HVG |
Megöregedett a világ legkelendőbb autója - legalábbis ezzel indokolták szakértők, hogy a japán Toyota a múlt héten előállt a Corolla új, tizedik generációs modelljével. A Tokióban bemutatott változattal (lásd A rekorder című írásunkat a 36. oldalon) a gyár főként a fiatalokat célozta meg, vásárlóinak átlagéletkora ugyanis Japánban immár 60 év. A konszern arra számít, hogy az egyelőre csak a szigetországban forgalmazott megújult négykerekűből az idén havi 12 ezer talál vevőre. A főként kiskocsikat gyártó Daihatsu Motor és a teherautókat, buszokat előállító Hino Motors cégeket is magában foglaló csoport összforgalmához képest ez jelentéktelen szám, ám a külföldi gyártás és értékesítés nagyot dobhat majd rajta. A tavalyi pénzügyi évben a világszerte több mint száz modellt árusító Toyota eladásainak ugyanis mintegy hatodát adták a Corolla különféle változatai.
© Toyota |
A társaság két éven belül szeretné megközelíteni az évi 10 milliós darabszámot. Tavaly 8,13 millió autója kelt el, az idénre 8,85 milliót jósolnak, jövőre pedig 9,8 milliót. Miközben a júliusi adatok szerint Japánban valamivel csökkennek az eladások, az amerikai és az európai piacon továbbra is lendületes az előretörés. Az USA-ban például - ahol különösen kelendőek a hibrid autók, illetve a konszern luxusmárkája, a Lexus - szeptemberben negyedével több Toyota talált gazdára, mint egy esztendeje. Júliusban pedig először fordult elő, hogy a cég immár az amerikai piacon is fellépett a General Motors (GM) mögé a második helyre, miután több autót adott el, mint a Ford.
[[ Oldaltörés: Már az idén világelső lehet a Toyota (Oldaltörés) ]]
© Toyota |
Akár már az idén átveheti a világelsőséget elemzők szerint a Toyota a GM-től. A súlyos pénzügyi helyzetben lévő amerikai cégnek (HVG, 2006. július 15.) az első félévben 2,3 százalékkal, 4,6 millióra csökkent az eladása, miközben a japán konszerné 7,1 százalékkal, 4,36 millióra nőtt. A világelsőségre évek óta vágyó cégvezetés ugyanakkor másra is figyel. "A környezetet a lehető legkevésbé károsító és legkevésbé balesetveszélyes autókat kívánunk gyártani. Nem mennyiségben, hanem minőségben szeretnénk a legjobbak lenni. Ehhez pedig - fogalmazta meg nemrég a cég filozófiáját a HVG-nek a konszern elnöke, Vatanabe Kacuaki - még időre van szükség."
Az utóbbi hónapok fejleményei azt mutatják, hogy éppen e területen inogtak meg valamelyest a megbízhatóság jelképének tartott Toyota pozíciói. A cég gyártmányaiból az utóbbi időben meglepően sokat kellett visszahívni különböző - igaz, többnyire kisebb - minőségi gondok miatt. Az USA-ban tavaly például 2,38 millió Toyota jutott erre a sorsra, százezerrel több, mint amennyi egy év alatt gazdára talált. A cég ezért mostantól szigorúbban ellenőrzi az alkatrész-beszállítókat, meghosszabbítja a modellfejlesztés jelenlegi két-három éves időszakát, és hírek szerint az alaposabb tesztidőszak érdekében elhalasztja több új típus bevezetését. Így - legalábbis a Nihon Keizai Simbun gazdasági napilap értesülései szerint - a jövő évről 2008-ra csúszik át az új Corolla amerikai gyártásának beindítása.
A cég ugyan az ágazat legnyereségesebb gyártója - a konszern 16-17 milliárd dolláros üzemi eredményre számít az idén -, a profitrátát mégis tovább, 10 százalékra akarja emelni, ezért 8,5 milliárd dolláros költségcsökkentésre készül. Emellett folytatódnak a terjeszkedést szolgáló beruházások: Kinosita Micuo, a cégcsoport alelnöke nemrég bejelentette, hogy a márciusban zárult pénzügyi évben 13 milliárd dollárt fordítottak fejlesztésekre, főként kapacitásnövelésre. A következő években elsősorban Észak-Amerikára koncentrálnak, ahol növelik az öt összeszerelő üzem kibocsátását, és két újat is nyitnak. Az oroszországi Szentpéterváron jövőre megkezdik a felső kategóriás Camry összeszerelését, és bővítésre készülnek Kínában is, ahol két gyáruk működik.
POÓR CSABA