Világ MTI 2021. február. 10. 13:54

Több meghibásodással is küzdött az indonéz gép, mielőtt a tengerbe veszett

A légikatasztrófa körülményeiről szóló teljes jelentést csak jövőre publikálják, de most ismertettek néhány részletet.

Szabálytalanságokra bukkantak a január 9-én a Jáva-tengerbe zuhant indonéziai repülőgép automatikus tolóerő-szabályozó rendszerében – írták a nyomozók szerdán közzétett előzetes jelentésükben.

A tolóerő-automatát kétszer javították a szerencsétlenséget megelőző napokban, nem sokkal korábban pedig az egyik repülésisebesség-jelző is meghibásodott, de kicserélték – mondta Nurcahyo Utomo, az indonéziai közlekedésbiztonsági hivatal egyik szakértője. A bal hajtóművet szabályozó gázkar hátrébb állt a kelleténél, ami kisebb hajtómű-teljesítményhez vezetett, míg a jobb beragadt a becsapódás előtti pillanatokban – magyarázta az illetékes.

Az automatikus tolóerő-szabályozó rendszer kiegészíti a robotpilóta-rendszert, a feladata a hajtómű teljesítményének szabályozása. Az automata rendszereket a pilóta tehermentesítése érdekében építették be, és probléma esetén kikapcsolhatók. A Boeing repülőgépein a tolóerő-automata a gázkar mozgatásával a kézzel történő átállítást imitálja, ezzel ad parancsot a szabályozó számítógépnek.

A nyomozó szerint azt még nem tudni, hogy mi vezethetett az ismertetetett anomáliákhoz. Úgy vélte, hogy a pilótafülke egyelőre hiányzó hangrögzítője jelentheti a kulcsot a történtek megértéséhez.

A Sriwijaya Air légitársaság Jakartából a borneói Pontianakba közlekedő, Boeing 737-500 típusú gépén 62 ember tartózkodott. A repülőgép háromezer méterről zuhant kevesebb mint egy perc alatt a tengerbe. A légi irányítók négy perccel a felszállás után vesztették el a kapcsolatot az utasszállítóval. A 26 éves repülőgépet korábban a Continental Airlines és United Airlines amerikai légitársaság üzemeltette.

A szerencsétlenség körülményeiről szóló teljes jelentést jövőre hozzák csak nyilvánosságra.

Indonéziában gyakran fordultak elő tragikus közlekedési balesetek az elmúlt évtizedekben. 2018 októberében 189 ember halt meg, amikor nem sokkal a felszállás után a tengerbe zuhant a Lion Air indonéz légitársaság Jakartából Bangka szigetre tartó Boeing 737 MAX 8 típusú utasszállító gépe.

Az indonéziai légiközlekedési hatóságok az utóbbi években sokat tettek a repülésbiztonság javításáért, és 2017-ben az ország a globális átlagnál jobban szerepelt a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet rangsorában.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.