Zhvg Dobos Emese 2020. október. 27. 17:58

Túl sok energiát termelt otthon? Így kereskedhet vele

Dobos Emese
Szerzőnk Dobos Emese

Az energiatermelés egyre inkább jelenti azt, hogy sok kis szereplő vesz részt benne, legyen szó cégekről, de akár a lakosságról. A szabályozók azonban a jelek szerint korántsem azt tűzték ki célul, hogy ez könnyen meg is valósuljon.

Zhvg
Friss cikkek a témában

Amíg korábban nagy erőművek látták el a fogyasztókat villamos energiával, ez mostanra megváltozott – ez tekinthető a 21. század talán legnagyobb energetikai változásának. A cél így nemcsak az, hogy minél jobban kihasználjuk a megújuló forrásokat, hanem az is, hogy minél több kis erőművel, egy decentralizáltabb, rugalmas rendszert építsünk ki.

Bár a magyar kormány klímatörvényét a zöld szervezetek nem találták kielégítőnek, azt a szálát előremutatónak tartották, amely a közösségi energiatermelés erősítéséről szólt. Hogy mit is jelent a közösségi energia? Lehetővé teszi, hogy akár a lakosok, akár a közösségi fogyasztók is aktív energiatermelővé váljanak. Nyugat-Európában már elterjedt, keletebbre most terjedne, hogy közösségek nap- és szélerőművekkel saját maguknak állítják elő az energiát, és ha többet termelnek, mint amennyit felhasználnak, a felesleggel akár kereskedhetnek is. Kovács Bence, a Magyar Természetvédők Szövetségének (MTVSZ) közösségi energia programvezetője azonban korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy minden azon áll vagy bukik, a jogszabályok mit engednek majd meg az energiatermelővé és -kereskedővé avanzsált napelem-tulajdonosoknak.

Bár az EU által elfogadott megújuló energia irányelvet (RED) és az elektromos energia piaci irányelvét (EMD) még van egy kis idő átültetni a hazai jogalkotásba, a hazai szabályozás körül egyelőre több a kérdőjel, mint a pont. A magyar kormánynak közösségi energia célja is van: a Nemzeti Energia Stratégia (NES) azt tűzte ki, hogy 2030-ra mind a 175 járásban legyen legalább egy működő megújulóenergia-közösség.

„Mindkét irányelv rendelkezik azonban arról, hogy a megújuló energiát egyénileg vagy közösen termelő fogyasztókat, energiaközösségeket nem érheti hátrányos megkülönböztetés más piaci szereplőkkel szemben, sőt a RED egyik pontja egy támogató keret létrehozását is előírja” – összegzi Kovács Bence. Az MTVSZ-nek 2013 óta van már közösségi energia programja: ennek keretében nem csak itthon folytatnak szemléletformáló és mentortevékenységet, de az európai közösségi energiakoalícióban is részt vesznek.

Bár a 2020 januárjában elfogadott Nemzeti Energia- és Klímatervnek (NEKT) tartalmaznia kellene a fenti támogató keretre vonatkozó terveket, a NEKT-ben nagyon kevés konkrétum szerepel erről. A szakértő szerint számos kritikus pont van jelenleg a hazai energiaközösségek körül: „Az egyik kérdés, hogy megmaradhat-e egy aktív fogyasztó joga az egyetemes szolgáltatáshoz, azaz ha éppen többet fogyasztana, mint amennyit termel, akkor egy magánfogyasztó a rezsicsökkentett egyetemes szolgáltatás árán veheti-e meg az áramot vagy sem” – magyarázza.

Kitér arra is, hogy jelenleg a Háztartási Méretű Kiserőművek (HMKE-k) egy ún. éves szaldós elszámolással termelhetnek és fogyaszthatnak áramot: ez azt jelenti, hogy éves szinten nézik meg, mennyit termeltek, illetve fogyasztottak. Ez az elszámolási rendszer, amelyben a HMKE tulajdonosok ingyen „tárolhatják” a hálózatba táplált megújuló energiájukat, 2023 végéig tart.

Jelenleg ugyanis az éves szaldós elszámolással, ha valaki többet fogyaszt, ugyanazt az árat kell a különbözetért fizetnie, mint más hasonló fogyasztónak. „Ha többet termel éves szinten, mint amennyit fogyaszt, akkor viszont a rendszerhasználati díjjal csökkentett kevesebb, mint fele áron adhatja el az áramot (ha számlaképes), ami így 20 forint alatti összeget jelent, ráadásul adózási kérdéseket is felvet ez a bevétel” – mondja Kovács Bence. Ugyanakkor hozzáteszi: „A jelenleg egységes rendszerhasználati díj nem veszi figyelembe, hogy a betáplált áramot helyben, a kisfeszültségű hálózaton belül vagy az ország más pontján fogyasztották-e el. Ennek azért van jelentősége, mert a helyben elfogyasztott áram sokkal kisebb költséggel jár, csak az elosztóhálózatot veszi igénybe, az országos átviteli hálózatot nem, így a valós költségek esetén alacsonyabb rendszerhasználati díjat kellene a kisfeszültségi hálózaton belül elfogyasztott áramért felszámolni. Ha ezt a számítást a MEKH elvégezné és a díjakban érvényesítené, az megnyitná az utat a megújulóenergia-közösségek előtt, ráadásul ezzel az elosztó hálózat üzemeltetőnek is megtérülne a költsége” – mondja.

Emiatt sem tartják (elég) jónak a jelenlegi, egyéni szaldós elszámolási rendszert, mert az nem fizetteti meg a rendszerhasználat tényleges költségeit, és nem ösztönzi a fogyasztót sem arra, hogy fogyasztását a termeléshez igazítsa, ezzel csökkentve a hálózat terhelését. Ehelyett azt tartaná megoldásnak, ha az otthoni kis naperőművekre járna vissza nem térítendő támogatás is, ahogy már beharangozták: bár az új rendszerben a rezsiköltség-csökkenés kisebb lenne, de a beruházási költség is kevesebb, így többek számára válhat elérhetővé.

Ausztriában például már egy online platform teszi lehetővé a megújulóenergia-termelők számára, hogy a termelt áramot közvetlenül saját közösségük, barátok és szomszédok számára értékesítsék, tisztességes áron. Az OurPower-ön keresztül ráadásul minden érdeklődő 3 kattintással megtudhatja, honnan származik energiája és hová kerül a pénze. A belga EcoPower keretén belül pedig lakosok nyújtanak energiát lakosoknak: az energiaszövetkezet mára 50 ezer otthont lát el megújuló energiával.

A hazai jogszabályok azonban egyelőre nem csak a lakosokat, de a cégeket sem támogatják teljes mellszélességgel abban, hogy kereskedjenek az általuk megtermelt megújuló energiával. Az egyik leglényegesebb változás ezen a téren a KÁT, vagyis a Kötelező Átvételi rendszer, ami idén április 1-től módosult. Hogy ez hogy érinti a naperőműtulajdonosokat? „Ez a módosítás nagyon komoly többlet terhet ró az időjárásfüggő megújuló energiaforrást hasznosító villamosenergia-termelőkre. A közeljövőben tervezett újabb, szintén a kiegyenlítő energia elszámolását érintő jogszabály módosítás azonban várhatóan még tovább fokozza a nap- és szélerőművek terheit” – figyelmeztet Luczay Péter, az Alteo Nyrt. termelés és kockázatmenedzsmentért felelős vezérigazgató-helyettese. A változtatás a megújulók közül is kifejezetten az időjárásfüggő termelőket (azaz a nap- és szélerőműveket) érinti hátrányosan, a termelést ugyanis nem egyszerű megjósolni: úgy termelnek, ahogyan süt a nap, vagy ahogyan fúj a szél.

Magyarországon jelenleg a KÁT mérlegkörben összesen körülbelül 2000 nap- és 16 szélerőmű(park) van: a menetrendezési szolgáltatás iránti kereslet pedig párhuzamosan nő azzal, hogy egyre nagyobb arányban nyerjük majd az energiát megújuló forrásokból.

„Eddig a menetrendezett (prognosztizált) termeléstől való eltérés következményei nem voltak igazán jelentősek. Április 1-je előtt a rendszer még lényegesen toleránsabb volt az időjárásfüggő megújuló energiaforrást hasznosító erőművek természetes menetrendezési (termelés előrejelzési) pontatlanságával szemben. Nem is az a baj, hogy a termelőknek felelniük kell az okozott kiegyenlítetlenségért, hanem az, hogy egyszerűen nem erre szerződtek. A beruházási döntések meghozatalakor a kiegyenlítési költségeket a KÁT rendszernek kellett állnia, annak termelőkre való továbbhárításáról szó sem volt” – mutat rá a szakértő. Épp ezért nagy segítség a cégeknek az Alteo cégcsoport Sinergy márkanév alatt kínált szolgáltatása: a KÁT jogosult termelőt fix havi díj ellenében teljes mértékben mentesíti a szabályozási pótdíj fizetési kötelezettség alól, ellátják a kapcsolódó ügyviteli és adminisztrációs feladatokat is.

Azonban nem csak a növekvő adminisztrációs terhekről van szó az igazgató szerint. „A jogszabályi környezetváltozás dinamikájának fokozása ebben a környezetben sem tűnik szerencsés stratégiának, ugyanis ez a jövőre nézve a beruházói oldalon könnyen az alkalmazott kockázati felárak emelkedését generálhatja. Ez összességében magasabb költségű megújuló alapú villamosenergia-termelést eredményezhet, amit – a jelen piaci modell szerint, még ha nem is közvetlenül a lakossági, de akkor is – a villamosenergia fogyasztóknak kell valamilyen formában megfizetniük.”

Az írás az Alteo Nyrt. és a hvg.hu együttműködése keretében készült.

tudatos mindennapok
Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.