2007. április. 09. 23:29 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. április. 10. 16:23 Autó

Kisebb fogyasztást és erősebb motort eredményez az új technológia

A Nissan újszerű motortechnológiai megoldást mutatott be, amely egyensúlyt teremt a motor érzékeny reagálása és teljesítménye, valamint a gazdaságos üzemanyag-felhasználás és az alacsony károsanyag-kibocsátás között. A korszerű VVEL-technológiát a Nissan és az Infiniti modellekben idéntől alkalmazzák.

© Nissan
A Nissan nyilvánosságra hozta, hogy a VVEL-rendszert, amely a széndioxid-kibocsátást akár 10 százalékkal csökkenti, a ”Nissan Zöld Program 2010” keretében a 2007-es pénzügyi évben tervezi bevezetni világszerte piacra hozott termékeiben. Az első modell, amelyben a VVEL-technológiát alkalmazzák, a közelgő New Yorki Autókiállításon bemutatandó Infiniti G37 Coupé lesz. Míg a hagyományos motoroknál a levegő beáramlását fojtószelep szabályozza, a VVEL-rendszerrel felszerelt motorok esetében ezt közvetlenül a szívószelep végzi el, melynek nyitási és zárási időzítését, valamint a szelepemelés mértékét a rendszer folyamatosan szabályozza. A levegőáramlás sokkal hatékonyabb a hengerben, jóval érzékenyebben történik a töltet adagolása, és optimális egyensúly teremthető a teljesítmény és a környezetet védő üzem között. Alacsony és közepes terhelési tartományban a levegő hengerbe történő áramlását – a hagyományos fojtószelepes megoldással ellentétben – a szívószelep szabályozza, közvetlenül az égéstérbe történő belépés előtt, ami a henger átáramlásának megkönnyítése révén javítja a hatásfokot, így sokkal takarékosabb, mint elődje. Azáltal, hogy a beáramló levegő mennyiségét a szívószelep szabályozza, javul a gyorsító képesség, mert már a gyorsítás kezdetétől növekszik a henger feltöltése. Alacsony fordulatszám-tartományban a szívószelep rövidebb időre nyit, ami megakadályozza, hogy a levegő-üzemanyag keverék visszakerüljön a szívócsőbe, így javul a nyomaték-leadás. Magasabb fordulatszám-tartományban a nagyobb szelepnyitás több levegő beáramlását teszi lehetővé, ami által nagyobb a leadott nyomaték. Alacsony és közepes fordulatszám-tartományban a szívószelep emelésének mértéke kicsi, így felgyorsul a levegő beáramlása, az üzemanyag finomabb porlasztással kerül a hengerbe, aminek eredményeként a teljes égési folyamat hatékonyabb, és a szénhidrogén-kibocsátás kisebb lesz.
URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

A VVEL-rendszer az alacsony és közepes működési tartományban javítja a legnagyobb mértékben az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, ezért alkalmazása a nagyobb hengerszámú és lökettérfogatú motorok esetében a leghatékonyabb, mert ezek tipikusan ilyen tartományokban üzemelnek.
Hirdetés