Elkészült a tízmilliomodik Škoda
1905-től kezdve, amikor Mlada Boleslavban az első gépkocsi elhagyta a gyárat, a Škoda Auto tízmillió gépkocsit gyártott. A jubileumi gépkocsit, egy ezüstszínű Octavia Combi Elegance 2.0 TDi modellt, amely július 13-án gördült le a futószalagról, a cseh külügyminisztérium háttérintézményeként működő „Cseh Központok”-nak ajándékozták.
© Skoda |
Az egyes típusok sorozatnagysága legfeljebb néhány száz volt, az első olyan kocsi, amelynek legyártott darabszáma meghaladta az ezret, az 1925 és 1929 között készített L&K-Škoda 110-es típus volt. A következő évek tipikus és népszerű típusai közé számított a Popular (1934-1946), amelynek Monte Carlo néven sportváltozata is készült, valamint a Škoda Superb (1934-1949), amely 1935-ben elnyerte a „legelegánsabb autó” díjat. A Popularnál jelentős műszaki áttörés történt: a harmincas évek közepéig a Škodák létra-alvázzal készültek, ezt követően pedig központi csőalvázzal. Az ötvenes években a Škoda 1200-assal (1952-1961) tértek át a teljesen fémből készült karosszériára, az 1000 MB-vel kezdődően pedig bevezették az önhordó karosszériát.
A Škoda 1000 MB típussorozat, amelyet 1964 és 1969 között gyártottak, már a fejlesztés során nagy figyelmet keltett, a megjelenésekor a nemzetközi tesztekben kapott elismerés, valamint az úttörő alumínium motor megalapozta a 443 ezer 141-es darabszámot elért típus kedveltségét. Az új 1000 MB gyártásának megkezdése indokolta, hogy a mlada boleslavi gyár területét majdnem kétszeresére növelték, ekkor kezdődött a farmotoros korszak, s 1990-ig gyártottak ilyen autókat. 1959 és 1971 között készült a Škoda Octavia, 1959 és 1964 között a Škoda Felicia, későbbi névrokonaik neves elődei, amelyek ugyanolyan kedveltek voltak a vevők körében, mint utódaik ma.
A gyár története során a legnagyobb darabszámban eladott típusok közé tartozik a Škoda 105-120 (a Rapid, Garde és 130 változatokkal együtt), amelyből 1976 és 1990 között összesen 2 millió 8740 gépkocsit gyártottak, és a Škoda Favorit (1987-1995), amelyből 1 millió 77 ezer 136 darabot adtak el. A Favorit hozta meg a visszatérést az orrmotorhoz, sőt, az elsőkerék hajtás ennél a típusnál jelent meg először. Egyidejűleg a Favorit az utolsó olyan típus, amelyet még a Volkswagen-konszern általi átvétel (1991) előtt fejlesztettek ki. Utána a Felicia következett, amelyből 1994 és 2001 között 1 millió 420 ezer 441 darabot gyártottak, majd a jelenleg készített Fabia, Octavia és Superb típusok, amelyek legyártott összes darabszáma hárommillió gépkocsit tesz ki.
© Skoda |