Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre © daimlerchrysler |
35 nemzet csaknem 360 pilótája váltotta egymást az öt szakaszra felosztott „E-Class Experience“-en rajthoz állt dízel limuzinok volánja mögött. Kilenc országon áthaladva, sokszor igen szélsőséges útviszonyok – hó és jég, illetve aszfaltburkolat nélküli utak – között mindössze 25 nap alatt teljesítették az óriási távot, ami napi 560 kilométernek felel meg. A G-osztály terepjárókból, műszaki teherautókból és üzemanyag-szállító kamionból kísérő flotta futásteljesítményét is beleszámolva összesen 840 ezer kilométert tett meg a konvoj, ami annyi, mintha 21-szer megkerülnénk a Földet.
© daimlerchrysler |
Október 21-én, a párizsi Eiffel-torony elől rajtolt el az „E-Class Experience“, és Franciaországon, Németországon, Lengyelországon, valamint a balti államokon áthaladva hét nap elteltével érkezett meg Szentpétervárra, ahol első alkalommal váltották egymást a gépkocsik vezetői. Innen a történelem első transzkontinentális autóversenye, a 99 évvel ezelőtt ellenkező irányban megrendezett legendás Peking-Párizs-autóverseny útvonalán haladtak tovább a résztvevők . A második sofőrcsapat Oroszországon és a vastag hóval borított Urál-hegységen át egészen Jekatyerinburgig, a harmadik a még nyár végi hőségtől izzó kazah sztyeppéken át Alma-Atáig vezette az autókat. Az volt a közel 2500 kilométer hosszú szakasz fénypontja, amikor Balhas kisvárosban az ottani polgármester jóvoltából kazah családoknál szálltak meg az autós túra résztvevői.
A Takla-Makán sivatagon át a Selyemútra
A dízelkaraván a végcél előtt kilenc nappal érte el Kazahsztán és Kína között az utolsó határátkelőt a nyolc közül. Az utolsó sofőrcserére azt követően került sor, hogy az autók átkeltek a Takla-Makán sivatagon, és a híres Selyemúton mintegy 1000 kilométert megtéve megérkeztek Lancu városába, a Sárga-folyó partjára. Innen teljesítették az utolsó 1700 kilométert a Góbi sivatagtól délre, Belső-Mongólia füves sztyeppéin át.
Keveset fogyasztottak a Mercedesek (Oldaltörés)
Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre © daimlerchrysler |
A 3. számú autóban utazó „eBay”-csapat 7,19 l/100 kilométeres átlagfogyasztásával megnyerte a 14 ezer kilométeres túra idejére meghirdetett fogyasztási versenyt. A német taxi csapata a Lancu és Vuhai közötti 660 kilométeres napi szakaszon még ennél is kevesebbet, 5,5 liter/100 kilométert tudott elérni takarékos vezetési stílusával. Azért is különösen figyelemre méltóak ezek az adatok, mert amellett, hogy esetenként akár három személyt és rengeteg csomagot szállítottak, a rossz útviszonyok miatt öt centiméterrel meg voltak emelve, és téli gumikon közlekedtek az egyébként gyári kivitelű 224 lovas E-osztályos Mercedesek . 8,32 liter/100 kilométeres összesített átlagfogyasztásával mind a napi szakaszokon, mind a teljes távon jóval takarékosabbnak bizonyult a 36 autóból álló karaván, mint arra kezdetben számítani lehetett. A gépkocsik által elhasznált 40 ezer 530 liter kénmentes gázolaj mintegy 10 ezer literrel kevesebb volt az előirányzottnál, azaz 20 százalékkal alatta maradt az eredetileg tervbe vett mennyiségnek . A klasszikus hátsókerékhajtással szerelt limuzinok 8,0, a 4MATIC összkerékhajtásúak 8,53 litert fogyasztottak átlagban.
A 360 pilóta és a 40 fős kísérőcsapat ennél jóval nagyobb étvágyúnak bizonyult : a reggeli és a vacsora mellett kb. 8200 szendvicset, 5300 banánt, 4000 csokiszeletet és 9600 üveg ásványvizet vettek magukhoz. Kisebb gyomorrontásokat és megfázásokat leszámítva mindenki épségben ért célba, így nem sok dolga akadt a konvojt kísérő két orvosnak.
Öt kisebb lemezkár
© daimlerchrysler |
A résztvevők 36 (ebből három Bluetec-dízel) és a kísérők kilenc E 320 CDI limuzinja egyaránt biztonságosan és megbízhatóan teljesítette az E-osztályok által összesen bejárt 640 ezer kilométernyi távot. A szélsőséges út- és közlekedési viszonyok ellenére nem történt komoly baleset útközben . Mindössze öt esetben fordult elő kisebb lemezkár, ám ettől még mindegyik autó tudta folytatni az utat Pekingig. A teljes túra ideje alatt csupán három lökhárítót, két sárvédőt, egy felnit, négy szélvédőüveget, egy hátsó lámpát, tizenkét izzót, egy generátort (a tervezett útvonaltól való eltérés indokolta vízátkelés miatt), és 20 gumit kellett cserélni, utóbbiakat minden esetben villámgyorsan pótolták a konvojjal együtt utazó Michelin-szervizcsapat tagjai. Mindössze 8 liter motorolaj, ugyanakkor 110 liter ablakmosófolyadék-koncentrátum fogyott a túra alatt.
Egy-egy E-osztályos taxi volt a kontinenseket átszelő flotta két legkülönlegesebb képviselője. Az érdekesség kedvéért mindkettő – az egyik német, a másik francia – bekapcsolt taxiórával teljesítette a távot. A német autóban 16 ezer 50 eurót mutatott a műszer 12 ezer kilométer megtétele után, a negyedik szakasz végén. A párizsi utasszállítóban lényegesen drágábbra jött ki ugyanez a „fuvar”, itt már 34 ezer 90 eurón állt az óra. A pekingi célállomásra megérkezve végül csaknem 40 000 euróra duzzadt a viteldíj.