Hogyan jutott el Borghese herceg autóval Pekingből Párizsba?
Kezdetét vette az új generációs E-osztály rendkívül kemény tesztelése: október 21-én 33 dízelhajtású E-osztály indult el Párizsból Pekingbe, ahol megkezdődik az üzleti limuzin helyi gyártása is. Az Európát és Ázsiát összekötő hidat szimbolizáló túra a történelem első transzkontinentális autóversenyének útján indult el.
© daimlerchrysler |
Az olvasók között ez a kérdés elsőként csak fejcsóválást váltott ki. Végül is éppen 21 éve alkotta meg Karl Benz egy háromkerekű ősautó formájában a „Patent-Motorwagen“-t. Mindössze 13 évvel korábban került sor az első, Párizsból Rouenig tartó autóversenyre, ahol 21 résztvevő közül 15 érkezett célba, közülük kilencen Daimler-licensz Panhard-Levassor motorokkal és egy 3 lóerős Benz „Vis-à-Vis típussal“.
© daimlerchrysler |
Scipione Borghese herceg © daimlerchrysler |
A háromkerekű Contal © daimlerchrysler |
Túrából verseny
Ez volt az a pont, amikor a közös kalandtúra valódi versennyé változott. A vezető helyen autózó Scipione Borghese herceg elhatározta, hogy az Irkutszkba vezető úton, az ismeretlen útszakaszok miatt a túrabizottság által egyébként engedélyezett kompos átkelést mellőzve, Italájával megkerüli a Bajkál-tavat. 1907. június 28-án egy nem létező országúton nekiindulva elhagyta a Bajkál-tónál lévő missowaya-i kompkikötőt. Az egykori nyomvonalat most buja növényzet, az utat elzáró kidőlt fák övezték, nem volt ritka, hogy a használaton kívüli hidak az Itala átkelése után kártyavárként dőltek össze. Miután egy ilyen beomlás majdnem a verseny végét jelentette számára, Borghese a következő folyónál nem szalasztotta el a kedvező alkalmat: a Mishika folyón való átkelésre a röviddel azelőtt átadott Transzszibériai Vasút egyik hídját használta, ahol 40 lóerős járművével végigdöcögött a síneken – az autó egyik fele a sínek között, a másik fele a sín peremén. Miután a diplomata Szibéria főkormányzójától hivatalos engedélyt kapott a Transzszibériai Vasút sínein történő autózásra, már semmi sem állt útjába Irkutszk felé.
A De Dion Boutons © daimlerchrysler |
Scipione Borghese-t eközben már nem lehetett megállítani. Jelentős előnyét autója erőfölényének és tehetséges szerelője, Ettore Guizzardi által elvégzett napi karbantartásoknak köszönhette. Borghese és csapata 1907. július 27-én, szerdán érkezett meg és találkozott először Moszkva nagy létszámban megjelent nyilvánosságával. Előnye időközben olyan mértékűvé vált, hogy a tiszteletére rendezett fogadásoknak és díszvacsoráknak teljes nyugalommal eleget tudott tenni, miközben új energiákra szert téve még barátai és támogatói kérését is képes volt teljesíteni: a herceg egy kis vargabetű leírásával tiszteletét tette Szentpéterváron az orosz fővárosban, az ottani Peking-Párizs Bizottság előtt.
Győzelmi menet Párizsban © daimlerchrysler |
Mindeközben a többi versenyző Oroszországban minden kilométerért megharcolt. A versenyzők utólag a legnehezebb szakaszként a Kazan és Nyizsnij Novgorod közötti 400 kilométert emlegették, ahol szakadatlanul esett az eső, elfogytak az utak és az áldatlan állapotok miatt ennek a szakasznak az első napján mindössze 38 kilométert tettek meg. Moszkvától nyugatra az utak már jobb minőségűek voltak, így a gyorsabb Spykerre hárult a feladat, hogy a helyi drogériákban felkutassa és biztosítsa a benzinellátást. Godard, aki a többi résztvevő által is nagyra becsült személyiség volt, nem használta ki autója fölényét, hogy a többieket cserbenhagyva továbbmenjen, mint ahogy azt Borghese tette a sivatagban.
Kalandos befejezés
A francia „Le Matin“ azonban aggódva figyelte a holland Spyker sebességét. A verseny eredeti célja, amely a francia autóiparnak kívánt reklámot formálni, az olasz győzelemmel végleg veszélybe kerülni látszott. A „Le Matin” ügyvezető igazgatója ezért Charles Godard-t Franciaországba történő belépésekor a verseny során elkövetett szabálytalanságokért őrizetbe vetette.
A Spyker főnökét, Jakobus Spijkert azonban mindez nem érte felkészületlenül és az utolsó szakaszban egy másik sofőrt ültetett a kormány mögé. 1907. augusztus 30-án, szűk három héttel Borghese herceg után, a két De Dion Boutons és a Spyker is megérkezett Párizsba. Georges Cormiert, Victor Collignont és csapatait több mint 15 ezer kilométer fáradságos megtétele után ugyanolyan lelkes fogadtatás várta, mint a győztest. Hiszen az autózás történetének első hosszú távú versenyének mindannyian győztesei voltak.