Amikor Charlie Sheen amerikai színész tavaly novemberben bejelentette, hogy HIV-pozitív, minden eddigi amerikai rekordot megdöntött azoknak a száma, akik az interneten a HIV-re kerestek rá – írta a Los Angeles Times.
A Két pasi meg egy kicsi tévésorozat korábbi sztárja novemberben tárta a nyilvánosság elé HIV-fertőzöttségét, azt remélve, bejelentése arra késztet másokat, hogy védekezzenek az AIDS-et okozó vírus ellen.
A Jama International Medicine orvosi szaklap legújabb számában megjelent tanulmány alapján sokan tettek így: november 17-én 2,75 millióval több amerikai írta be a Google keresőjébe a HIV szót, mint ahányan Sheen bejelentése nélkül tettek volna így a kutatók becslése szerint.
A HIV-re keresők között mintegy 1,25 millióan gépelték be a kondomra, a HIV-fertőzés tüneteire és a vírust kimutató tesztekre vonatkozó szavakat is. A tanulmány készítői ezeket a kereséseket elsődleges fontosságúnak tekintik a közegészségügy számára.
A kutatók minden HIV-re vonatkozó Google-keresést megvizsgáltak, ami 2004. január 1. és 2015. november 24. között történt. Ebből következtettek arra, hogyan alakultak volna a keresések, ha november 17-e egy átlagos kedd lett volna különleges bejelentések nélkül.
A San Diegó-i Egyetem közegészségügyi szakértője, John Ayers kiszámolta, hogy a HIV-keresések száma 417 százalékkal volt magasabb, mint általában. A Sheen bejelentését követő 24 órában a kondom szóra a szokásosnál 72 százalékkal többen kerestek rá, a HIV-tesztre 214 százalékkal, a HIV-tünetekre 540 százalékkal.
A kutatók úgy fogalmaztak, hogy a Sheen-interjút "az Egyesült Államok minden idők valaha mért legnagyobb számú HIV-vel kapcsolatos keresése" követte.
A tévéadás utáni hirtelen megnövekedett érdeklődést Charlie Sheen-hatásnak nevezték el a kutatók. Hozzátették, hogy a keresés csak a kezdet, újabb tanulmányoknak azt kell megvizsgálniuk, a netes keresés után megnőtt-e a tesztet kérők száma is.