Nem megy börtönbe a győri kosarasok balesetét okozó férfi
Két év, a végrehajtásában három évre felfüggesztett fogházbüntetésre ítélte a két ember halálát követelő vitnyédi buszbalesetet előidéző 71 éves férfit szerdán a Soproni Járásbíróság. Az ítélet jogerős. A bíróság emellett a férfit öt évre eltiltotta a járművezetéstől és több mint egymillió forint bűnügyi költség megtérítésére kötelezte.
A 85-ös úton Kapuvár és Vitnyéd között 2013. szeptember 7-én egy autó összeütközött a győri női kosárlabdacsapatot Sopronba szállító autóbusszal. A balesetben két ember, Tapodi Péter, a csapat klubigazgatója és Füzy Ákos vezetőedző meghalt.
A buszon nyolcan súlyosan megsérültek, közülük egy ember maradandó sérüléseket szenvedett. Hat utas és a busz vezetője könnyebb sérüléseket szenvedett.
A 71 éves sofőr Kapuvár felé haladt óránkénti 72-76 kilométeres sebességgel. Vitnyédről kiérve a figyelme elterelődött, emiatt az autó a padkára hajtott, ahol nekiütközött egy optikai oszlopnak. A vádlott ezután balra kormányzott, autójával visszatért az úttestre, és nekiütközött a busz bal oldalának.
A busz a jobb oldali kerekeivel emiatt az útpadkán haladt, majd egy hirtelen kormánymozdulat után az úttestre visszatérve erősen balra sodródott, végül a jobb oldalára dőlve, bal oldalt lecsúszott az útról. Az ütközés miatt kilenc utas kiesett a járműből.
A bíró az ítélethozatal előtt ismertette az orvosszakértői véleményeket, amelyek szerint a buszon utazó Tapodi Péter halálát a legkorábban oda érkező orvos sem tudta volna megmenteni, olyan súlyos sérüléseket szenvedett. Füzy Ákos esetében pedig bár későn érkeztek ki a mentők, szakmai szabályt nem szegtek.
A bíró a műszaki szakértő vizsgálataira alapozta elmondta, hogy a Lada típusú személyautó alkalmas volt a közúti közlekedésre, ahogy a busz is, annak ellenére, hogy nem volt érvényes műszaki engedélye. Hozzátette: bár az autó a megengedett óránkénti 90 kilométeres sebesség helyett 72-76 kilométeres sebességgel haladt, a busz pedig mintegy 18 kilométeres sebességgel meghaladta az engedélyezett óránkénti 70 kilométeres sebességet, ezeknek semmilyen kihatása nem volt a balesetre.
A szakértők egyöntetű megállapításai szerint ha a buszon utazók használták volna a rendelkezésükre álló biztonsági öveket, akkor a halálesetek és a maradandó, illetve súlyos, nyolc napon túli sérülések nem következtek volna be.
Az ügyész záróbeszédében enyhítő körülményként értékelte az idős sofőr életkorát, büntetlen előéletét, maradandó sérülését, azt, hogy csípőprotézist ültettek be neki. Szintén enyhítő körülményként értékelte, hogy a vádlott korábban semmilyen közúti balesetet nem okozott, őszintén megbánta figyelmetlenségét, emellett a buszon utazók nem kötötték be magukat.
A vádlott ügyvédje védőbeszédében hangsúlyozta: ha a bíróság figyelembe veszi a busz vezetőjének korábbi vallomását, amely szerint sokkal korábban észlelte, hogy az autó nem a saját sávjában halad, akkor védence felelőssége nem lett volna megállapítható.
A bíró szerint a busz vezetőjének erre a kijelentésére azért nem alapoztak, mert a mai napig nem emlékszik a balesetre, a szakértői vélemények szerint pedig mindkét sofőr féktávolságon belül észlelte a veszélyt, így az ütközés elkerülhetetlen volt.