Olcsóbbak lehetnek a környezetbarát autók
Brüsszel terve szerint a regisztrációs adót tíz éven belül felváltaná az éves, uniós útadó, amely a gépkocsi szennyezési szintje szerint alakulna, és így ösztönözné a „tiszta” autók értékesítését, hiszen a környezetbarát autók vásárlása és fenntartása egyaránt olcsóbb lenne. Ez a lényege az Európai Bizottság új javaslatának, melyről az Európai Parlament a következő plenáris ülésen folytat majd vitát.
A hibridautók egyre sikeresebbek |
A használatot, ne a forgalomba helyezést adóztassuk
A belső piacnak köszönhetően már ma is mindenki szabadon vásárolhat gépkocsit bármelyik tagállamban, az euró bevezetése óta pedig az árak összehasonlítása is könnyebb lett. Ugyanakkor a huszonöt különböző adórendszer fenntartotta az áttekinthetetlenséget. A regisztrációs adók szintje nullától 180 százalékig terjed az egyes tagállamokban. Ezt figyelembe kell venni a végső ár kiszámolásakor, hiszen ha az ember egy másik tagállamban vásárol autót, a forgalomba hozatal országában kell adóznia. A parlament által támogatott javaslat tíz éven belül eltörölné a regisztrációs adót, és így nem a vásárlás, hanem a használat helyszíne szerint kellene adózni. Megszűnik a dupla adóztatás, s csak a helyi tagállam éves útadóját kell majd fizetni.
A gyártók számára az új rendszer hatékonyabb gazdálkodásra ad módot, hiszen nem kell tovább figyelembe venniük a különböző nemzeti adórendszerek miatt eltérő technikai szabványokat (például más-más környezetvédelmi szempontokat). Egy ilyen egységes piac megkönnyíti a terjesztést, és olcsóbb árakhoz vezethet.
A fogyasztók nyernek, az állam nem veszít
A képviselők igyekeztek elérni, hogy a tervek ne legyenek ködösek, a döntéshozók határozzanak meg konkrét dátumot az új rendszer bevezetésére, ez a határidő végül is 2016 lett. Azt is támogatták, hogy az átmeneti időszakban a kettős adóztatás által sújtott fogyasztók kaphassanak kártérítést. Azoknak a tagállamoknak az érdekében pedig, amelyek bevételkieséstől taretanak, meghatározták a „semleges költségvetés elvét”: a regisztrációs adó leváltása az útadóra nem fogja csökkenteni a tagállamok összbevételét. Ez a szempont kulcsfontosságú, hisz az ügynek minden tagállamot meg kell nyerni. A Tanácsnak egyhangúlag kell döntenie a kérdésben, első lépésként azonban júliusban a parlament alakítja ki véleményé.