsolatos lényeges kérdésre azonban továbbra sem ad választ, üzleti titokra hivatkozva.
"A biztonsági szolgálat emberei azért vannak itt, hogy az Il Ferro Kft. ügyvezetőjének, Körmendi Ákosnak a testi épségére vigyázzanak, mert az elmúlt héten több fenyegetést is kapott" - kezdte az Il Ferro Kft. sajtótájékoztatóját az ügyvezető mellett álló Virág Márton újságíró, akit az autóreklámokkal foglalkozó cég az esemény lebonyolításával bízott meg. A február eleje óta tulajdonos-ügyvezető okkal tart közel nyolcezer – autóit reklámmatricával beborító - ügyfelétől: március óta nem fizetik ki a nekik járó reklámdíjat (ami egy hónapra összességében közel 300 millió forint); áprilisban pedig közölték az autósokkal, hogy a kifizetéseket felfüggesztik 3 hónapra, amihez az ügyfeleik által aláírt szerződés szerint amúgy joguk van.
Körmendi Ákos és Virág Márton © Stiller Ákos |
"Fontosnak tartja a cég menedzsmentje hangsúlyozni, hogy azok az ügyfelek, azok az autós ügyfelek, tehát azok a kisemberek, akik autóikon a különböző reklámfeliratokat hordják, ezek az ügyfelek nem szenvednek semmiféle kárt, mert a céggel kötött szerződésben, amit ők aláírtak, bizonyos 6/5-ös pont azt tartalmazza, hogy az Il Ferro Kft. bizonyos esetekben a kifizetéseket három hónapra felfüggeszti” – hangsúlyozta Virág Márton.
Virág: bizonyos hirdetők nem fizetnek
Körmendi Ákos © Stiller Ákos |
Arra a kérdésünkre, hogy a korábban Laskay Róbert és Varga Mátyás tulajdonában álló céget miért nem vizsgálta át még azelőtt, hogy megvásárolta, Körmendi azt felelte: részben átvizsgálta, részben most folyik a cég átvizsgálása. Érdeklődésünkre a huszonéves ügyvezető nem árulta el, mennyiért vásárolta meg az Il Ferro Kft-t. „Ez üzleti titok” - mondta. Azt sem tudtuk meg tőle, hogy az előző tulajdonosok miért váltak meg a cégtől annak ellenére, hogy korábban ezen a piacon hosszú távú terveik voltak. Mindenesetre Körmendi Ákos most újabb ígéretet tett a fizetésre. Eszerint a kifizetések három hónapos felfüggesztése február, március és április hónapra vonatkozik, s a következő, június eleji szemlét (ahol egyebek mellett az ügyfelek autójának állapotát ellenőrzik) követően fizetni fognak, méghozzá a májusi díjat, azaz egy hónapot. Legalábbis ezt állítják most.
Reklám, regisztrációs díjjal |
Az Il Ferro Kft. és a Hírautó Kft. is ugyanolyan szisztéma szerint dolgozik. Mindkét társaság azt ígéri, hogy akár nulla kezdőtőkével is autóhoz juttatja az ügyfeleit úgy, hogy az a gépkocsi után fizetett törlesztést az autókra helyezett reklámmatricák után járó reklámdíjakból fedezheti. A használt autóval jelentkező ügyfelektől azonban regiszrációs díjat kérnek, a Hírautónál kétéves szerződés esetén 170, négyévesnél 340 ezer forintot. Az Il Ferro már nem fogad új ügyfeleket, a Hírautó igen. Részletek. |
De a júniusi kifizetés abban az esetben is csak puszta ígéret maradhat, ha a cég ellen netán csődeljárás indul. Márpedig ezt a nyolcezer ügyfél közül bárki kezdeményezheti. „Ha csődeljárást indítanak, akkor az egy új helyzet. Hogy azt hogyan fogja orvosolni a cég, az majd akkor fog eldőlni, de reményeink szerint erre nem kerül sor” – mondta ezzel kapcsolatban Virág Márton.
Körmendi: a bírálók kimaradtak az üzletből
Az Il Ferrót (ahogy a hasonló profilú Hírautót is) többször bírálták már a reklámszakma képviselői, nem rejtve véka alá, hogy ezek a cégek szerintük nem hirdetési bevételekből, hanem az ügyfelek regisztrációs díjából, illetve új autós ügyfelek esetén a kereskedőktől szerzett jutalékokból fizetik, illetve fizették ki ügyfeleiknek a havi több tízezer forintos összegeket. Körmendi szerint a reklámszakma képviselői közül azok bírálják a céget, akik „kimaradtak ebből az üzletből”. Azt pedig határozottan visszautasította az ügyvezető, hogy piramisjátékot űznének.
© Stiller Ákos |
Talán nem kerüli el a rendőrség figyelmét, hogy az Il Ferro korábbi tulajdonosai közül kettő ellen már folyt büntetőeljárás, mint azt a hvg.hu egy gazdasági hírszerző cég nyomozására hivatkozva korábban megírta, egyiküket csődbüntett és sikkasztás miatt is eljárás alá vonták. Ugyanakkor nem tudni, hogy befolyásolja-e a rendőrségi vizsgálatot az, hogy az ügyön dolgozó Budapesti Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Osztályának vezetőjét, Kakuk Tibort a minap kirúgták a rendőrségtől, miután egy buliból hazatérve ittasan balesetet okozott.
A támadások kereszttüzében álló Il Ferro eközben visszatámad. Körmendi szerint ugyanis a céggel kapcsolatos bizalmatlanság növelésében „bizonyos konkurens cégek is érdekeltek”. Bár azt nem pontosította, hogy milyen társaságokra gondol, elmondta: ezen cégek ellen az Il ferro Kft. megteszi a szükséges büntetőfeljelentést, illetve a „teljes körű erkölcsi és vagyoni kártérítést”.
Hír Ferro: két cég, egy profil
Sajtóanyagok © Stiller Ákos |
Jóllehet a tulajdonosi viszonyokban nincs kapcsolat a két cég között, mégis sok a hasonlóság. Szembeötlő például, hogy a Hírautó Kft. társasági szerződésének a cég tevékenységi köreit felsoroló szövege egy az egyben megegyezik az Il Ferro Kft.-nél olvashatóval, ráadásul mindkét társaság a "Bútor, háztartási cikk kiskereskedelmet" emelte ki fő tevékenységnek, noha ezzel a tevékenységgel egyik cég sem foglalkozik.
Az is érdekes egybeesés, hogy a Hírautó és az Il Ferro sajtótájékoztatóin kiosztott sajtóanyag dossziéja egyazon anyagú és formájú (lásd képünkön). Ugyancsak figyelemreméltó, hogy a Hírautó Kft. ügyvezetője, Vadla Viktor egyik üzlettársa Laskay Róberttel együtt volt tag a Tisza Lakópark Beruházó és Ingatlanforgalmazó Kft-ben. Ráadásul a Hírautó néhány napja tartott sajtótájékoztatóján a Vadla Viktor mellett helyett foglaló ügyvédnő az Il Ferro Kft-nek is végzett jogi munkát.
Dezső András