2006. augusztus. 10. 19:30 MTI Utolsó frissítés: 2006. augusztus. 10. 17:22 Autó

Hatalmas profitot termelt a Toyota

A japán Toyota autógyár 371,5 milliárd jenes adózott eredményt jelentett az üzleti éve júniussal zárult első negyedéről, 39,2 százalékkal többet az egy évvel korábbi 266,9 milliárdnál. Akkor 6,9 százalékkal kisebb volt az adózott eredmény, mint egy évvel azelőtt.

A Toyota F3R-ben hátul köralakú szalon
 várja az utasokat
© AP
A mostani eredményeket és a bevételt rekord szintűnek minősítették az időközi beszámolóban, ezt a kis fogyasztású autók iránt növekvő kereslet alapozta meg. Az üzemi eredmény, 512,42 milliárd jen, 26,5 százalékkal több az egy évvel korábbi 405,13 milliárdnál,. Az akkori üzemi eredmény 9,7 százalékkal kisebb volt az egy évvel korábbinál.

A nettó bevétel, 5,638 billió jen, 13,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi 4,981 billiót. Az 10,5 százalékkal volt több az egy évvel azelőttinél. Az első üzleti negyedévben 2,09 millió járművet adtak el, 143 ezerrel többet, mint egy évvel korábban. Japánban az eladott járművek száma 7 ezerrel 543 ezerre csökkent, de a kisautókat nem számítva a Toyota piaci részesedése 1,5 százalékponttal 46,5 százalékra emelkedett.

© Toyota
Észak-Amerikában 106 ezerrel 747 ezerre nőtt az értékesítés. Európában 52 ezerrel 308 ezerre növelték az eladott járművek számát. Ázsiában - Japánon kívül - 36 ezerrel 193 ezerre csökkent az értékesítés. A két napja közölt amerikai autópiaci adatok szerint a Toyota értékesítése az Egyesült Államokban először szárnyalta túl a Fordét, és ezzel a General Motors után a második helyre került az amerikai piacon.

A Toyota júliusban 16,2 százalékkal növelte amerikai eladásait az egy évvel korábbihoz képest, rekord 241 ezer 867 járműre. Ugyanakkor a Fordnál 34,2 százalékkal csökkentek az eladások a hetedik hónapban, 241 ezer 339-re.

Az amerikai piacvezető General Motorsnál ugyan 19,5 százalékkal esett az értékesítés júliusban, de így is 410 ezer 332 járművet adott el a hónapban, megőrizve első helyét az Egyesült Államok autópiacán. Az amerikai autópiac júliusban 17,4 százalékkal zsugorodott, 1,5 millió járművet adtak el.



© hvg.hu
A legnagyobb japán és a világon a második számú autógyár-csoport, a Toyota adózott eredménye 1,372 billió jen volt a márciussal zárult üzleti évében, 17 százalékkal több az előző évi 1,171 billiónál. Az első félév rosszul sikerült, az adózott eredmény 2,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A második félévben az erős amerikai értékesítés és a gyenge jen segített a cégnek, a harmadik üzleti negyedévben 34 százalékkal, az utolsóban 39 százalékkal nagyobb volt az adózott eredmény, mint egy évvel azelőtt. Az üzemi eredmény egy év óta először a harmadik üzleti negyedévben növekedett éves összehasonlításban, mert korábban az értékesítés gyors növekedése miatt emelkedő beruházási költségek szűkítették az üzemi eredmény arányát a bevételhez képest.

Első lehet a gyártók között (Oldaltörés)

A csoport üzemi eredménye az üzleti évben 1,878 billió jenre nőtt az előző évi 1,672 billióról - az utolsó negyedévben az üzemi eredmény 53,2 százalékkal emelkedett -, a forgalom 13,6 százalékkal 21,073 billió euróra gyarapodott 18,552 billióról. A mostani üzleti évben a Toyotánál 1,31 billió jenes adózott eredményre, 1,9 billió jenes üzemi eredményre és 22,3 billió jenes bevételre számítanak.

A Toyota, december végén meghirdetett terve szerint, az idén 9,06 millió járművet tervez gyártani világszerte, 10 százalékkal többet a tavalyinál, a folytatódó, hatalmas kapacitásbővítés eredményeképp. Számos piaci elemző szerint a Toyota ezzel megelőzheti az amerikai General Motorst, és az élre kerülhet a világ autógyártói között. Két éve csak, hogy a Toyota, 2003-ban, a második helyre került a gyártás mennyiségében, leszorítva az ugyancsak amerikai Fordot.

A Toyota néhány adatban már most is világelső. Piaci tőkeértéke, 177 milliárd dollár, nagyobb, mint a következő három autógyáré együttvéve. A General Motors a tizedik, a Ford a 13-ik ebben a rangsorban. A Toyota termelte egyszersmind a legnagyobb adózott eredményt a világ járműipari csoportjai közül. A General Motors tavaly, őszig, 4 milliárd dollárt vesztett, és a Ford is veszteséges volt a harmadik negyedévben amerikai értékesítési nehézségek, a kényszerű értékesítési kedvezmények miatt.

Hirdetés