Zhvg Tiszai Balázs 2024. január. 11. 15:37

Megérkezett Európába az igazi tél, húszik lövik az egyik LNG-útvonalat – miért nem robbannak fel a gázárak?

Tiszai Balázs
Szerzőnk Tiszai Balázs

Alaposan feltöltött gáztárolókkal fordultunk rá az idei télre, de ez csak az egyik olyan tényező, mely stabilizálja a piacot.

Az új év érkeztével rárúgta az ajtót Európára a tél. Január második hetére nálunk is jócskán fagypont alá süllyedt az éjjeli hőmérséklet, miközben a nappali csúcs sem megy sokkal 0 Celsius-fok fölé, de Észak-Európába már egy héttel korábban megérkezett az évszaknak megfelelő, az itteninél sokkal keményebb hideg. Finnország északi részén például mínusz 44,3 fokot is mértek.

A lehűlésre a lakosság természetesen intenzívebb fűtéssel reagál, a tőzsdei gázárak pedig alap esetben ekkor szoktak megindulni felfelé. Mindezzel egyidőben a vörös-tengeri helyzet sem csitul, húszi lázadók továbbra is veszélyeztetik azt a vízi útvonalat, melyet konténerhajók mellett olaj- és cseppfolyósgáz-szállító tankerek is használnak Európa felé tartva. Ez a bizonytalanság logikusan szintén felverné az árakat - azokkal azonban eddig mégsem történt semmi extrém.

A kontinensen irányadó holland gáztőzsde árai ugyan január 3-4-5-én folyamatosan emelkedtek, az azonnali piacon 30,5 euró per megawattóráról 34,5-re szöktek fel, azóta viszont kisebb kilengésektől eltekintve megint csökkenést látunk: a cikk írásakor ismét nagyjából 30,5 euró a gázár.

Tudjuk, hogy Európa az orosz-ukrán háború következményei miatt tavaly kiemelkedően komolyan vette a télire való gázbetárolást, gyakorlatilag minden állam rekordkészletekkel várta az évszak beköszöntét. Ez persze segít stabilizálni az árakat, de a mostani piaci nyugalomhoz ennél fajsúlyosabb tényezők is hozzájárulnak.

Lassul a világ

„Fontos tényező, hogy hogyan áll éppen a világgazdaság, és különösen fontos az ázsiai gazdaságok növekedése, mert Európa Ázsiával fut versenyt az LNG-szállítmányokért"

– magyarázta lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázpiaci elemzője.

Az LNG azután vált kulcsfontosságúvá Európában, hogy a kontinens java levált az orosz gázról, a hagyományosan jóval több cseppfolyósgázt vásárló Ázsia így erős vetélytársat kapott a piacon. Most viszont nagyon úgy néz ki, hogy az ipari termelés jelenleg mindkét kontinensen szakad, sokkal kevesebb gázra van szüksége a gazdaságoknak, és ez az elsődleges oka annak, hogy – bár több tényező is adott lenne hozzá – nem mennek fel Európában a gázárak.

Pletsernek az ázsiai beszakadást az OMV is megerősítette. A társaságnak van Közel-Keleten olyan petrolkémiai létesítménye, mely az ázsiai piacokra termel. Pletsernek az OMV-s forrásai arról panaszkodtak, hogy ott még jobban beesett a marzs, mint Európában. „Kínában pedig nem infláció, hanem defláció van, lassan már egy éve" – mutatott rá az Erste elemzője. Ez mind az LNG-kereslet gyengélkedését hozza magával.

Katar hazárdjátéka is segít

Hiába repkednek a rakéták a Vörös-tengeren, a Bloomberg szerint a katari LNG-hajók a húszi támadások ellenére továbbra is a Szuezi-csatornán hozzák be Európába a szállítmányaikat. Más keleti országok kereskedői viszont már nem ennyire vakmerőek, és a rövidebb, bejáratott út helyett inkább Afrikát megkerülve hajóznak Európa felé.

Csak médiaattrakció vagy egy újabb háború előszele a Vörös-tengerre küldött iráni romboló?

Tovább támadják a kereskedőhajókat a jemeni húszi lázadók, és miután az USA a legénységgel együtt három csónakjukat megsemmisítette, Irán átküldött egy hadihajót a Báb el-Mandeb szoroson. A feszültség miatt a Vörös-tenger helyett inkább Afrikát megkerülve közlekedik már a konténerszállító hajók fele. Nőnek az árak, nőnek a kockázatok, és ha a konfliktus elhúzódik, azt akár Európa dízelellátása is megszenvedheti.

A Jóreménység-foka kanyar jelentős pluszköltségei viszont egyelőre mégsem jelentek meg az LNG árazásában. Ennek valószínűleg az az oka, hogy Európát Keletről túlnyomórészt Katar látja el cseppfolyós gázzal, míg a távol-keleti régió nagy LNG-államai, Ausztrália és Malajzia az ázsiai piacokra szállítanak. Pletser szerint tőlük nagyon minimális mennyiség érkezhet ide. Így viszont, míg a katari transzport-számlák nem híznak, addig az LNG-áraknak sem kell.

Idén és a következő két évben Pletser szerint komolyan fel fog lendülni az amerikai LNG-termelés. Több mint megduplázzák a kapacitásukat, ami meghatározó lesz az árak alakulásánál. De az USA-ban is a gazdasági aktivitás lesz a döntő: márciusban már kamatvágást várnak az amerikai jegybank szerepét betöltő Fedtől. De Pletser szerint, amíg a rövidtávú kamatok 5 százalékosak vagy afölöttiek, addig ez az ipari tevékenységet masszívan vissza fogja fogni a világban.

Eközben az ázsiai LNG-árak is mennek lefelé, részben a gazdasági aktivitás már említett lassulása miatt, részben pedig azért, mert Ázsiában is viszonylag magas a betároltsági szint, részben pedig azért, mert elég enyhe az időjárás. Az aktuális előrejelzések szerint egyébként februárra már Európában is enyhülés várható.

tudatos mindennapok
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.