A roller hivatalosan nem jármű, a bicikliúton lassúnak számít, a gyalogosok közt meg veszélyesnek. Hova menjenek?
Egyre népszerűbbek a rollerek az utcákon, és talán érthető, ha sokan a bicikliútra zavarják a száguldozókat. A bringások viszont visszaparancsolják őket, mert hozzájuk képest lassúak a rolleresek, amivel rájuk nézve is balesetveszélyesek. A Borsonline készített egy anyagot, amelyben egy közlekedési szakértő veszi végig, milyen szabályok vonatkoznak a rolleresekre.
Ezek az eszközök a KRESZ szerint nem járművek
Az ilyennel közlekedő gyalogosnak számít, tehát ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint a gyalogosokra – hívta fel a figyelmet Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. Vagyis a rollereseknek, valamint gördeszkásoknak ugyanúgy a járdán és a bicikliúton kell közlekedniük, mert ezt írja elő a KRESZ.
Egyedi rendeletekkel kitilthatók
A főváros több kerülete viszont úgy döntött, hogy kitiltja a segwayeket a közterületeiről – ezek elektromos hajtású önegyensúlyozó, kétkerekű, száguldó eszközök. A tiltás az elektromos rollerekre, hoverboardokra, elektromos gördeszkákra is érvényes: az I. és az V. kerület tulajdonában lévő gyalogosutakon és gyalogosövezeteken, tereken tilos elektromos meghajtású járműveket használni. Azzal indokolják, hogy több baleset is történt ezen járművek megjelenése óta.
Élni és élni hagyni
A szakértő szerint a konfliktus a rolleresek és a gyalogosok közötti feszültség a nagy sebességkülönbség miatt adódik, amelyből könnyen történnek balesetek. A rolleresek tehetnek gesztusokat feléjük: például a zebrán kézben átvihetik az eszközt. Ezzel nekik is biztonságosabb, mert nem akadnak el kátyúban, padkában, bármilyen aszfalthibában.
Már budapesti embereit keresi a rollermegosztók Bubija
A pár kilométeres közlekedési dilemmára, "a gyalog hosszú, bringával izzasztó, BKV-zni felesleges, vagy menjek autóval" kérdéskörre az egyik legszimpatikusabb válasz manapság városban az elektromos rollereké. Hamarosan nálunk is megjelenhet az e-roller-megosztás globális szereplője, a Lime.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.