© Kia |
Két hátsó kipufogó, bőrülések, elektromos tolótető, ülésfűtés, 140 lóerő, mp3-lejátszó ezzel a néhány jellemzővel lehet leírni a Kia Sportage-t. Méretei ellenére jól belátható, szép autó – távolról és közelről össze lehet téveszteni Tucson féltestvérével, de ami megdöbbentőbb, hogy az egyik legnagyobb svéddel (XC90) is szoros rokonságban áll, legalábbis az apaság kérdése felmerül.
|
Páratlan vezetési élmény Dinamikus motor Izgalmas külső dizájn Jó üléspozíció Kiváló tereptulajdonságok Méretes csomagtér |
Megjelenésén sokat segítenek az első levegő beömlők, a kötények formája. Tetszettek a mindenhonnan előtüremkedő oldalsó műanyag borító elemek. Egyéniséget kölcsönöznek, megnövelik az autót, kiszélesítik. Szép formájúak és sok fényt adnak az első, és a hátsó lámpák. Jól mutatnak a fekete autón a 16 hüvelykes könnyűfém kerekek, amelyeken Yokohama 215/65 R16-os téligumik feszültek a teszt idején. A hátsó utasok diszkréciójáról sötétített ablakok gondoskodnak. A csomagtérajtó valójában egy hatalmas üvegablak, ami tovább könnyíti a kocsit.
© hvg.hu |
Az autó belsejétől nem vártam túl sokat, ezt a keveset viszont meg is kaptam. A műszerfal minden eleme természetesen rossz minőségű műanyag, a kormány nem elég vaskos, ám túl sok kapcsolóval, műszerrel nem kell bajlódni, ami van, az kézre esik és könnyen tanulható. Ennél bonyolultabb a beépített LG mp3-as fájlok lejátszására is alkalmas hifi. A klíma digitális, egyzónás, egyszerűen kezelhető. A műszerfal „dísze” az ezüstszínű blokkban helyet kapó csicsás, de bonyolult, már említett zenelejátszó. Hiányzik a középső karfa. Az ülések kényelmesek, viszont nincs oldaltartásuk. Visszapillantók lehettek volna nagyobbak is, a körbelátás nem a legtökéletesebb. Deréktámasznak is örültem volna. A kormányról csak az tempomat kapcsolható, a rádió nem. A kormány kissé suta, nem a precizitásáról híres. Kanyarokban érezni egy kis alulkormányzottságot, kamionok mellett az autópályán meg a szél miatt kell erősen fogni.
[[ Oldaltörés: A lényeg a motor (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
De beszéljünk a lényegről: ez valóban egy sportos terepjáró, méreteit és motorját meghazudtolva hiúzként veti be magát a városi dzsungelben. A Sportage terepen is megállja a helyét, kiváló pecázó autó, de ha munkáról van szó, arra is tökéletesen megfelel. Mindent tud, amit a japán társai, van, amit jobban. Sportosan lehet vezetni, motorjának dinamizmusa bámulatra méltó, padlógázas gyorsításkor kipörgeti a kerekeket, úgy húz, mint egy háromezres benzinmotor. A moci nem túl hangos, de ha rálépünk a gázpedálra, akkor bebizonyítja, hogy nem csupán dísznek szánták a két hátsó kipufogót a koreaiak. A 140 lovas gép nagyon jól húz, lehet pörgetni, terepralizni. A motor alsó védőborítást kapott.
© hvg.hu |
Csendes, rugalmas, egy szóval élvezetes vele autózni. 2500-as fordulatszám fölött érzi elemében magát, ilyenkor a 100-150-es sebességtartomány kényelmesen elérhető és fenntartható. 140-nél is ugyanolyan halk, vagy hangos – ahogy tetszik -, mind 80-nál. Kiváló utazóautó. A váltó kitűnő, jól kapcsolható pontos és megbízható. A motortérben hatalmas hely van, a másik motorváltozat, a V6-os benzines megköveteli.
Visszafogottan ugyan de a városban is lehet ralizni az autóval, egy barátomat, aki egy izmos Renault 19-est hajt, akaratlanul is megszorongattam egy esős délutánon, azt hitte üldözőbe vette egy fekete autó. Én csak üdvözölni akartam, szép kis hot pursuit volt.
|
Az elektromos ablakemelő automatikus funkciója csak lefelé működik Kormány nem multifunkciós Fejtámlák dőlésszöge nem állítható Könyöktámasz nem emelhető A piperetükör nem megvilágított Ülések oldaltámasza nulla |
Összkerékhajtása automatikus, ha megcsúszást érzékel, beavatkozik és bekapcsol a négykerekes rendszer. Ha az útviszonyok, vagy a terep megköveteli, természetesen zárható a rendszer, sőt nagyon nagy sárban az ESP-t is kikapcsolhatjuk, hogy kimásszunk a bajból. Úthibákból semmit sem érez, nem okoznak gondot sem a kátyúk, sem a mezei, erdőszéli utak. A fogyasztással az elején nem vagyok kibékülve, elég magasat mértem folyamatosan. Végül, egy kis odafigyeléssel sikerült leküzdeni 8,1 literre. A fedélzeti számítógép a tesztút során ezek szerint végig túlzott, ugyanis 8,4-et mutatott.
[[ Oldaltörés: Nem kér kompromisszumot (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
A belső tükör fényre sötétedik, jobb felső sarkában iránytű mutatja, merre járunk éppen. Az autóra az importőr utólagos parkolóradart szerelt fel, ez kevésbé praktikus, mint a gyári változat, viszont az autó mögötti teret jól pásztázza, a tesztelés során hasznosnak bizonyult a szerkezet, ne felejtsük el, jó nagy autóról van szó. Méreteiből kiindulva, jó nagy belteret vár az ember, és láss csodát valóban nagy a helykínálat, mind elöl, mind pedig hátul. A hátsó ülések nem tologathatóak, de minek, hisz a csomagtér is méretes, nem kell kompromisszumot kötni, hogy most egy utast vagy a csomagok egy részét hagyjuk otthon. A hátsó ülések támlájának a dőlésszöge állítható. Hátul középső kartámasz szolgálja a kényelmet, két pohártartót rejt magában. Italtartóból elöl kettő van, de mind a négy ajtó bőségesen megpakolható. A középső kartámasz helyén is van egy praktikus rekesz, a kesztyűtartó pont elég. A kesztyűtartó mellett találunk még egy kis fogantyút, amire maximum 3 kilós zacsit tudunk felakasztani. A kínai digitális óra elmaradhatatlan tartozék. A tetőablak bukó-nyíló, könnyen kezelhető. A biztonsági övek bekapcsolására nem figyelmeztet hatékonyan a gép, csupán a kulcs behelyezésével gyullad ki egy apró ikon a műszerfalon, de aztán rögtön, következmények nélkül el is tűnik onnan, tehát nincs se fény- se hangjelzés.
Cégautónak is kiváló, ha én olyan üzletember lennék, akinek szabadidő-autó kell, nem haboznék, a Sportage mellett döntenék. Ha kell irodává változtatható az autó, hisz az első ülés síkban előredönthető, a laptop kényelmesen és biztonságosan ráhelyezhető, és máris zúghat a wifi, kattoghat a billentyűzet, röpködhetnek a faxok és az emailek.
B. Cs.
Kia Sportage 2.0 CRDI EX 4x4 |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1991 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 140 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 305 Nm 1800-2500-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2630 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4350/1800/1695 |
Csomagtér | 667-1886 liter |
Terepszög elöl/hátul (fok) | 28,8/28,9 |
Hasmagasság (mm) | 195 |
Saját tömeg (kg) | 1548 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 177 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 13,1 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 8,91 |
Országúti | 6,2 |
Vegyes | 7,1 |
Tesztfogyasztás | 8,1 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 187 |
ÁRA | A tesztautó ára 7,659 millió Ft, a benzines változat alapára 5,659 millió Ft |