Az autógyártók szerint túl nagy terhet róna rájuk a gyors átállás.
Alig tette közzé Brüsszel a maga 12 pontos ambiciózus zöld tervét, a Fit for 55-t, máris reagáltak az autógyártók és a repülőtársaságok. Szerintük nem lehet elérni a zéró szén-dioxid-kibocsátást ezen a téren 2035-ig.
"Minden opciót ki kell használnunk a karbonsemlegesség felé tartó úton: a nagyon hatékony belső égésű motorokat, a hibrideket és a hidrogén meghajtású járműveket is" – írja az Európai Autógyártók szervezetének (ACEA) közleménye. A párizsi Le Monde ennek kapcsán megjegyzi, hogy Brüsszel 2035-re nemcsak a benzines és dízeljárműveket tiltaná be, de a hibrideket is. Jelenleg ugyanis csakis az elektromos járművek felelnek meg a szigorú előírásoknak.
"Mi azt kérjük az Európai Unió intézményeitől, hogy ne tegyenek kötelezővé egy speciális technológiát, és ne tiltsanak be másokat, ehelyett inkább az innovációra koncentráljanak" – írja Oliver Zipse, a BMW igazgatóságának elnöke, aki egyben az ACEA élén is áll. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyors áttérés az elektromos autókra túl nagy terhet róna az egész autóiparra Európában.
"A légiforgalomnak nincs szüksége büntetőintézkedésekre" – ebben a szellemben a légitársaságok nemzetközi szervezete, az IATA is elveti Brüsszelnek azt az elképzelését, hogy megadóztassák a kerozint.
"Kontraproduktív lenne az unión belüli légi utakon felhasznált kerozin fokozatos megadóztatása" – állítja a IATA, amelynek vezetője, Willie Walsh kifejtette: elköteleztük magunkat a fokozatos karbonsemlegesség mellett, de ehhez nekünk az kell, hogy a kormányok konstruktív terveket dolgozzanak ki arra, hogy újfajta üzemanyagot (SAF) használhassunk. Ezenkívül arra hívta fel Brüsszel figyelmét, hogy az egységes európai légtér nagyban hozzájárulna ahhoz, hogy csökkenjen a repülőgépek szén-dioxid kibocsátása.
Jelenleg a kerozin teljesen adómentes – magyarázza a helyzetet a Le Monde. Ezt 10 év alatt fokozatosan kívánja megadóztatni Brüsszel. Párhuzamosan pedig bevezetni a bioüzemanyagot a légi közlekedésbe, hogy ezzel nagy lépést tegyenek előre a karbonsemlegesség felé.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal
Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.