A folyókba dobott műanyag hulladék jelenti az óceánok szennyezésének egyik legfőbb forrását, és a legnagyobb szennyezők az ázsiai folyók – vélik holland kutatók.
Számításaik szerint a folyamokból évente mintegy 1,15-2,41 millió tonna műanyag jut el az óceánokba, azaz másodpercenként 50 kilogramm – mondta Jan van Ewijk, az Ocean Cleanup holland alapítvány kommunikációért felelős illetékese. Az alapítvány szakemberei új technológiákat fejlesztenek ki azért, hogy megpróbálják megtisztítani az óceánok, tengerek vizét a műanyagoktól.
A kutatók a Nature Communications folyóiratban szerdán közzétett tanulmányukban kiemelik, hogy a műanyagszennyezés kétharmada 20 folyóból érkezik, amelyek nagy többsége Ázsiában van, a legnagyobb ilyen környezetszennyező a kínai Jangce. A világ harmadik leghosszabb folyója évente mintegy 330 ezer tonna műanyagot hord a Kelet-kínai-tengerbe.
További nagy szennyezők az indiai Gangesz, és a kínai Hszi, Tung és Csucsiang (Gyöngy) folyó, valamint az indonéz Brantas, Solo, Sarayu és Progo. A világ többi része a műanyagszennyezés 14 százalékáért felelős.
A kutatók hozzátették, hogy "kevés pontos adat van feltételezéseik alátámasztására, az általuk felvázolt modell hitelességének igazolására. "Ennek ellenére, a Csendes-óceán északi részének vízfelszínén talált műanyag hulladék relatívan magas koncentrációja, amely Ázsiából ered, azt sugallja, hogy becsléseink hihetőek" – írták a szakemberek.
Tanulmányuk közzétételét az óceán állapotáról Miamiban folyó első ENSZ-konferenciához időzítették. A tanácskozáson a tengerek, óceánok műanyag-szennyezettségét különösen veszélyesnek nevezték. Antonio Guterres ENSZ-főtitkár a tanácskozáson idézett egy közelmúltban megjelent tanulmányból, amelynek szerzői arról írtak, hogy 2050-re az óceánokban több lesz műanyag, mint a hal.
Évente több mint nyolcmillió tonna műanyag kerül az óceánok vízébe, ami legkevesebb 8 milliárd dollárnyi kárt okoz a tengerek élővilágának, mintegy egymillió tengeri madarat, százezer tengeri emlőst és meghatározatlan számú halat pusztít el.