Az emberek viselkedésére, öltözködésére és fogyasztási szokásaira mindig is hatással voltak a sztárok. A 20. század második felében színházi előadásokból, filmekből, sorozatokból és zenei videoklipekből kerültek ki a hírességek, így példaképeink rendszerint színészek és zenészek voltak. Az elmúlt másfél évtized azonban gyökeres változást hozott – Farkas Dániel, a StarNetwork divízióvezetőjének írása.
A kétezres évek elején megjelentek a klasszikus celebek, majd az internetes közösségi platformok előretörése egy teljesen új fejezetett nyitott a sztárság történelmében. Mára kutatások bizonyítják, hogy YouTuberek, Facebook és Instagram személyiségek az Y és Z generáció legnagyobb sztárjai hazánkban is. Fiatalok milliói követik a véleményvezérek által diktált divat- és fogyasztási trendeket és nagy hatással vannak a követők világról alkotott képére is mind nemzetközileg, mind hazánkban egyaránt.
A nagy ismertség mindig is nagy felelősséggel járt, hiszen egyetlen kép, videó jelentős hatást fejt ki az adott híresség követői körében. Különösen nagy ez a kitettség napjainkban, amikor is a nap 24 órájában képesek vagyunk tartalmat megosztani magunkról az interneten. Nem is beszélve a mások által rólunk készített, sokszor nem túl előnyös tartalmakról.
A népszerűség természetesen nem csak veszélyeket, hanem jelentős lehetőségeket, üzleti potenciált is rejt magában, hiszen az influencerekkel való együttműködés jelenleg az egyik legnépszerűbb médiatermék az online marketing világában. Egyetlen kép, videó, több ezer Like-ot, megosztást vagy akár több százezres megtekintést tud elérni.
A véleményvezérek hatékony alkalmazása egy cég, márka kommunikációjában remek tartalommarketing eszközként funkcionál, mivel natív módon, egyfajta baráti ajánlásként tud megjelenni a hirdető a különböző közösségi felületeken. Ennek legnépszerűbb felülete jelenleg a YouTube videókban való termék- és szolgáltatás-elhelyezés.
Ezen a területen az együttműködések értékesítését külön erre a formátumra szakosodott YouTube ügynökségek végzik.Legyen szó szépségápolási termékről, technológiai eszközről vagy akár üdítőről, a hirdetők könnyedén találhatnak olyan véleményvezéreket, akik akár százezres nagyságrendben érik el célcsoportjukat.
Ahhoz, hogy egy YouTube influencer kampány sikeres legyen, a legfontosabb tényezők az alkotói szabadság biztosítása és a kreativitás. Amennyiben egy márka ezt nem tudja biztosítani, akkor a kampány meghiúsulhat, vagy kevésbé lehet eredményes.
Vannak márkák, amik elhelyezése könnyedén megvalósítható, íme néhány példa a hazai piacról:
De kellő kreativitással akár egy Atomenergetikai Múzeum népszerűsítése is jól beilleszthető a videósok tartalmaiba:
A siker kulcsa tehát a kreativitás és a megfelelő tálalás a felhasználók számára. Mára a nézők tisztában vannak azzal, hogy kedvenc videósaikat cégek támogatják azáltal, hogy termékeiket népszerűsítik és sokan már csak ezért is azt a márkát választják, amivel a YouTubereknél találkoznak.
A véleményvezérekkel való együttműködési modell jól rámutat arra a tényre, hogy a marketingeseknek egyre szélesebb marketing eszköztárral kell rendelkezzenek a sikeres kommunikáció, reklámozás érdekében.
A véleményvezérekkel való együttműködési modell jól rámutat arra a tényre, hogy a marketingeseknek egyre szélesebb marketing eszköztárral kell rendelkezzenek a sikeres kommunikáció, reklámozás érdekében.
Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.