A pályakezdés környékén járó nemzedék már egészen máshogy viszonyul az autózáshoz, de ez nem jelenti azt, hogy teljesen lemondanának a négy kerék előnyeiről. A munkáltatók pedig autómegosztó szolgáltatásokkal akár minden munkavállaló számára biztosíthatnak autót.
Az úgynevezett Z generáció nagyjából az 1995-2009 között születetteket jelenti, akiknek felhasználói és fogyasztói szokásai jelentősen eltérnek az idősebb nemzedékekétől. A Z generáció, illetve az autómegosztás és a cafeteria kapcsolatáról Mega Sárával, a GreenGo B2B sales vezetőjével beszélgettünk.
A Z generációval kapcsolatos egyik legfontosabb különbség, akár az Y, akár az X generációt nézzük, az anyagi javakhoz való hozzáállásuk. Több kutatás is kimutatta, hogy az egzisztenciájukra közvetlen hatást gyakorló globális események miatt (2008-as gazdasági válságban eladósodó szülők, Covid-járvány, ukrán háború, infláció, klímaválság) kevésbé terveznek olyan nagy elköteleződéssel járó, hosszú távú projekteket mint egy lakás vagy saját autó megvásárlása. Ehelyett inkább a hétköznapokat próbálják komfortosabbá tenni a maguk számára.
„Valóban jellemző, hogy ennél a korosztálynál a tulajdonlás helyett az elérés került fókuszba. Hiszen a birtoklás rengeteg kötöttséggel, no meg erőn felüli anyagi terhekkel jár, míg a kényelem és a rendelkezésre állás kisebb kompromisszumokkal, de tulajdonlás nélkül is elérhetők.” – mutatott rá Mega Sára. „Ezt a statisztikáink is igazolják: a GreenGo felhasználói körében felülreprezentált – 35 százalék – a 30 év alattiak aránya, miközben a teljes népességen belül a 18-35-ös korosztály mindössze 14,5 százalékot tesz ki.”
A hazai autómegosztó szolgáltatók első fecskéjeként befutó GreenGo céges „hitvallása” is abszolút egybevág a Z generáció klímatudatos attitűdjével. A kizárólag tisztán elektromos városi kisautókat – illetve a GreenGo Cargo szolgáltatás esetén elektromos kisáruszállítókat – alkalmazó cég flottájából látványosan hiányoznak a versenytársaknál (lényegesen magasabb áron) elérhető prémium márkák modelljei, ennek azonban megvan az oka: a cég álláspontja szerint az autó egy használati tárgy, amelynek az elsődleges funkciója, hogy A-ból B-be elvigye az embert.
„Készült 2021-ben egy nagymintás kutatás a V4 országok fiataljainak körében, aminek keretében többek között azt vizsgálták, hogy mitől aggódik leginkább ez a nemzedék. A legmeghatározóbb félelemként a klímaváltozást jelölte meg a válaszadók 55 százaléka. Nagyon érdekes, hogy egy újabb világjárvány miatt csak a megkérdezettek 25 százaléka aggódott a Covid-járvány közepén. Így érthető, hogy a köreikben sokkal többen vannak azok, akik számára vonzóbb egy kisebb, a környezetet nem terhelő elektromos autó” – hangsúlyozta Mega Sára. „Tény, hogy a mi városi használatra tervezett kisautóinkkal egyelőre nagyobb kihívást jelent egy hosszabb út megtétele (a GreenGo által használt VW e-UP típusok hatótávja 130-300 km körül alakul – a szerk.), de erre már megvannak a jövőt érintő terveink.”
Hogyan lesz a GreenGo járgányokból cégautó?
A válasz a cafeteria rendszer kibővítésében rejlik. Bár, ahogy Mega Sára rámutatott, náluk technikailag már több éve megoldott, hogy a szolgáltatást beemeljék a cégek a cafeteriában választható lehetőségek közé, a NAV csak tavaly nyáron tette közzé hivatalos állásfoglalását arról, hogy a közösségi autómegosztás keretein belül juttatott autóhasználat is adó- és járulékmentes béren kívüli juttatásnak minősül. Mit jelent ez pontosan? Egy egyszerű példával élve: 1000 Ft-ból a munkavállaló kevesebb, mint 600 Ft-ot kap meg bérként, a maradékot elviszik az adók és járulékterhek. Viszont, ha carsharing juttatásként adjuk neki ugyanezt az összeget, akkor a teljes 1.000 Ft-ot felhasználhatja, és a cégnek sem keletkezik plusz költsége.
„Fontos, hogy nem újdonságról van szó, de mivel a NAV csak tavaly tett erről állásfoglalást, ezért a cégeknek még nincs széles körű ismerete erről a rendkívül kedvező lehetőségről. Persze az első fecskék már tavaly megjelentek, de mivel a legtöbb cégnél évente csak egyszer módosítják a cafeteria juttatások körét, ezért idén exponenciális növekedésre számítunk, hiszen ez egy win-win szituáció: az adómegtakarítás a munkáltatónál költségmegtakarítást, a munkavállalónál pedig magasabb elkölthető jövedelmet eredményez.” – mondta a GreenGo B2B sales vezetője.
A céges autómegosztás ráadásul jóval igazságosabb, egyenlőbb helyzetet teremt a vállalatoknál, ami szintén jól illeszkedik a Z generáció társadalmi igazságosságra érzékeny hozzáállásához is.
„Ritka az, hogy egy cég a jellemzően belépő pozícióban lévő Z-s munkavállalóknak cégautót ad, pedig ennek a generációnak rendkívül nagy a mobilitási igénye. Viszont azáltal, ha beemeli a carsharinget a választható béren kívüli juttatások közé, konkrétan az összes dolgozója számára biztosíthatja a „céges autóhoz” való hozzáférést, pedig ezt általában bizonyos pozíciókhoz szokás kötni" – emelte ki Mega Sára.
„Ráadásul ez a megoldás a cégnek sem jelent semmilyen plusz terhet. A GreenGoval kötött keretszerződésben nincs kötelezettségvállalás vagy minimum rendelés. Ha a munkavállalók igényelnek a cafeteria keretükből GreenGo egyenleget, akkor a cég eljuttatja hozzánk a munkavállaló emailcímét és az igénylelt összeget, mi feltöltjük az egyenleget a kolléga magánszemélyes GreenGo fiókjára, és a cégnek állítjuk ki a számlát, mindenféle extra adminisztrációs költség nélkül. Fontos, hogy a cégnek nincs semmilyen felelőssége a bérlésekkel kapcsolatban, hiszen a munkavállalók magánszemélyként fogják használni a szolgáltatást.”
A Z-k kiemelkedő digitális kompetenciája különösen nagy előnyt jelent a szolgáltatás használatánál. Nem jelent gondot egy újabb online platform az életükben, hiszen ételrendeléshez, szállásfoglaláshoz, vásárláshoz és társkereséshez is különböző applikációkat használnak. Nem kell különböző adminisztrációs procedúrákon végigmenniük azért, hogy hozzájussanak a céges mélygarázsban álló autóhoz, hanem pár kattintás után bárhol és bármikor bepattanhatnak egy Greengóba, ami egy rugalmas, költséghatékony és fenntartható mobilitási megoldást kínál a számukra.
„Múlt hónapban átlépte a szerződött vállalati partnereink száma az ezret, akik között épp úgy találunk egy-két fős mikrovállalkozásokat, mint többezer fős nagyvállalatokat." - meséli lelkesen a GreenGo B2B sales vezetője. „Azt a statisztikát talán már mindenki ismeri, hogy a saját autók kihasználtsága 3-4% körül van, de ami meglepő, hogy ez gyakran a céges autókra is igaz. Egyértelműen látszik, hogy a vállalati kultúrákban is kezd meghonosodni az a szemlélet, hogy ésszerűtlen fenntartani benzinzabáló kombikból álló, parkolóhely-kapacitást és adminisztrációs erőforrást igénylő autóflottát. Viszont a cégautóhoz szokott munkavállalóktól sem lehet egyik pillanatról a másikra megvonni ezt a lehetőséget. A cafeteriában adható GreenGo nem csak demokratizálja a cég által juttatott autóhasználatot, hanem kíválóan megágyazhat a céges mobilitási megoldások reformjának is.
Az oldalon elhelyezett tartalom a GreenGo megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.