2006. október. 06. 13:44 Utolsó frissítés: 2006. október. 06. 13:50 Autó

Autószalon Párizsban (helyszíni tudósítás galériával)

A siker záloga a lendületes, néha vad forma, a tágas, high-tech belső tér nem is olyan rég még luxusként számon tartott kényelmi szolgáltatásokkal, esetleg egy-egy hóbortos ötlettel megspékelve. Ez jellemzi a hét végén megnyílt Párizsi Autószalon újdonságait.

Ferrari Pininfarina. Galériánk megtekintéséhez
kattintson a képre
© Poór Csaba
Még az idegenlégió is kivonult a francia főváros déli csücskében fekvő, Porte de Versailles-i vásárvárosba, hogy részese legyen a világ egyik legnagyobb járműbemutatójának. A marcona katonák álcaháló alatt, terepszínű tankok tetején ücsörögve várják a rendezők reményei szerint másfél milliónyi érdeklődőt, hátha akad köztük, aki vonzónak találja a keménységéről ismert fegyveres alakulatot.

A látogatók olyasmiért mennek ki, mint például a merész dizájnjával, neonzöld karosszériájával messziről szembetűnő Volkswagen Iroc, amelyet egyelőre tanulmányautóként mutattak be. A 33 éve piacra dobott Scirocco "emléke előtt" tisztelegnek az új modellel, amelyet a tervek szerint 2008-ban kezdenek el forgalmazni. Az olasz Giorgetto Giugiaro tervezte, több mint félmillió példányban eladott eredeti Scirocco igazi sportautó volt, de négy ember is kényelmesen elfért benne, és praktikus tulajdonságai a mindennapos használatra is alkalmassá tették. Ezt az elképzelést igyekszik továbbvinni az Iroc. "A hetvenes évek stílusát akartuk napjaink nyelvére lefordítani" - mondta a HVG-nek a futurisztikus, koromfekete és ezüstszínű belső tér, a nagy, kerek kijelzőkkel operáló, sallangmentes műszerfal egyik tervezője, Thomas Barchowski. A piacra kerülésig valamelyest még módosulhat a forma - tette hozzá -, valószínűleg nem nagyon változik azonban a külső megjelenés, amely a hatalmas hűtőráccsal és szemszerű fényszórókkal már-már agresszivitást sugároz, bár a karosszériáért felelős tervezők egyike, Robert Lesnik ezt cáfolta a HVG-nek.

VW Iroc
© Poór Csaba
A 26 ország csaknem négyszáz már-káját felvonultató párizsi szalon kínálata alapján úgy tűnik, a dinamizmust sugárzó forma már-már alapkövetelmény a piaci sikerhez. A formatervezők olyan egyedi jelleget akarnak adni termékeiknek, amely felismerhetővé teszi a márkát, ám így is megfigyelhetőek általános tendenciák a kiállított autókon. Többségüknél például a légellenállás csökkentése érdekében egyre kisebb szögben döntötték meg a szélvédőt, hátrafelé emelkedik az eleve magas övvonal, azaz keskenyek az oldalablakok, a kipufogóvégeket pedig mind több modellnél a hátsó lökhárítóban rejtik el. A méreteikkel a kategóriák határait feszegető, egyre nagyobb autók belső terét a tervezők igyekeznek a lehető leggazdaságosabban kihasználni: a puha, vaskos fotelek helyén például megjelentek a sokkal kisebb helyet elfoglaló, a raliautókban megszokottakhoz hasonló, kagylószerű ülések.

© Poór Csaba
Vitalitást és energiát sugároz a Párizsban bemutatott több mint hatvan újdonság tekintélyes része. A Hondánál például az új Civic egyedi formavilágának elemeit nemcsak az Accord örökölte, hanem a felső kategóriába szánt, Japánban és az USA-ban várhatóan két év múlva forgalomba kerülő FCX koncepcióautó is. Elődjénél sportosabb külsőt kapott a Ford Mondeo frissített kiadása, valamint a hagyományos személygépkocsik és a luxusterepjárók keresztezéséből született úgynevezett kompakt crossover kategóriában futó, Európában majd az Almera helyébe lépő Nissan Qashqai is. Megfiatalodott az egyelőre szintén csak tanulmányautóként kiállított, de a sorozatgyártáshoz már közel álló új Renault Twingo, a francia cég ugyancsak hamarosan debütáló szabadidő-autója, a Koleos és a Toyota Corolla három- és ötajtós változatát várhatóan bő fél éven belül felváltó, a Yaris "nagytestvérének" tűnő Auris is.

Ez utóbbi nem egy régi modell új nemzedéke, hanem vadonatúj autó, amelynek kifejlesztésénél - mint azt Fukuicsi Tokuo, a japán konszern Nizza mellett működő európai formatervező központjának vezetője a HVG-nek elmondta - főként a kontinens szerinte igényes, ám konzervatív vásárlóinak elvárásait tartották szem előtt. A tervezők ilyenkor megpróbálnak figyelembe venni minden olyan tényezőt, amely befolyásolhatja a modell sikerét. Felmérik a potenciális vásárlók ízlését, figyelik a vetélytársaknál kialakuló irányzatokat, kalkulálnak az emberek mindennapi szokásaival, életvitelével, az utak, a parkolóhelyek méreteivel, de még olyan tényezővel is, hogy miként lehet háziállatot kényelmesen elhelyezni az autóban.

Az érzelmekre hatnak (Oldaltörés)

Skoda Joyster
© Poór Csaba
Az Aurishoz hasonlóan valószínűleg ugyancsak főleg Európában számíthat sikerre a kifejezetten a fiatalokra szabott Skoda Joyster. Már ha a tanulmányautóból egyszer szériatermék lesz. "Nemcsak vonzó, az érzelmekre ható, nem túl nagy és nem túl drága autót akartunk csinálni, hanem arra is tekintettel voltunk, hogy a fiatalok többsége az internet elkötelezett híve" - magyarázta a HVG-nek az alapkoncepciót a tervezőcsapat vezetője, Jens Manske. Ezért aztán az egyszerű, köny-nyen áttekinthető műszerfalra egy sínen mozgatható, érintőképernyős számítógép került, amely nemcsak navigációs és zeneközpontként funkcionál, hanem - ha van vezeték nélküli kapcsolat - a világhálóra is rácsatlakozhat. Változtatható a belső teret megvilágító fény színe, a bőröndök bepakolását pedig egy, a csomagtartó lenyíló ajtajára kihúzható, egy mozdulattal paddá alakítható polccal könnyítették meg.

Nem kényelmi szolgáltatásaival, hanem inkább takarékosságával próbál betörni az európai piacra a pekingi Li Shi Guang Ming Automobile cég a párizsi szalon egyik érdekességével: mintha a Verdák című animációs filmből lépett volna ki a nagy, sárga bakancsra emlékeztető, igencsak puritán, kétszemélyes, egy feltöltéssel 200 kilométer megtételére képes villanyautó, a Tang Hua, amelyhez hasonlóból Kínában már évi 30 ezret adnak el. A büszke kiállítók szerint a cég csak megrendelésekre vár, 4 ezer euróért bárki megvásárolhatja a kisautót. Ennek az összegnek több mint a százszorosát kell viszont kifizetnie annak, akinek a Mercedes különlegességére, a mindössze 150 példányban gyártott SLR McLaren 722-re fáj a foga.

Sivax Izana
© Poór Csaba
Eredetiségével vonzza a tekintetet a Sivax japán formatervező cég Izana fantázianevű tanulmányautója, amelynek alkotói a szigetország hagyományaiból merítették ötleteiket. "A kocsi elejét a kabukiszínházból ismert maszkok, belső dizájnját a szamurájok fegyverzete, kerekét pedig a riksa ihlette" - mesélte az egyik tervező, Tony Lafaye. Hasonlóképpen a különlegességekre hajt Emilio Giusti, a sportkupékat és kabriókat gyártó francia PGO németországi ügyvezetője is. Az alig több mint húszéves múltra visszatekintő társaság naponta mindössze két autót gyárt. Cévenne típusú modelljük egyik példányát most 300 ezer Swarovski-kristállyal borították be. "Inkább ékszer ez, mint autó" - fejtegette az ügyvezető, aki nem titkolta: nem eladásra szánták a csillogó négykerekűt, amelynek még ára sincs, de ha akadna hóbortos érdeklődő, aki hazavinné, 100 ezer eurónál is többet kellene letennie érte.

POÓR CSABA / PÁRIZS

Hirdetés