A jó tesztvezetés 12 parancsolata
Autóvásárláskor, ha nem fekszünk a kocsi alá és nem egy felkent autószerelővel érkezünk az eladóhoz, netán új autót veszünk, akkor leginkább a tesztvezetés során szerzett tapasztalatok alapján döntjük el, megvesszük-e a kiszemelt négykerekűt. Vagy beleszeretünk, és az érzelmekre hagyatkozunk.
© Citroën |
Ne hagyja magát meggyőzni!
Ha a tesztvezetésen az eladó is ön mellett ül, akkor kérdezzen bátran, de ne hagyja magát meggyőzni. Ő mindenképpen el akarja adni a kocsit, ám önnek nem kell mindenáron azt megvennie. Százezernyi új és használt autó várja, hogy haza vigyék.
Az nem kérdés, hogy tudja, mire kell az autó, hányan használják, milyen utakon fogja vezetni. Tud már minden adatot róla, elolvasta az összes tesztet, halálra faggatta ismerőseit. Itt az ideje saját tapasztalatok szerzésére. A tesztvezetés közben felejtsük el, hogy beleszerettünk az autóba, ez nem gyorsrandi, legyen észnél. Rengeteg dolgot kell megvizsgálnia nagyon rövid idő alatt. Hogy ez minél jobban sikerüljön, dolgozzon ki stratégiát. Mi adunk néhány fontos szempontot.
© Peugeot |
Ha több autót szeretne kipróbálni, akkor keressen olyan kereskedést, ahol egymás után megkaphatja a kocsikat, így lesz módja azonnal összehasonlítani. Ha az eladó nagy dumás, vigyen magával valakit, aki majd szóval tartja őt. Győződjön meg arról, hogy a tesztautó majdnem azonos felszereltségű azzal, amit kiszemelt.
© hvg.hu |
2.) Végezzünk el egy pár klasszikus parkolási manővert, előre, hátra, oldalra. Így vizsgáljuk meg, mennyire könnyen vagy nehezen látunk ki a kocsiból, van-e esély arra, hogy lebontjuk valamelyik oldalát, kell-e tolatóradar, esetleg parkolókamera. Utólag minden drágább, az alkudozásnál azonban lehet, hogy hozzánk vágja a kereskedő, csak vigyük már a portékát.
3.) Autópályán nagy tempónál is próbáljuk ki. Ha nem is lépjük túl a megengedett sebességet, de azért félreeső, forgalommentes helyen, padlógázzal nézzük meg, hogy gyorsul az autó. Fontos, hogy legyen összhangban a motor ereje, rugalmassága a saját reflexeinkkel, reakcióidőnkkel. Üljünk többen az autóba, ha azt akarjuk eldönteni elég lesz az egynégyes motor, vagy legyen inkább egyhatos? Ilyenkor a klímát is működtessük, ha nincs, akkor a fűtést és az összes lámpát kapcsoljuk be. Kis motoroknál minden fogyasztó számít. Figyeljünk oda a szélzajra és a motorzajra is. Ha már száznál hallja, akkor lehet, hogy hosszú utazásokon nem fogja élvezni kocsiját.
4.) Külön figyelmet szenteljen a váltó működésének. Először állóhelyzetben próbálja ki, keresse roppanásait, lötyögéseit, akadozását. Aztán forgalomban is tegye próbára, használja az összes fokozatot. Tegye sokszor egymás után hátramenetbe, aztán egyesbe, induljon el kettesben, aztán hármasban. Nézze meg, mikor fullad le. Lassítsa le az autót váltással, előbb ötös, aztán négyes, stb. Automatikus váltó esetében azt figyelje, hogy erőteljes gyorsításnál mekkorákat ránt az autó. Az a tökéletes váltó, amelynél nem érzi a váltást. Ha van sportfokozat, nézze meg, azzal mit bír az autó. Ha az autót sebességtartó automatikával szerelték fel, próbálja ki azt is. Kérje ki az eladó segítségét, ha nem egyértelmű, vagy korábban még nem vezetett tempomattal.
5.) Főként használtautóknál fontos, hogy megvizsgáljuk a kocsi egyenes futását. Ha a futómű nincs beállítva, esetleg ütést kapott valamelyik kerék, laza a toronycsapágy vagy egyéb hiba bújt meg a lemezek alatt, akkor enyhén jobbra, vagy balra fog eltérni az autó az egyenestől. Ha rámegy egy fekvőrendőrre és utána is himbálódzik az autó, akkor biztosan lengéscsillapítókat kell cserélnie.
6.) Ha nem terepjárót vesz akkor is próbálja ki mostoha útviszonyok mellett. Arra figyeljen, hogy mennyire ráz az autó, felüt-e a kerék, leér-e az alja, tudja-e uralni ilyen körülmények között is.
7.) Milyenek a fékek? Lágyak, harapósak, gyorsan reagálnak, vagy a kézifékkarhoz nyúl, annyira lassúak? Erős fékezésnél bólint az autó? Ha igen, akkor ismét a lengéscsillapítók, vagy a felfüggesztés hibáira kell gondolnunk. Van-e hangja a fékezésnek, csikorognak-e a kerekek, csúszik-e a gumi? Ne felejtse megnézni, hogy működik-e az ABS. Télen ez egyértelműen kiderül, de száraz, fagymentes időben is könnyen utána járhat. Keressen homokos, sóderes felületet majd egy kövér fékkel állítsa meg az autót, ha darál és visszarúg a fékpedál, az autó meg zörögve döcög ahelyett, hogy rögtön megállna, akkor működik a blokkolásgátló (ABS). Kézifékes indulást is próbáljon ki, ha lefullad az autó, akkor a rögzítőfék teszi a dolgát, ha elindul kézifékkel, akkor egy újabb hiba, illetve újabb tétel az alkulistán.
8.) Légzsákok kipróbálására tesztvezetés során nincs mód, de ha használt autót vesz ellenőrizze le, hogy az előírt időintervallumon belül átnézték-e a légzsákokat. Szervizelt autónál ez nem lehet probléma. Új autónál keresse meg, hol lehet kiiktatni a jobb első frontlégzsákokat, ha kisgyereket akar elöl szállítani. A biztonsági rendszerhez kapcsolódik az Isofix-bekötési pontok hollétének vizsgálata. Itt tudjuk ugyanis rögzíteni a gyerekülést. Számoljuk meg a fejtámlákat is, nehogy a kereskedő, vagy a márka lespóroljon egyet. Utólag ezt is drága szerezni.
© Citroën |
10.) Nézzen körül, hogy elég lesz-e az autó önnek, a családjának? Milyen a beszállás? Mennyire praktikus az autó? Elfér benne az összes útravaló apróság? Van-e elég pohártartó, megfelelő méretű-e a kesztyűtartó, a térkép- és az oldalzseb. Van-e esetleg titkos tárolórekesz? Mekkora a csomagtartó, milyen formájú a szája, mennyire praktikus a hátsó fertály, lehet-e dönteni az üléseket, sík-e a padló. Könnyedén pakolható-e a raktér?
11.) Ha használt autót szemelt ki, intézze úgy a tesztvezetést, hogy hideg legyen a kocsi motorja. Kiderül, hogy valóban pöccre indul vagy netán egy kis segítséggel. Indulás előtt kapcsolja ki a rádiót, figyelje a motor és az autó összes hangját.
© hvg.hu |
Itt az ideje a valódi tesztvezetésnek. Ne hagyja magát rábeszélni, válassza maga ki a tesztút vonalát. A próba előtt állítsa be megfelelően az ülést, a tükröket, a kormányt. Kösse be a biztonsági övet. Ha nem kényelmes és nem tűnik áttekinthetően egyszerűnek a kocsi, rögtön szálljon ki és felejtse el a kiszemelt típust. Azért az árért körülbelül egy tucat márka kap majd ön után. Ha minden passzol, akkor bátran lépjen rá a gázra, ne finomkodjon, a kocsi még nem az öné. Érezze ahogy felpezsdül a motor, hallgassa a hangját, tegyen úgy mintha, most jött volna ki a műszaki egyetem gépészmérnöki szakvizsgájáról.
Elindulás Ha az autó automatikus váltóval van megáldva figyelje meg, hogy mennyire akadozva vagy ütemet vesztve vált fel, illetve vissza. Ha kézi váltós, akkor váltsunk gyorsan, próbáljuk sportosan vezetni az autó, nézzük meg, milyen lassan bír menni ötösben, könnyedén veszi-e a különböző fokozatokat. Ha lehet emelkedőn és előzéskor is tegye próbára az autó tartalékait. Ha nagyon alapos akar lenni, akkor ugyanazt a típust próbálja ki több tesztautóban is, mert a pletykák szerint, az élelmesebb kereskedők megbabrálják a gázbovdent, így a tesztvezetés során pörgősebbnek, macsósabbnak tűnik majd az autó. Az autónak nem csupán a pályán kell jól mennie, hanem a gáz finom adagolásával lassú manőverekre és bonyolult parkolási műveletekre is alkalmasnak kell lennie. Ezt is próbáljuk ki, ha sokszor lefulladunk ilyen lassú mozgásnál, akkor számítanunk kell arra, hogy hosszabb időt vesz igénybe a jármű megszokása.
Irányítás Megfigyeléseink következő fontos állomása a kormányzás. Ha elektronikus szervórásegítést kapunk az autóhoz vizsgáljuk meg, hogy valóban változik-e a kormány keménysége a sebesség emelkedésével. Ha nem, akkor félő, hogy a holtjáték hiánya miatt nagy sebességnél, autópályán folyamatosan célozni kell az úton maradásért. A jó kormány kis sebességnél, parkolásnál kezes és szinte ujjal tekerhető, 60-80 felett pedig kemény markot igényel, izomból kell irányítani. A tesztvezetés során mindenképpen parkoljunk be két egymás mögött álló autó közé, sokat megtudunk az autó manőverezhetőségéről.
© BMW |
Megállás A fékpedálra, a fékezésre is szánjunk megfelelő időt. Kemény a fék, vagy éppen túl puha? Egyik sem jó, bár inkább keményebb legyen. Ha ABS és mindenféle elektronikus kütyü van az autóban, akkor megér egy próbát - de csak biztonságos, forgalomtól elzárt helyen - megnézni, hogyan is viselkedik a kocsi vészhelyzetben. Ilyenkor nem tapossuk a féket, vagy pumpáljuk, hanem teljes erővel rúgjuk, ekkor fejti ki a legnagyobb hatást (A teendők tőmondatokban: gázon a láb, 100-as tempó, egy képzeletbeli akadály felbukkanása, tiszta erővel rúgjuk a fékpedált). Ilyenkor füstöl a gumi, a fék, darál az ABS, de az autó irányítható és ha minden jól működik, a képzeletbeli akadály kikerülhető.
Keressünk egy emelkedőt is, nézzük meg, hogy megy a kézifékes indulás. Hepehupás rossz úton is fékezzünk, de itt nem hirtelen, hanem lassan. Ilyenkor a felfüggesztés állapotáról is kapunk visszajelzést. Ideális esetben az autó gyorsan megáll, nem csikorognak a kerekek és nem húz egyik oldalra sem az autó eleje. Ha a lengéscsillapítók jók, akkor nem is hintázik az autó.
Zajok A városi forgalomban mutatott páratlan csendesség ne győzze meg, a díler direkt olyan utat választ, hogy túl sok zajt ne halljon az autóból. Főként a kisautók problémája az, hogy kétezres (benzinesnél) fordulatszámig olyan halk, hogy gyakran ráindítunk alapjáraton, ám háromezer fölött nagyon zajos, 4000-nél szinte elviselhetetlen és így tovább. Ezt csak még tetézi a menet- és szélzaj, amit nagy sebességnél, autópálya-tempónál tapasztalunk meg. Az állandó zajterhelés nem csupán a fülünknek, az agyunknak, a közérzetünknek tesz rosszat, hanem álmosít is, gondoljunk csak a vonat monoton zajára. Ha hangos az autó, azt még egy komolyabb hifi sem tudja tompítani.
Melyiket vegyük meg?
© hvg.hu |
A döntést hozza meg ösztönből, ön fogja vezetni az autót, nem csupán egyéjszakás kalandra veszi. Hiába tökéletes az autó, mindent tud, amit elképzelt róla, ha unalmas és néhány hónap múlva már nem jelent örömet. Ezt nem lehet előre kiszámolni, ezt érezni kell. Valójában hagyni kell, hogy az autó válasszon ki minket. A tesztvezetés során minden kiderül.