Ki tud többet a Szovjetunióról? V.
Kiskáté a világ egyhatodáról. Ha igaz, hogy az emberiség nevetve búcsúzik múltjától, akkor ez a sorozat kiváló segédanyag. Ha nem igaz - tartunk tőle, hogy inkább nem - akkor pedig ironikus múltidézés és magunkbanézés. Bevezetés a Birodalomba, és ami utána jött. Ötödik, befejező rész: hadd szóljon! Muzsika a lélek mélyéről.
Az utolsó hangos dal
Balalajka
Mi ez?
Minimalista darab Balalajka: a lélek húrjai © WAN2 |
Mire jó?
Magányosan, egyedüli kísérőhangszerként és zenekari egységként is kitűnően használható. A bandura, a guszli és a kobza háromszög formájú, gitárszerű nagytestvérén alapból három húr van, de számtalan verziója létezik. A tipikus balalajkahang az a fadarabbal, fémmel, vagy ujjal gyorsan pengetett ciripelés, ami nagyon hasonlít a Zorba görög, vagy éppen a „Keresztapa” szicíliai mandolin hangjára. Az utóbbi néhány évtizedben divatossá vált balalajka-zenekarok legmegdöbbentőbb hangszere a basszus balalajka, aminek kb. olyan a hangja, mint egy háromhúros népi bőgőnek, és akkora, mint egy sárkányrepülő. Valószínűleg, a KGB hangszerészei sokkal többet képesek kihozni belőle, mintsem gondolnánk.
Tangóharmonika
Mi ez?
Dekoratív, sokszólamú Harmonika © WAN2 |
Mire jó?
A jobb kéz a fő dallamot, a bal az akkordkíséretet hozza. A papírból, vagy bőrből készült fújtatóegységet állandó mozgásban kell tartanunk. Ha gyorsabban húzzuk, hangosabb, ha lassabban, halkabb. Nagy előnye, hogy mozgatás nélkül némán lehet vele gyakorolni, így a lakók ritkán utálják ki a harmonikás szomszédot. Nálunk csak a háború után lett igazán népszerű, hiszen jellegzetes hangja és egész zenekart pótló hangzása miatt szívesen alkalmazták vendéglátó és egyéb szórakozó egységekben. Mai megfelelője az olcsó távol-keleti hakniszintetizátor, amit szakmai berkekben csak nápolyi szeletnek hívnak. Ahogy a párizsi hangulattól elválaszthatatlan a harmonikakeringő, ugyanúgy elképzelhetetlen nélküle az orosz fájdalom is. Legmegrázóbb találkozásunkat a harmonikával a Második Ukrán Front hőseinek köszönhetjük. Ezzel siratták el az óvóhelyre bevonszolt, haslövéses bajtársakat. De ez szólt akkor is, amikor egy szakasz kaukázusi briganti ment végig a fiatalasszonyokon.
Sztálinorgona, Katyusa
Mi ez?
Félelmetes orosz rakétaüteg, aminek már senki sem tudja az igazi nevét. Először 1941-ben, az orsai harcok során találkoztak vele a döbbent német katonák. Általános iskolában Katyusának illett szólítani Sztálinorgona helyett. Az orosz rakétakísérleteket viszont csak 1936-ban kezdték, ezt gyorsította fel a világháború.
Mire jó?
Látványosan világító, szép hangú hangszer volt ez, amitől állítólag a kelleténél is jobban tartottak a német–magyar–román szövetségesek. A lélektani hadviselés is számon tartja félelmetes hangját, ami felért a Stuka zuhanóbombázókra szerelt szirénával. Az eredetileg repülőről indítható rakétának szánt Sztálinorgonának létezett földre állított és szállítójárműről indítható, több vezetősínes változata is. A II. világháború végére a győztes szovjet csapatok indulója kétségtelenül a Katyusa „muzsikája” lett.
Kalasnyikov
Mi ez?
A világ egyik legnagyobb biznisze Kalasnyikov gépkarabély © WAN2 |
Mire jó?
A számos ország címerében szereplő univerzális eszköz közelharcra (a szurony egy mozdulattal feltehető) és távbevetésekre (a behajtható válltámaszú AMD, deszantos verzió) egyaránt alkalmas. A nyolcvanas évek végéig mindössze egy üveg vodkáért nálunk is beszerezhető volt. A rendszerváltás után egyre ritkábban találkoztunk vele, majd a délszláv háború tetőfokán már csak a tv-ben láthattuk. A munkásőrségnél rendszeresített fegyvereket állítólag az Antall-kormány sumákolta szerb és horvát kézre, persze nem barátságból. A közvetítők közül már senki nem emlékszik, viszont állítólagos külföldi bankszámlákon még mindig milliárdok várják az örökösöket, már ha maradtak.
Tipp
A Kalasnyikov zenei változata Emir Kusturica Underground című filmjének egyik sláger illusztrációjaként CD-n is hozzáférhető.
Messer für Frau Müller
Bolondokháza
Szépek és hangosak Messer Für Frau Müller © WAN2 |
N.O.M.
(Nyeformálnije
Organizacija Malagyezsi)
Szupercsapat. Összművészeti produkció: a zene, a show és a képzőművészet szerves egysége. A N.O.M. egyik tagja kizárólag a show-man feladatot látja el, a koncerteken különböző jelmezekben, pl. űrhajósruhában ökörködik, az együtteshez kapcsolódó képzőművész, K. Kopejkin képei, és színes ismeretterjesztő füzetei (Hogyan legyünk kultúráltak?, Hogyan igyunk alkoholt?) a ruhatárban megvásárolhatóak. A N.O.M. zenéjében az orosz táncdalok szarvasbőgésszerű éneke száll az alkoholgőzös tébolyban. Többször játszottak Magyarországon. Egy Barkasszal jöttek – Szentpétervárról. A Milli Vanilli óta történt legnagyobb popzenei átverés, a t.a.t.u., a leszbikus lányduó perverz / zseniális ötlete a gyerekpszichológusból marketing igazgatóvá lett Ivan Sapovalov fejéből pattant ki, amikor egy nap az interneten szörfölgetve ráeszmélt, hogy a legtöbb letöltést produkáló site-ok a gyerekpornó és tiniszex oldalak.
MD&C Pavlov
Az orosz rap keresztapja
Alexei Pavlovot 1984-ben csapta meg a hiphop szele, amikor egy kubai osztálytársa vakációjáról visszatérve amerikai rádiókból összekalózkodott felvételeket hozott magával. Pavlovot nem csak a hiphop ragadta magával, nem sokkal később Krisna-hívő lett. Először egy Zvuki Mu nevű art-rock csapatban játszott, Brian Eno felfigyelt a bandára, és szervezett nekik két amerikai koncertet. Alekszej New York fényeitől bódultan hazatérve elnevezte magát MC Pavlovnak, e nevet később MD&C Pavlovra bővítette. Orosz, angol és szanszkrit keveréknyelven rappel, amit gyakran értelmetlen halandzsával egészít ki, ha a ritmus megkívánja.
Nevsky Beat
Nevsky Beat
Zeneileg talán a legkifinomultabb az orosz hiphop bandák közül. A baseballsapkás trojka ennyit írt a „muzikalnij sztil” rovatba: dope style.
DA-108
A jobb kézen DA, a balon 108, stílusosan, gótbetűkkel. A zene már kevésbé stílusos, olyan dobalapok bukkannak fel benne, amilyeneket még Bunyós Pityu is szégyellne.
Triada
Egész jó; szintén kissé lakodalomgyanús dob sounddal sajnos.
Sindikat
Kéttagú bűnügyi krónika, géppisztolyozással.
Bangi Hep
Nevezhetnék mondjuk Szájpreszkije Hillnek is magukat.
Jah Division
A nem kimondottan THC-alapú orosz kultúra furcsa hibridje. A marihuánáról énekelnek, de olyan hamisan, mintha tökrészegek volnának. Ráadásul Joy Division-számokat ültetnek át dubra. Pl.: Dub Will Tear Us Apart.
Filip Kirkorov
A hamiskás mosolyú orosz Jacko. A zenéjét nem mertük meghallgatni.
A Milli Vanilli óta történt legnagyobb pop-átverés, a t.a.t.u., a leszbikus lányduó ötlete a gyerekpszichológusból marketing igazgatóvá lett Ivan Sapovalov fejéből pattant ki, amikor egy nap az interneten szörfölve ráeszmélt, hogy a legtöbb letöltést produkáló site-ok a gyerekpornó és tiniszex oldalak.
Kto eta?
Perverz, vagy zseniális? t.a.t.u.: Mindenkit megvezettek © WAN2 |
A dalnak köszönhetően a két lány néhány nap leforgása alatt a figyelem középpontjába került, és az csak hab volt a tortán, hogy a szám botrányos videóklipjét betiltotta az MTV Russia. Mire 2002-ben megjelent 200 km/h in The Wrong Lane című albumuk, már hatalmas sztárok voltak Oroszországban, nem csoda, ha a lemez angol nyelvű verziójának egyik producere már Trevor Horn volt.
A 2003-as eurovíziós dalfesztivál befutóinak számítottak, de mivel Volkova hangszálproblémái miatt nem vett részt a próbákon, a hamisra sikeredett előadásuk miatt csak a harmadikok lettek. Hogy fenntartsák leszbikus imidzsüket, koncertjeik alatt minimum egyszer szenvedélyesen csókolóztak, dalszövegeik és videóklipjeik pedig azt sugallták, hogy leszbikus viszonyt folytatnak egymással. Végül 2003 decemberében Vitalij Manszki A t.A.T.u. anatómiája című dokumentumfilmben kipakoltak: bevallották, hogy nem szeretők, soha nem is voltak, és az egész csak egy marketingfogás volt. Katina elmondta, hogy megtért Istenhez, és bűneit folyamatos gyónással és imádkozással próbálja jóvátenni, Volkova pedig bevallotta, hogy 2003 februárjában átesett egy abortuszon.
Következő lemezüket 2004-re tervezték, amihez Sapovalov még egy reality show-t (t.A.T.u. Podnebesnajában) is leszervezett, melynek során – az Ashlee Simpson-recept szerint – a nézők végigkövethették a számok felvételeit. A lemez azonban csak nem akart elkészülni, és többhónapos vita után a két csaj 2004 tavaszán szakított a menedzsmenttel. Időközben Volkova bejelentette, hogy gyereket vár Pavel Pasa Szidorov karatebajnoktól. Lányuk, Victoria 2004 szeptemberében született meg, de néhány hónappal később a lány szakított az amúgy nős Szidorovval.
Bár Juliának folyamatosan problémája van hangszálaival, Lenának pedig megromlott az egészségi állapota, a t.A.T.u. lányokat látszólag semmi sem tudta eltántorítani attól, hogy elkészítsenek még egy lemezt. A nemrég megjelent Dangerous And Moving albumon 11 új dal hallható, és ott találjuk a vendégművészek sorában Stinget is. Az album első kislemezdalának, az All About Us videójába belepakoltak mindent, ami felháborodásra adhat okot: van benne ittas vezetés, strihelés, nemi erőszak és gyilkosság, de hogy ez mire lesz elég, az majd elválik.
Sto gyélaty?
Sapovalov annyi bőrt húzott le a lányokról, amennyit csak tudott, és az már önmagában is gyanús, hogy bár a t.A.T.u. első lemezéből 10 millió példány fogyott világszerte, Katina még mindig szüleivel lakik Moszkva egyik lakótelepén, Volkovának pedig mindössze egy kétszobás lakásra futotta. Rajtuk kívül másokat is leszedett, például Jelena Kipert, az All The Things She Said és a They’re Not Gonna Get Us számok szerzőjét, aki tavaly pert nyert Sapovalov cége ellen, mert az nem volt hajlandó kifizetni neki a jogdíjakat. De az is igaz, hogy nélküle a t.A.T.u. lányok még mindig a falatnyi lakásban élnének, dideregve a falatnyi szoknyácskáikban. Kérdés, hogy boldogulnak-e a menedzserük nélkül, akinek már új felfedezettje van, a 12 éves Helja.