2006. június. 27. 13:50 euractiv.hu Utolsó frissítés: 2006. június. 27. 13:51 Autó

Olcsóbbak lehetnek a környezetbarát autók

Brüsszel terve szerint a regisztrációs adót tíz éven belül felváltaná az éves, uniós útadó, amely a gépkocsi szennyezési szintje szerint alakulna, és így ösztönözné a „tiszta” autók értékesítését, hiszen a környezetbarát autók vásárlása és fenntartása egyaránt olcsóbb lenne. Ez a lényege az Európai Bizottság új javaslatának, melyről az Európai Parlament a következő plenáris ülésen folytat majd vitát.

A hibridautók egyre sikeresebbek
Az unión belül a gépkocsiadók mértéke egyre inkább az adott jármű környe-zetszennyezési szintjétől függ majd. A cél az, hogy az autótu-lajdonosok ve-gyék figyelem-be a szennye-zés árát is a járművek fenn-tartási költsé-gében. Minél környezet-barátabb az autó, annál kisebb adót vetnek majd ki rá. Június 21-én a parlament gazdasági és monetáris ügyek szakbizottsága egyetértését adta a bizottsági javaslathoz, de a képviselők még radikálisabb változásokat kívánnak: szerintük nem csak a CO2-kibocsátást, hanem másfajta környezetszennyezést is figyelembe kéne venni.

A használatot, ne a forgalomba helyezést adóztassuk
A belső piacnak köszönhetően már ma is mindenki szabadon vásárolhat gépkocsit bármelyik tagállamban, az euró bevezetése óta pedig az árak összehasonlítása is könnyebb lett. Ugyanakkor a huszonöt különböző adórendszer fenntartotta az áttekinthetetlenséget. A regisztrációs adók szintje nullától 180 százalékig terjed az egyes tagállamokban. Ezt figyelembe kell venni a végső ár kiszámolásakor, hiszen ha az ember egy másik tagállamban vásárol autót, a forgalomba hozatal országában kell adóznia. A parlament által támogatott javaslat tíz éven belül eltörölné a regisztrációs adót, és így nem a vásárlás, hanem a használat helyszíne szerint kellene adózni. Megszűnik a dupla adóztatás, s csak a helyi tagállam éves útadóját kell majd fizetni.

A gyártók számára az új rendszer hatékonyabb gazdálkodásra ad módot, hiszen nem kell tovább figyelembe venniük a különböző nemzeti adórendszerek miatt eltérő technikai szabványokat (például más-más környezetvédelmi szempontokat). Egy ilyen egységes piac megkönnyíti a terjesztést, és olcsóbb árakhoz vezethet.

A fogyasztók nyernek, az állam nem veszít
A képviselők igyekeztek elérni, hogy a tervek ne legyenek ködösek, a döntéshozók határozzanak meg konkrét dátumot az új rendszer bevezetésére, ez a határidő végül is 2016 lett. Azt is támogatták, hogy az átmeneti időszakban a kettős adóztatás által sújtott fogyasztók kaphassanak kártérítést. Azoknak a tagállamoknak az érdekében pedig, amelyek bevételkieséstől taretanak, meghatározták a „semleges költségvetés elvét”: a regisztrációs adó leváltása az útadóra nem fogja csökkenteni a tagállamok összbevételét. Ez a szempont kulcsfontosságú, hisz az ügynek minden tagállamot meg kell nyerni. A Tanácsnak egyhangúlag kell döntenie a kérdésben, első lépésként azonban júliusban a parlament alakítja ki véleményé.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.