Őrült tempóban építenek metrót a kínaiak
Felgyorsították a metróépítést több kínai városban az egyre nagyobb légszennyezés miatt. Szakértők szerint sokat javíthatnának a levegő minőségén, ha sikerülne az autókból a metróba terelni az embereket.
A fővárosban év végéig hat új metróvonal megépítésébe kezdenek, együttes hosszuk meghaladja majd a 90 kilométert. Lesznek közöttük olyanok, amelyek a belváros tömegközlekedését tehermentesítik, mások az agglomerációba vezetnek majd. Peking most 17 föld alatti vonal van, összesen 456 kilométeren. A metrókocsik munkanapokon naponta körülbelül tízmillió utast szállítanak.
A húszmillió feletti népességű Peking és Sanghaj mellett más nagyvárosokban is metrót építenek. Összesen 35 városban folynak ehhez kapcsolódó beruházások, körülbelül 800 milliárd jüan értékben.
A kelet-kínai Csianghszi tartomány székhelyén, a csaknem ötmilliós Nancsang városban például öt metróvonal épül 168 kilométer hosszan. Összesen több mint 70 vonal kiépítése van folyamatban.
A kínai tudományos akadémia kutatásának eredménye szerint a járművek kibocsátása a fővárosban 22,2 százalékban járul hozzá az egészségre különösen veszélyes 2,5 mikron, vagy annál kisebb porszemcsék koncentrációjához (PM2,5), vagyis nagyobb mértékben, mint az ipari üzemek.
A levegőszennyezés kérdése folyamatosan az érdeklődés középpontjában van Kínában, és hetekig folyt róla élénk vita idén januártól, amikor Pekingben az erre vonatkozó mutatószám többszörösen meghaladta a kritikus szintet. Volt olyan nap is, amikor a harmincszorosát is elérte a határérték annak, amelyet az Egészségügyi Világszervezet (WHO) még biztonságosnak tart.