Orosz jelentések szerint az orosz hadiflotta titkosan fejlesztett kémtengeralattjáróján, a Losarikon pusztíthatott tűzvész hétfőn, amelyben 14 tengerész vesztette életét. A baleset az Oroszország északi részén lévő Barents-tengerben történt.
A védelemmel foglalkozó orosz bloggerek szerint a hivatalosan AS-12, illetve AS-35-ként számon tartott atomtengeralattjáró különleges képességekkel rendelkezik: 6100 méter mélyre is képes lemerülni, azaz jóval mélyebben képes haladni, mint átlagos társai. A vízijármű rövidebb, mint a hagyományos atomtengeralattjárók – hossza 44-74 méter, míg a nagyok 160 méteresek – így könnyebben elkerülheti az ellenséges szonárokat. Különösen úgy, hogy az egyik bevetési módszer az, hogy a Losarikokat a nagyobb tengeralattjárók „hasa” alatt küldik bevetésre.
Másik különleges tulajdonsága – erről kapta a becenevét, a Losarikot is – az, hogy a borítás alatt a különféle egységek egy-egy gömbben kaptak helyet. (A Losarik egy szovjet időkben készült rajzfilm főszereplője, egy olyan ló, amely léggömbökből áll.) A tengeralattjárót 25 fős személyzet működteti, s állítólag már a 2000-es évek eleje óta szolgálatban állnak.
Amerikai források szerint a Losarikot részben arra is használhatják, hogy konfliktusok esetén megrongálják a tengeralatti optikai távközlési kábeleket. A Losarik másik feladata az lehet, hogy megkeresse azokat a titkos amerikai és NATO-eszközöket, amelyeket az orosz tengeralattjárók észlelésének megkönnyítésére helyeztek el a tengerek mélyén.
Az egyelőre ismeretlen okból bekövetkezett tűzvész elemzők szerint kapcsolatban lehet azzal, hogy Oroszországban – a gazdasági nehézségek miatt – a védelemre is kevesebb pénz jut, a fejlesztéseket azonban így is időre el kell végezni. „A nagyobb tempó növeli a balesetek kockázatát. S bár még korai arról beszélni, hogy emberi mulasztás, vagy műszaki hiba áll a háttérben, az biztos, hogy a baleset komoly következményekkel jár, mivel az orosz flottának viszonylag kevés ilyen eszköze van” – mondta a Szabad Európai Rádiónak Jeffrey Edmonds, a washingtoni Tengerészeti Kutatások nevű elemzőintézet vezetője.
Közben Oroszországban megerősítették, hogy a szerencsétlenül járt hajó Szentpétervárról hajózott ki, s a Losarikon a Néva-parti városban állomásozó egységek katonái tartózkodtak. A Losarik jelenleg a Murmanszkhoz közeli Szeveromorszk kikötőjében áll, az orosz hatóságok vizsgálják a baleset körülményeit.