A versenyhivatal szerint zöldre mosás történhetett, valószínűleg nem 100 százalékban újrahasznosítottak a 100 százalékban újrahasznosítottnak hirdetett műanyag palackok.
Eljárást indított a Szentkirályi, a Coca-Cola és a Fonte Viva ellen a Gazdasági Versenyhivatal, mert ezek a cégek a hivatal szerint valószínűleg megtévesztették a vásárlókat az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett és egyéb kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott, a termék környezeti hatásaira vonatkozó állításokkal. A palackok újrahasznosítottságáról van szó.
- A Fonte Viva Kft. 2022. március 9-től a Fonte Natura ásványvizek címkéin és a terméket népszerűsítő kereskedelmi kommunikációjában pl. a „100% újrahasznosított PET-palackban”, „100% rePET”, „100% rePET palackból palack” szlogeneket alkalmazta;
- a Szentkirályi Magyarország Kft. 2019. november 18-tól a Szentkirályi ásványvizek és ízesített italok címkéin és kereskedelmi kommunikációjában a „Szállj be a körforgásba” körforgásos rendszert hirdette, amelynek keretében a „Gyűjtsd szelektíven!”, „100%-ban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50% rePET” zöld állításokat használt;
- a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca-Cola Company 2020. december 10-től a Naturaqua márkanév alatt forgalmazott ásványvizek és üdítőitalok címkéin és kereskedelmi kommunikációjuk során a „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET-palack vagyok”, „100%-ban újrahasznosítható”, valamint az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal és a kereskedelmi kommunikáció képi megjelenítésével operált.
A fentiekkel a vállalkozások a GVH szerint valószínűsíthetően zöldre mosást – greenwashingot – követtek el, vagyis környezetkímélőbbnek tüntették fel az adott palackokat, mint amilyenek valójában. A versenyhivatal gyanúja szerint a kiemelt reklámállítások feltehetően megalapozatlanok, a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal.
A GVH vizsgálatának megindulása még nem jelenti azt, hogy a cégek tényleg hazudtak a reklámjaikban a palackokról. A vizsgálatok lefolytatására biztosított időtartam három hónap, ez indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
„Könyörgöm, higgyétek el, hogy igaz!” – jéghideg dühvel örökítette meg a koncentrációs táborokat Lee Miller fotós
Kate Winslet főszereplésével film készült a modellből lett haditudósító, Lee Miller életéről, aki a frontról és a koncentrációs táborokról is tudósított, odanézett, amikor mindenki más elkapta a tekintetét.