Zhvg hvg.hu 2023. május. 04. 17:57

A férfiaknál másfélszer több nő folytat azért speciális étrendet, mert egészségesebben szeretne élni

A megkérdezettek negyede fogyni is szeretne.

Egyre több magyar követ vegetáriánus vagy tejmentes étrendet, azonban a többség még mindig egyértelműen a hagyományokat részesíti előnyben: tízből hét magyar nem követ semmilyen speciális étrendet – derül ki a Violife megrendelésére elvégzett országos kutatásból.

Az eredmények alapján laktóz- vagy tejmentesen csupán a megkérdezettek 5, gluténmentesen pedig 3%-a étkezik, és ugyanennyien vallották magukat vegetáriánusnak vagy vegánnak. A megkérdezettek tizede olyan diétát folytat, amellyel elkerülheti azokat az élelmiszereket, amelyekre allergiás vagy érzékeny, 6% pedig igyekszik csökkenteni tejtermék-, ill. húsfogyasztását.

A felmérés eredményei alapján kétszer annyi nő étkezik laktóz- vagy tejmentesen, mint férfi. Ennek Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országok Szövetségének elnöke szerint az lehet az oka, hogy

a nőket egyfajta megelőző szemléletmód jobban jellemzi, míg a férfiak még panaszokkal is kevésbé gyakran fordulnak szakemberhez.

Azok, akik speciális diétát követnek, változatos okokból teszik ezt: tízből négyen azért, mert egészségesebben szeretnének élni, de hasonló nagyságú azok tábora is, akik ételallergia vagy érzékenység miatt váltottak étrendet. Utóbbinál is jelentős a nemek közötti differencia: másfélszer több nő érintett, mint férfi.

A megkérdezettek negyede fogyni is szeretne, minden ötödik válaszadó pedig a környezeti lábnyomát szeretné csökkenteni a megfelelő élelmiszerek kiválasztásával, tizedük pedig az állatjóléti szempontokat tartja szem előtt.

A válaszadók az állati eredetű élelmiszerek közül a leggyakrabban a vajat helyettesítik növényi eredetű termékkel: 10-ből 8-an több-kevesebb rendszerességgel választják a margarint a vaj helyett. Mára a növényi tejalternatívák népszerűek, minden második fogyasztó él ezzel a lehetőséggel, bár a napi fogyasztók aránya így is csak 5%.

Így tehát van kereslet a piacon az alternatív termékekre, ezt kihasználva az Upfieldhez tartozó Violife márka nyolcféle sajt alternatívát kínál: „ezek a termékek nem tartalmaznak tejet, tartósítószert, laktózt, glutént, dióféléket és szóját sem, így számos speciális étrendbe beilleszthetők" – mondta Vincze Renáta, az Upfield regionális marketingigazgatója.

 

tudatos mindennapok
Hirdetés