Az amerikai választásoknál nincs bonyolultabb, hosszabb és költségesebb, pedig lényegében csak két párt versenyez egymással. A Fehér Házba nem feltétlenül az költözik be, aki a legtöbb szavazatot gyűjti. A képviselő- és szenátorjelölteket nem a pártjuk választja ki, előválasztáson kell kiharcolni a lehetőséget. A kampányokba ölhető pénz előtt nincs korlát. Szavazni nemcsak a kijelölt napon lehet, hanem hetekkel előtte is. És ahhoz, hogy valaki elnök legyen, nem egy választást kell nyerni, hanem 51 kisebbet. Magyarázatok és érdekességek.
Miért éppen kedd?
Az első amerikai elnökválasztást 1788 és 1789 fordulóján tartották, nem volt kétség, hogy a függetlenségi háború fővezére, George Washington nyer, akit az elektorok egyhangúan meg is szavaztak. A voksolás idejét az első 13 állam maga dönthette el. Általában bő egy hónapon belül jelölhették ki az időpontot, de egy technológiai újdonság miatt 1845-ben egyetlen napot határozott meg a washingtoni kongresszus, amelyen előbb az elnök- majd idővel a többi választást is megrendezték.
Samuel Morse 1843-ban feltalálta a pontokból és vonalakból álló jelrendszert használó elektromágneses távírót, és felmerült a veszélye annak, hogy a korábban szavazó államok eredménye eljuthat a később voksolókhoz, és befolyásolhatja az ottani esélyeket. Törvényben rögzítették, hogy az egész országban ugyanazon a napon, a november első hétfőjét követő kedden kell az urnákhoz szólítani a választópolgárokat.
Az időpont magyarázata az, hogy abban az időben az USA vallásos agrárország volt, ahol a fő közlekedési eszköznek a ló számított. November elején a nagy mezőgazdasági munkák lezárultak, megtörtént a betakarítás, az idő viszont még enyhe volt. Vasárnap nem lehetett szavazni, mert az az istentisztelet napja volt, szerda pedig azért nem, mert aznap tartották a piacot. Mivel a szavazás helyére eljutás akár egy napot is igénybe vett, nem jöhetett szóba a hétfő és a csütörtök sem. És minthogy a voksolást még szerda előtt meg akarták ejteni, így maradt a kedd, ám ha az november 1-jére esett, az a mindenszentek napja miatt nem volt jó. Így lett a november első hétfőjét követő kedd, ami 2-a és 8-a közé eshet.
Miért nem csak kedd?
Kezdettől vita övezte a keddi napot, és még többen kifogásolták, hogy hétköznap kell elmenni szavazni, miután az USA ipari országgá vált. Csak néhány állam nyilvánította szabadnappá, mások előírták a munkaadóknak, hogy arra a pár órára el kell engedniük az alkalmazottaikat.
Az 1992-es kongresszusi és elnökválasztáson még a szavazók több mint 90 százaléka november 3-án adta le a voksát. Történészek szerint az első, levélben leadott szavazatot már az 1792-es massachusettsi kormányzóválasztáson megszámolták. Az állam York megyében engedélyezte ezt a módszert, mert az ott élők indiánok támadásától tartottak.
Elnökválasztásra 1864-től adhattak le levélben szavazatot, méghozzá a polgárháborúban a déli konföderáció ellen küzdő unionista katonák, ekkor ugyanis minden voksra szükség volt, hogy a republikánus Abraham Lincoln nyerjen. A második világháború után a postai szavazás lehetőségét adták meg azoknak, akik igazolni tudták, hogy a választás napján távol lesznek a választókörzetüktől vagy a betegségük akadályozza a személyes megjelenésüket, de ez nem játszott jelentős szerepet.
Ma már minden államban, illetve a fővárosban, Washingtonban lehetséges postai úton leadni a voksot, 27 államban (és Washingtonban) ennek kérését meg sem kell indokolni, és néhány államban a választási névjegyzékben szereplőknek automatikusan kiküldik a szavazólapokat. Az ezredforduló óta mind több államban személyesen is le lehet adni a voksot a választás napja előtt. Erre legalább 4 és legfeljebb 50 nappal a választás előtt van lehetőség, általában hétvégén, és ugyanabban a felkészített szavazóhelyiségben. Már csak három állam maradt – Alabama, Mississippi és New Hampshire –, ahol sem személyesen, sem indok nélkül levélben nem lehet korábban szavazni. Az egyes államok eltérően szabályozzák, meddig kell beérkezni a postai voksoknak – de általában a választás napjával bezárólag –, s mikor lehet azok számolását megkezdeni.
Az előzetes postai szavazásnak nagy szerepe volt 2020-ban, amikor a koronavírus-járvány miatt korlátozások voltak életben. A voksok 46 százaléka ilyen módon érkezett, 26 százalék volt az előzetes személyes szavazás, és mindössze 28 százalék a november 3-án leadott. Az idei arányok még nem tudhatóak, de a hétvégi adatok alapján már több mint 70 millióan éltek az állampolgári jogukkal.
Ki szavazhat?
Az 1971-ben elfogadott 29. alkotmánymódosítás vitte le a választásra jogosultság korhatárát 21-ről 18 évre. Ez azért történt meg, mert a vietnámi háborúba rengeteg 18 és 21 év közti fiatalt hívtak be, és mozgalom indult, hogy ha a harcra alkalmasak ilyen korban, akkor jár nekik a választás lehetősége is (old enough to fight, old enough to vote).
Az alapító atyák idején csak a fehér férfiak szavazhattak, s a rabszolga-felszabadítás után ez elvileg az afroamerikaiaknak is járt, ám a déli államokban a részvételüket írás-olvasási teszthez és az adóbefizetési kötelezettségük teljesítéséhez kötötték, és az is előfordult, hogy fizikailag akadályozták őket a voksolásban. A megkülönböztetés nélküli általános szavazati jogot végül 1965-ben törvényben mondták ki. A nőknek az 1919-ben a kongresszus által elfogadott és az államok által 1920-ban ratifikált 19. alkotmánymódosítással adták meg a szavazati jogot. 1996-ban törvény rögzítette, hogy ha valaki nem amerikai állampolgárként elnökre és a kongresszus tagjaira szavaz, az szövetségi bűncselekményt követ el, amiért pénzbírság és egy évig terjedő börtön jár.
Eltérően Magyarországtól, az USA-ban előzetesen regisztrálni kell ahhoz, hogy valaki szavazhasson, ezt a választási irodákban, illetve a jogosítványt és a forgalmit kiállító hivatalokban (Department of Motor Vehicles) tehetik meg, de újabban lehetőség van online is elintézni. A regisztrációnál jelezni kell, hogy valaki republikánus, demokrata vagy más párti szavazónak, esetleg függetlennek tartja magát. Ennek az előválasztások során van jelentősége, mert a legtöbb állam csak az adott pártra regisztráltaknak engedi meg, hogy a párt egymással versengő elnök-, képviselő- és szenátorjelöltjeire szavazzon.
21 állam fényképes igazolványt kér a választópolgártól a voksoláskor. Mivel az USA-ban nincs személyi igazolvány, ez lehet jogosítvány vagy bármilyen kormányzati fényképes dokumentum, például veteránigazolvány. 15 állam megelégszik azzal, ha valaki bemutat egy nevére szóló bankszámlakivonatot vagy közüzemi számlát, másutt a regisztrációs adatbázisban lévő aláírásukat hasonlítják össze a szavazói íven szereplővel. A szavazati jogot minden állam megvonja a szövetségi bűncselekmény miatt börtönben ülőktől, és sok helyen a próbaidőre szabadon engedettektől is.
Ki választható?
Az amerikai alkotmány alapján a képviselői poszthoz a 25., a szenátorihoz a 30. életévet kell betölteni. De nem a novemberi választás, hanem a januári hivatalba lépés napján, így lehetett például 1973-tól szenátor az 1972-es választáson Delaware államban győztes, 1942. november 20-án született Joe Biden.
Az elnöki poszt betöltéséhez az alkotmány három feltételt szab: a politikus legyen legalább 35 éves, szülessen az USA területén, és éljen legalább 14 éve az országban. A második feltétel diszkvalifikálta például az osztrák születésű Arnold Schwarzeneggert, akit sokan szívesen láttak volna a Fehér Házban, de be kellett érnie azzal, hogy Kalifornia sikeres republikánus kormányzója lehetett. Képviselő és szenátor ugyanis lehet külföldi születésű, ha már amerikai állampolgár.
A feltételek között nem szerepel a büntetlen előélet, vagyis Donald Trumpot nem akadályozza, hogy néhány hónapja egy New York-i bíróság bűnösnek találta a Stormy Daniels művésznevű pornószínésznőnek kifizetett hallgatási pénz ügyében. Kampányolni pedig a börtönből is lehet, ahogyan tette 1920-ban a szocialista Eugene Debs, aki – bár az első világháborúba belépés és a sorkatonaság ellenzése miatt hazaárulásért 1918-ban tíz évre ítélték – 919 799 vokssal megszerezte a szavazatok 3,4 százalékát.
Választási szabályok és toborzási lehetőségek
Az USA-ban nincs egységes szabályozás a választások lebonyolítására, azokat az 50 állam és Washington maga alkotja meg, beleértve azt is, milyen módon adják le a voksot, hogyan nézzen ki a szavazócédula.
Nincs központi választási hatóság sem, ezért 1848 óta az Associated Press (AP) összesíti a választókerületekből beérkező adatokat, és a nagy tévétársaságok ez alapján ítélik oda az egyik vagy másik elnökjelöltnek az adott államot. Ezzel nem kell megvárni az összes voks megszámolását, ha kellő feldolgozottság mellett biztosan megjósolható a végeredmény.
Az USA-ban nincsen kampánycsend, ehelyett a választási helyszíneken bizonyos távolságon belül tilos a pártpolitikai aktivitás. Az aktivisták felajánlhatják, hogy elviszik pártjuk nehezebben mozgó szavazóit a választási helyszínre – az azonosításukban segít a regisztráláskor kitöltött pártszimpátia és a már leszavazottak névsorának összevetése –, de szigorúan megbüntetik, ha azt is megmondják nekik, kire voksoljanak. A levélben szavazás terjedésével mind több helyen lehetőség van arra is, hogy egyalaki összegyűjtse a közösségében a kitöltött, aláírással hitelesített és borítékba zárt szavazólapokat (ballot harvesting).
Az egyházaknak szigorúan tilos jelöltek mellett kampányolni, de ezt megtehetik ügyekkel, akár a szószékről is. Az előzetes személyes szavazás lehetőségének kiszélesítésével a vasárnapi istentiszteletről a gyülekezet tagjai együtt mehetnek választani (souls to the polls), ez főleg az afroamerikaiakra jellemző.
Elektorok
Eltérően más országoktól, az USA-ban nem közvetlenül választják az elnököt, hanem az úgynevezett elektori kollégium útján, amit az alkotmány hozott létre. Minden államnak annyi elektora van, amennyi a washingtoni képviselőinek és a szenátorainak a száma.
Ez változhat, mert a tízévente tartott népszámlálások után, a lélekszám csökkenésének vagy növekedésének megfelelően módosítanak a 435 fős képviselőházban elosztott mandátumokon. Így lett például 2020 után a legfontosabb billegő államnak tartott Pennsylvaniának 20 helyett 19 elektora.
A szövetségi területnek számító Washington az 1961-ben életbe lépett 23. alkotmánymódosítással kapta meg a minimális számú elektort, ami három. Ennyi jár a legkisebb népességű államoknak – Alaszka, Delaware, Dél-Dakota, Észak-Dakota, Vermont és Wyoming –, amelyeknek mindössze egy képviselője, de két szenátora van.
A rendszert ez a videó is elmagyarázza:
A lakosságarányosan járó képviselők és a mindenkinek egységesen járó két szenátor okozta kiegyensúlyozatlanság eredményezte azt, hogy az USA történetében már háromszor fordult elő, hogy aki az országosan leadott szavazatokban nyert, az vesztett az elektori kollégiumban, s ezért nem lehetett elnök. Mindhárman demokraták voltak, 1888-ban Grover Cleveland, 2000-ben Al Gore és 2016-ban Hillary Clinton, Trumppal szemben. (1876-ban a szintén demokrata Samuel J. Tilden piszkos politikai alkuval maradt alul az elektori kollégiumban.)
Nem csoda, hogy a demokraták – akik szerint a rendszer a kisebb, republikánusokat választó államok súlyát felértékeli – szeretnék elérni az elektori kollégium megszüntetését, hogy az lehessen az ország elnöke, aki az egész országban a legtöbb szavazatot gyűjtötte. A stabilan republikánus Alaszkának például minden 244 463 lakosa után jut egy elektor, míg a megbízhatóan demokrata New York államnak 721 473 után. Ehhez azonban alkotmányt kellene módosítani – amihez a kongresszus kétharmadának és az államok háromnegyedének a jóváhagyása szükséges –, vagy legalább elérni, hogy az elektorokat ne a győztes mindent visz elven osszák szét az egyes államokban, hanem legalább részben a kongresszusi választókörzetekben elért eredmény alapján, ahogyan Maine és Nebraska teszi.
Kék és piros
Aki követi a kampányt, s látott már választási éjszakát, tudja, hogy a republikánusok színe a piros, a demokratáké pedig a kék – mindkettő ott a nemzeti zászlóban –, de kezdetben ez éppen fordítva volt. Az NBC tévétársaság 1976-ban találta ki, hogy a stúdióban színekkel jelöli azt az államot, amit a republikánus vagy a demokrata elnökjelölt húzott be. Erre az adta a lehetőséget, hogy tömegesen terjedni kezdtek a színes tévék. A republikánus Gerald Fordnak a kék államokat adták, s a végül győztes demokrata Jimmy Carter államai pirosban pompáztak.
A visszaemlékezések szerint az NBC azért választotta ezt a megoszlást, mert a másik nagy angolszász demokráciában, Nagy-Britanniában a konzervatívoké volt a kék és a baloldali Munkáspárté a piros, és ez szerintük megfelelt a republikánus–demokrata viszonylatban is. A következő elnökválasztásokon a tévétársaságok összevissza használták a két színt, amelyek 2000-ben rögződtek a maira. Ehhez persze az is kellett, hogy az amerikaiak a képernyő elé tapadva figyeljék, hogyan oszlanak meg a piros és kék államok a republikánus George W. Bush és a demokrata Al Gore között, s hogy az elektori kollégiumban aratott győzelem kulcsa, Florida végül milyen színt kap. Ez a november 7-ei választás után csak december 12-én dőlt el, amikor a legfelső bíróság alkotmányos aggályokra hivatkozva leállította a szavazatok újraszámlálást, s az utolsó érvényes eredmény azt mutatta, hogy Bush 537 vokssal nyert a Floridában leadott csaknem hatmillióból.