A Népszabadság szerint hibáktól hemzseg a fővárosi metrókocsi-felújítási tender tervezete, de a korábbi híresztelésekkel ellentétben nemcsak az oroszokra szabnák a pályázatot. A munka jövő nyáron indulhat, és akár évekig tarthat.
A 3-as metró pályája és szerelvényei olyan rossz állapotban vannak már, hogy rendszeres ellenőrzés mellett sem tudják kivédeni a hibákat. Hétfő reggel ismét füstölt egy szerelvény a Lehel térnél, egy másik pedig meghibásodott a Deák téren. A Metróért Egyesület kedden arra hívta fel a figyelmet, hogy az úgynevezett automatikus vonatvezető rendszer hibája miatt a tilos jelzés ellenére elindult egy szerelvény Kőbánya-Kispest egyik kihúzóvágányáról.
A Népszabadság szerdai cikke szerint egyelőre nem gőzerővel folyik a metrókocsik felújításának előkészítése, a műszaki állapotfelmérés gyakorlatilag el sem indult. Tarlós István hétfőn azt ígérte, hogy egy-két héten belül megjelenik a pályázati felhívás, amelyet egy szakmai bizottság készít elő.
A lap információi szerint a metrókocsi-felújításra vonatkozó közgyűlési döntés után valóban megindult az előkészítés, és a projektszervezet mellett felállt egy külsős szakértői bizottság, amely eddig egyszer ülésezett. Akkor kézhez kapták a részletes felhívás tervezetét, amelynek műszaki mellékletéhez csatolták a Nemzeti Közlekedési Hatóság elvi előzetes típusengedélyét.
A pályázati felhívás szövegében a lap szerint nagy valószínűséggel benne maradtak az 1975–1977 között forgalomba helyezett E3-as típusú kocsik, pedig ezeket nem lehet teljes értékűre feljavítani.
Ezenkívül akad más furcsaság is a műszaki paraméterek között, amelyek arra utalnak: a tender szövegezésekor korábbi pályázatokból emeltek át részleteket anélkül, hogy a megrendelés pontos tárgyához igazították volna az elvárásokat.
A felhívásból az is kiderül, hogy a BKV megtartaná a meglévő irányító- és biztosítóberendezéseket, ami azért aggályos, mert előfordulhat, hogy hosszú távon ezek mégsem használhatóak és új berendezéseket kellene a kocsikba szerelni. Ha ezt a kérdést nem hagyják nyitva a pályázatban, akkor a későbbi műszaki tárgyalásokon már nem kerülhet be a megrendelésbe – olvasható a cikkben.
A kétszakaszos hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos eljárás első részében a gazdasági és műszaki alkalmasságukat kell bizonyítaniuk a pályázóknak. Ezután kapják meg a részletes műszaki dokumentációt, amelynek alapján megtehetik ajánlatukat.
Ha a felhívás Tarlós István ígéretéhez híven két héten belül megjelenik, akkor a jövő év elején győztest hirdethetnek. A gyártó legkorábban jövő nyárra szerezheti meg a szükséges engedélyeket, és kezdheti meg a felújítást. Mivel a 220 kocsiból a számítások szerint egyszerre legfeljebb 40-50 darabot vehetnek ki, a munka várhatóan évekig tart majd – tették hozzá.
* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség
Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.