Közlekedés hvg.hu 2013. május. 19. 09:20

Íme a tengerek hibridje

Egy dán átkelőhajót állítottak szolgálatba, amely dizel-elektromos meghajtású.

A Scanlines társaság által üzemeltetett hajón, amelynek neve Princesse Benedikte, 300 járművet, illetve 900 utast tudnak szállítani egyszerre. A hajó nagyjából 20 kilométeres távon közlekedik a dániai Rødbyhavn és a németországi Puttgarden között. Köszönhetően a 2,7 MWh-os áramforrásának képes kizárólag elektromos üzemben is megtenni a távot.
Ahogyan a normál konnektoros hibrideknél a hajót a kikötőben fel kell tölteni, amely nagyjából 30 perc alatt megvan. Mindezzel a 16 ezer tonnás komp fél órán át tud kizárólag elektromos üzemben haladni. Amellett, hogy a hajó spórol az üzemanyagon, a hibridek szokásos szervizelése is lényegesen hosszabb periódusú. A Scadilines számításai szerint a hajójuk teljes élettartama háromszorosa lesz egy normál dízelmotoros hajóénak. Az akkumulátorok költsége pedig négy év alatt megtérül.

Wikipedia

A kompok közt lehet nagy jövője különösen a hibrid hajóknak, főleg az eleve szennyezett kikötők miatt. Különösen igaz mindez az Észak-Európai országokra, ahol egyre szigorodnak a környezetvédelmi előírások.

Hirdetés
hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.