2007. február. 05. 14:51 MTI Utolsó frissítés: 2007. február. 05. 14:54 Autó

Autóháború az EU környezetvédelmi biztosa körül

Sztavrosz Dimasz, az Európai Bizottság környezetvédelmi biztosa környezetbarát, azaz hibrid üzemelésű Toyota Priusra cserélné le elődje benzinfaló Mercedesét.

Dimasz egy  jelentés szerint tavaly augusztusban folyamodott a japán hibridautóért Jose Manuel Barrosóhoz, az Európai Bizottság elnökéhez. Dimasz szóvivője elmondta: a biztos, aki komoly erőfeszítéseket tesz az Európai Unión belüli CO2 kibocsátás visszaszorítására, kategóriája "legzöldebb" autóját szeretné használni, ezért választotta a Toyota Priust a szállítási és környezetvédelmi lobbicsoport ajánlásában is szerepelő négyes listáról, amelynek élén ugyan a Toyota Prius áll, de utána két európai autó is következik: a Citroen C4 Diesel 1.6, és a Volvo S40 Diesel 1.6.
 
Az illetékesek szerint nincs olyan szabály, hogy egy európai biztos ne használhatna japán vagy más unión kívüli országban készült autót, mégis igen ritkán látni ilyen kocsikat a bizottság gépjárműparkjában. (Barroso maga egyébként VW Touareget használ, amelynek több mint kétszer akkora a károsanyag-kibocsátása, mint a Priusé.)
 
A hibrid Toyota ellen érvelők szerint ez a választás sértő az európai autógyártókra nézve, amelyek máris támadva érzik magukat Dimasznak az európai autók Co2-kibocsátására vonatkozó javaslatai által.- (A biztos 2012-re 120g/km-re szorítaná vissza az Európában gyártott autók Co2-kibocsátását. Ebben a csatában azonban úgy tűnik, hogy az európai autólobbi áll nyerésre, mivel Angela Merkel német kancellár a minap bejelentette: "sohasem fog beleegyezni", hogy a nagy autók gyártóit megbüntessék.

Caroline Lucas, az Európai Parlament zöld tagja szerint Dimasznak nincs is szüksége gépkocsira, hiszen "Brüsszelben tökéletesen lehet kerékpárral közlekedni és a tömegközlekedés is kiváló".

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.