Zhvg hvg.hu 2024. augusztus. 12. 11:17

Hazudhatott a PET-palackokról a Szentkirályi, a Coca-Cola és a Fonte Viva, eljárást indított a GVH

A versenyhivatal szerint zöldre mosás történhetett, valószínűleg nem 100 százalékban újrahasznosítottak a 100 százalékban újrahasznosítottnak hirdetett műanyag palackok.

Eljárást indított a Szentkirályi, a Coca-Cola és a Fonte Viva ellen a Gazdasági Versenyhivatal, mert ezek a cégek a hivatal szerint valószínűleg megtévesztették a vásárlókat az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett és egyéb kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott, a termék környezeti hatásaira vonatkozó állításokkal. A palackok újrahasznosítottságáról van szó.

  • A Fonte Viva Kft. 2022. március 9-től a Fonte Natura ásványvizek címkéin és a terméket népszerűsítő kereskedelmi kommunikációjában pl. a „100% újrahasznosított PET-palackban”, „100% rePET”, „100% rePET palackból palack” szlogeneket alkalmazta;
  • a Szentkirályi Magyarország Kft. 2019. november 18-tól a Szentkirályi ásványvizek és ízesített italok címkéin és kereskedelmi kommunikációjában a „Szállj be a körforgásba” körforgásos rendszert hirdette, amelynek keretében a „Gyűjtsd szelektíven!”, „100%-ban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50% rePET” zöld állításokat használt;
  • a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca-Cola Company 2020. december 10-től a Naturaqua márkanév alatt forgalmazott ásványvizek és üdítőitalok címkéin és kereskedelmi kommunikációjuk során a „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET-palack vagyok”, „100%-ban újrahasznosítható”, valamint az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal és a kereskedelmi kommunikáció képi megjelenítésével operált.

A fentiekkel a vállalkozások a GVH szerint valószínűsíthetően zöldre mosást – greenwashingot – követtek el, vagyis környezetkímélőbbnek tüntették fel az adott palackokat, mint amilyenek valójában. A versenyhivatal gyanúja szerint a kiemelt reklámállítások feltehetően megalapozatlanok, a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal.

A GVH vizsgálatának megindulása még nem jelenti azt, hogy a cégek tényleg hazudtak a reklámjaikban a palackokról. A vizsgálatok lefolytatására biztosított időtartam három hónap, ez indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

tudatos mindennapok
Hirdetés