Tiszta üzemű TDI-motort mutatott be a VW
A Volkswagen Jetta TDI a Volkswagen által kifejlesztett nitrogénoxid utókezelő-rendszer segítségével a világ legszigorúbb emissziós normáinak is megfelel. Az amerikai piacon 2008-ban debütál a Bluetec-szövetség keretében.
© VW |
Az egész koncepció központi témája a nitrogénoxidok redukciója. A wolfsburgi mérnökök a motor belső továbbfejlesztésével és új kipufogógáz utókezelési eljárással érték el ezt a célt. Az eredmény: akár 90 százalékkal kevesebb nitrogénoxid-kibocsátás (NOx). Erre a drasztikus mértékű csökkentésre a Kaliforniában és még négy másik észak-amerikai államban (Massachusetts, New York, Vermont, Maine) érvényben lévő „Tier 2 / Bin 5”norma teljesítéséhez volt szükség. Ez a szabvány ugyanis mérföldenként mindössze 70 milligramm NOx-kibocsátást engedélyez. E határérték eléréséhez pedig teljesen új kipufogógáz tisztítási módszerekre van szükség. Éppen ezért a Volkswagen kifejlesztett két új rendszert, amelyek a kipufogórendszerben az oxidációs katalizátorhoz és a részecskeszűrőhöz csatlakoznak.
A Passat-kategória alatti járművekhez egy NOx-tároló katalizátort tesztelnek. Ez megköti, „felszívja” a nitrogénoxidokat, akárcsak egy szivacs, így magas hatásfokot ér el. Akárcsak a részecskeszűrő, ez a rendszer is folyamatos időközönként – anélkül, hogy a vezető ebből bármit is észre vehetne – kitisztul. Ilyenkor a motorvezérlés pár másodpercre üzemmódot vált.
© audi.hu |
A karbamidot egy finom rács porlasztja, majd a forró kipufogógázban ammóniává alakul már a katalizátor előtt. Ott reagál a nitrogénoxidokkal és nitrogénre, illetve vízre bontja azokat. A tiszta ammóniával szemben az AdBlue nem mérgező, szagtalan és biológiailag lebontható. A Volkswagen úgy szeretné kialakítani a kiegészítő-tartályt, hogy két kötelező szervizlátogatás között kitartson az adalékanyag mennyisége – így elég lenne a szervizben feltölteni a tartályt. Az amerikai szabályozásoknak megfelelően a teljes rendszernek legalább 150 ezer mérföldig teljesen működőképesnek kell maradnia.
A Bluetec a német Volkswagen, Audi és DaimlerChrysler autógyártók összefogása a dízelmotorok további népszerűsítésére az Egyesült Államokban.